ЕМОЦІЙНА ГНУЧКІСТЬ ПЕДАГОГА У СУПЕРЕЧЛИВИХ СИТУАЦІЯХ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
Анотація
У статті доведено, що у педагогічній діяльності важливою особистісною рисою є емоційна гнучкість, яка проявляється у витримці, вмінні виявляти позитивні емоції, саморегулювання, стримувати негативні емоції. Процес саморегуляції включає управління пізнавальними процесами: сприйняттям, увагою, уявою, мисленням, пам’яттю, мовою, а також поведінкою майбутніх педагогів. Необхідність саморегуляції виникає в наступних випадках: педагог стикається з важковирішуваною, новою і незвичайною для нього проблемою; проблема не має однозначного рішення на даний момент часу; педагог перебуває в стані підвищеної емоційної і фізичної напруги, яка спонукає його до імпульсивних дій; рішення про те, як діяти, педагогу доводиться приймати, не роздумуючи, в умовах жорсткого дефіциту часу; дії педагога оцінюються з боку, він постійно знаходиться під пильною увагою колег, дітей, інших людей. До основних ланок регулятивного процесу у конфліктних педагогічних ситуаціях відносять такі складові: планування (самостійність і ініціативність у плануванні та постановці цілей діяльності, гнучкість цілей відповідно до обставин, які змінюються, їх стійкість у конфліктних педагогічних ситуаціях педагогічної взаємодії); моделювання (здатність правильно конкретизувати мету діяльності згідно з конфліктних педагогічними ситуаціями, можливість швидкої орієнтації в ситуації та вибір адекватної програми дій, тактики поведінки, стійкість цих процесів в умовах конфліктних педагогічних ситуацій); програмування (здатність визначення та побудови виконання дій та вміння виокремити серед них головне, стійкість функціонування програми дій у конфліктних педагогічних ситуаціях); оцінювання результатів (здатність визначати критерії успішності діяльності, гнучко їх змінювати в нових умовах, розвиненість процесів самоконтролю, стійкість цих процесів в умовах конфліктних ситуацій педагогічної діяльності). В системі – «учитель-учень» досягнення високої продуктивності педагогічної діяльності безпосередньо пов’язане з умінням використовувати в ході освітнього процесу адекватні прийоми і способи саморегуляції.
Посилання
Антонова, О.Є. Застосування системного підходу у побудові моделі обдарованості. Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015.
Галян, І. М. Саморегуляція оцінних ставлень учителя в педагогічній взаємодії: Дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. К. 1996. 193 с.
Дика, Л. Г. Регулятивна роль зображення функціонального стану в екстремальних умовах активності. Психологічний журнал. 1991. №1. С. 55–65.
Долинська, Л. В. Комунікативна саморегуляція майбутнього вчителя. Навчально-методичний посібник. НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2002. 88 с.
Дригус, М. Т. До проблеми психологічних механізмів становлення ефективної дитячої особистості (ретроспективний аспект). Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. К. : Видавництво «Фенікс», 2013. Т. ХІІ. Психологія творчості. Випуск 17. С. 76-82.
Киричук, О. В. Діалог у контексті педагопчної взаємодії. Діалогічна взаемодія у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи: Книга для вчителя. К. : IЗMH, 1997. 136 с.
Кушнірук, Т. Д. Подолання конфліктності серед педагогів (соціально-психологічний аспект). Практична психологія та соціальна робота. № 6–7. С. 54. № 8. С. 32. № 9. С. 38. № 10. С. 29. 1998.
Максименко, С. Д. Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. Освіти. Укр. асоц. організац. психологів та психологів праці, Канад.-укр. гендер. фонд. К. : Міленіум, 2004. 264 с.
Максименко, С. Д. Професійне становлення молодого вчителя. Ужгород. 1998. 106 с.
Основи психолого-управлінського консультування: Навч. посіб. / За наук. ред. Л. М. Карамушки. К. : МАУП, 2008. 136 с.
Пов’якель, Н. І. Психологічні засади формування когнітивних умінь продуктивного розв’язання конфліктних ситуацій у педагогічних системах. Конфлікти в педагогічних системах: Зб. доповідей науково-практичної конференції. Вінниця : ВДПУ, 1997. С. 255–258.
Сватенкова, Т. І., Тимошенко, О. А. Методологічні та теоретичні проблеми психології: навч. посіб. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. 143 с.
Семиченко, В. А. Психологія педагогічної діяльності. К. : Вища шк. 2004. 335 с.
Чебикін, О. Я. Емоційна регуляція навчально-пізнавальної діяльності. Одеса, 1992. 168 с.
Dubinka M. M. Professional and pedagogical communication as a basis for the formation of the personality of the future specialist. Role of science and education for sustainable development. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts University of Technology, Katowice Monograph 44. Publishing House of University of Technology. Katowice (Poland). 2021. P. 350–362. URL : http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/5633ffd72516ed4d3025d138734d7471.pdf ISBN 978-83-960717-0-5
Savchenko N. S. Activity-based approach as a component of the theoretical and methodological core of the system of conceptual approaches to the organization of training. Role of science and education for sustainable development / Edited by Magdalena Wierzbik-Strońska and Iryna Ostopolets // Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts University of Technology, Katowice Monograph 44. Publishing House of University of Technology, Katowice (Poland). 2021. 978 р. P. 899–909.