ОСНОВНІ ПІДХОДИ ПРИ ФОРМУВАННІ В УЧНІВ КОНСТРУКТОРСЬКИХ УМІНЬ ЗАСОБАМИ АВТОМАТИЗОВАНОГО ПРОЄКТУВАННЯ

  • Іван Алфімов Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0007-0263-4938
  • Сергій Рябець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-7426-1217
  • Олександр Щирбул Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7541-509X
Ключові слова: проєктне навчання, системи САПР, конструкторські уміння, технологічна освіта, колективне проєктування, міждисциплінарна інтеграція

Анотація

У статті розглянуто процес формування в учнів конструкторських умінь за допомогою систем автоматизованого проєктування, зокрема у контексті навчання на уроках технологій. Автори наголошують на значенні систем автоматизованого проєктування у підготовці майбутніх фахівців технологічного профілю та акцентують увагу на розвитку важливих конструкторських компетентностей. Застосування таких інструментів як AutoCAD, SolidWorks, Fusion 360 дозволяє учням ефективно працювати з 2D- та 3D-моделями, виконувати інженерні розрахунки та готувати технічну документацію, що є невід’ємною частиною професійної діяльності в умовах сучасних технологій. У статті аналізуються основні підходи, які сприяють розвитку технічного мислення. Серед таких - метод поступового ускладнення завдань, колективне проєктування та інтеграція знань з інших дисциплін. Такі методи надають учням можливість працювати в команді, розвивати свої технічні та аналітичні здібності, а також глибше розуміти принципи конструктивного проєктування. Автори звертають особливу увагу на методі поетапного проєктування, який включає кілька етапів: від аналізу технічного завдання та формулювання вимог , і - до створення ескізних креслень, розробки 3D-моделей, перевірки їх на міцність через інструменти систем автоматизованого проєктування та підготовки до виготовлення. На кожному етапі учні набувають нових знань та навичок, що сприяє формуванню їхньої здатності вирішувати реальні інженерні завдання. Застосування таких методів у освітньому процесі дозволяє учням не тільки ознайомитися з основами проєктування, а й безпосередньо отримати практичний досвід роботи з сучасними технологіями.

Отже, використання САПР у освітньому процесі відіграє ключову роль у формуванні конструкторських умінь учнів, оскільки дозволяє їм не лише отримати базові знання з технічного моделювання, а й розвинути важливі навички аналітичного мислення, проєктування, самостійного прийняття рішень та роботи з цифровими технологіями. Це сприяє підготовці молодого покоління до сучасного технологічного середовища, допомагає їм адаптуватися до нових викликів ринку праці та забезпечує високий рівень професійної компетентності у сфері інженерії та виробничих технологій.

Посилання

Васильчук І. Г., Даниленко Т. М. AutoCAD, TinkerCAD та Компас 3D у навчальному процесі. Львів: Технографія, 2021. 210 с.
Корець М. С., Іщенко О. В. Оновлений підхід до навчання основ систем автоматичного проєктування старшокласників на уроках технологій. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної акаде-мії імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 18. С. 62-68.
Мироненко Т. Використання систем автомати-зованого проєктування КОМПАС 3D в дизайн-проєктуванні. Перспективи модернізації підготовки майбутніх фахівців технологічної, професійної та культурологічної освіти: матеріали Всеукраїнської студентської конференції (Полтава, 2020 р.) / уклад. Є. В. Кулик, І. В. Савенко; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, каф. основ виробництва та дизайну. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. С. 122-127.
Морзе Н. В., Гладун М. А., Дзюба С. М. Форму-вання ключових і предметних компетентностей учнів робототехнічними засобами STEM-освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 65. № 3. С. 37-52.
Нагорна Н. О. Формування проєктно-техноло-гічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання у процесі вивчення основ проєктування і моделювання: автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика трудового навчання. Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2021. 20 с.
Нищак І., Юрків М. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках трудового навчання засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Молодь і ринок. 2021. № 1(187). С. 50-58.
Плетюк Л. М., Олексюк М. П. Особливості використання практичних методів на уроках трудового навчання. Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнівської та студентської молоді засобами естетичної культури та дизайну: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції кафедри теорії і методики технологічної освіти Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Ко-роленка (24-25 вересня 2020 року) / За заг. ред. проф. В. П. Титаренка, А. Ю. Цини; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка, каф. теорії і методики технологічної освіти. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2020. С. 31-36.
Сингаївський Д. В. Формування конструкторсь-ких умінь та навичок у старшокласників. Наука, освіта, суспільство очима молодих: матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. студентів та молодих науковців, 17-18 трав. 2017 р., м. Рівне. Рівне: РВВ РДГУ, 2017. С. 79-82.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Алфімов, І., Рябець, С., & Щирбул, О. (2025). ОСНОВНІ ПІДХОДИ ПРИ ФОРМУВАННІ В УЧНІВ КОНСТРУКТОРСЬКИХ УМІНЬ ЗАСОБАМИ АВТОМАТИЗОВАНОГО ПРОЄКТУВАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 104-107. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-104-107