ІНТЕГРАЦІЯ ІДЕЙ КОЗАЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ У ПРОФЕСІЙНУ ПІДГОТОВКУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ЗАХИСТУ БАТЬКІВЩИНИ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню інтеграції педагогічних ідей козацтва у систему професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури для формування їх готовності до захисту Батьківщини. Мета: теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити педагогічні умови розвитку в майбутніх учителів фізичної культури готовності до захисту Батьківщини на основі провідних ідей козацької педагогіки. Методи. Методологічну основу дослідження складають системний, аксіологічний, культурологічний та діяльнісний підходи, методи теоретичного аналізу, синтезу, узагальнення, педагогічний експеримент, анкетування, тестування, статистичні методи обробки даних. За допомогою цих методів автори проаналізували провідні ідеї козацької педагогіки та можливості їх імплементації у сучасний освітній процес підготовки фахівців з фізичної культури. Результати. Встановлено, що козацька педагогіка містить значний потенціал для формування патріотичних якостей, фізичної витривалості та морально-вольових характеристик майбутніх учителів фізичної культури. Виявлено, що ефективна інтеграція ідей козацької педагогіки у професійну підготовку можлива за таких педагогічних умов: створення національно-патріотичного освітнього середовища з елементами козацьких традицій; розробка та впровадження інтегрованих навчальних курсів з елементами козацької педагогіки; організація позааудиторної діяльності молоді на основі козацьких традицій фізичного та військово-патріотичного виховання; використання інноваційних форм і методів навчання, що відображають козацьку педагогічну спадщину. Зазначено, що запропонована система педагогічних умов сприяє формуванню у майбутніх учителів фізичної культури мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісно-практичного та рефлексивного компонентів готовності до захисту Батьківщини. Висновки. Отже, інтеграція ідей козацької педагогіки у професійну підготовку майбутніх учителів фізичної культури є ефективним засобом формування їх готовності до захисту Батьківщини. Козацькі традиції фізичного, військового та морально-етичного виховання створюють міцне підґрунтя для розвитку патріотичної свідомості, фізичної витривалості та військово-прикладних навичок молоді. Впровадження обґрунтованих педагогічних умов у освітній процес закладів вищої освіти забезпечує системний підхід до формування готовності майбутніх учителів фізичної культури виконувати професійні та громадянські обов’язки, пов’язані із захистом територіальної цілісності держави. Для ефективної реалізації окреслених завдань необхідно вдосконалювати нормативно-правову базу, навчально-методичне забезпечення та матеріально-технічну інфраструктуру закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку вчителів фізичної культури з урахуванням викликів сучасності та національних традицій виховання.
Посилання
Руденко Ю. Д. Українська козацька педагогіка: витоки, духовні цінності, сучасність. Київ: МАУП, 2017. 384 с.
Притула О. Л. Козацькі традиції фізичного виховання в сучасній педагогічній практиці. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 74(2). С. 140–146.
Стельмахович М. Г. Українська народна педагогіка. Київ: ІЗМН, 2018. 312 с.
Коваль Г. В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів фізичної культури у контексті патріотичного виховання. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2020. Вип. 15. С. 56–63.
Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки (навч. посіб.). Дрогобич: Коло, 2019. 326 с.
Каюков В. І. Військово-патріотичне виховання молоді засобами козацької педагогіки. Молодь і ринок. 2022. № 3(199). С. 84–89.
Дмитренко Т. Г. Система військово-фізичної підготовки запорізьких козаків та її роль у формуванні захисника Вітчизни. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 69–75.
Губко О. Т. Психологія українського народу: наукове дослідження: у 4 кн. Кн. 2: Психологічні особливості наших краян у міжчассі Трипілля – сучасна Україна. Київ: Видавництво друкарня Діло, 2018. 400 с.
Мойсеюк Н. Є. Формування патріотичних цінностей майбутніх учителів в освітньому процесі закладів вищої освіти. Нова педагогічна думка. 2023. № 1(109). С. 85–90.
Бех І. Д. Національна ідея в становленні громадянина-патріота України: програмно-виховний контекст. Київ: ІПВ НАПН України, 2020. 224 с.
Мартиненко П. В. Козацька педагогіка: історичний аспект та сучасні інтерпретації. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2022. № 2(116). С. 89–97.
Присяжнюк С. І. Козацькі традиції фізичного виховання в контексті сучасної підготовки фахівців фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. 2022. № 3(150). С. 72–78.
Зубалій М. Д. Військово-патріотичне вихован-ня учнівської молоді в процесі фізкультурно-масової роботи. Фізичне виховання в сучасній школі. 2021. № 4. С. 51–57.
Тимошенко О. В. Військово-патріотична підго-товка майбутніх учителів фізичної культури: теорія і практика. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2023. 215 с.
Івашковський В. В. Формування готовності старшокласників до захисту Вітчизни: теорія і методика. Суми: Університетська книга, 2022. 180 с.