ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНИ ТА КИТАЮ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ

Ключові слова: вокально-виконавська майстерність, майбутні учителі музичного мистецтва, фахова підготовка, заклади вищої освіти України та Китаю, інтегрований підхід

Анотація

У статті подано, що термін «вокально-сценічна майстерність майбутнього вчителя музики» використовується для визначення ключового аспекту професійної підготовки педагогів-музикантів. Це поняття трактується як результат творчої взаємодії між учасниками освітнього процесу, що зумовлює формування індивідуальних професійно-художніх якостей. Основними критеріями сформованості цієї майстерності виступають розвинений художньо-пізнавальний інтерес, стійкий емоційний фон, активна життєва позиція та прагнення до самореалізації у сфері музичного мистецтва. Вияв вокально-сценічної майстерності майбутнього вчителя музики полягає в його здатності до естетичного осмислення художніх творів, вмінні сценічно перевтілюватися, використовувати виразні засоби комунікації (жести, інтонацію, міміку), а також ухвалювати креативні виконавські рішення.

З’ясовано, що китайська система музичної освіти значною мірою зорієнтована на розвиток вокального мистецтва, де основну роль відіграють педагоги з вокалу. Підготовка студентів зосереджується на сприянні розвитку інноваційного мислення, творчої уяви, а також формуванні духовного й естетичного виховання. Зазначено, що у сучасному Китаї заклади вищої освіти мистецького напряму постійно вдосконалюють підготовку майбутніх вокальних виконавців, забезпечуючи якісну освітню базу для створення висококваліфікованих кадрів. Чітко визначений цільовий план навчання вокальної майстерності дозволяє педагогам впорядковувати освітній процес, орієнтуючись на досягнення конкретних результатів. Завдання цього процесу включають дві основні складові: забезпечення ґрунтовної теоретичної підготовки з вокального мистецтва та розвиток професійних вокальних навичок і майстерності студентів.

Водночас увага приділяється формуванню музичних знань, естетичного сприйняття, музичного чуття та загальної культурної грамотності у здобувачів освіти. Освітнє середовище сприяє перспективному баченню проблем формування вокальної майстерності та пошуку оптимальних шляхів їх вирішення.

Посилання

Ван Лей. Формування вокально-сценічної майстерності майбутнього вчителя музики : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02. Київ. 2010. 23 с.
Варнавська Л. І., Вікторова М. В., Саймуло-ва А. А. Сучасні методи та прийоми розвитку вокальної майстерності студентів факультету мистецтва. Інноваційна педагогіка. Т. 2. Вип. 25.2020. С. 22 – 26.
Варнавська, Л. І., Вікторова, М. В., Римар, Л. А. Використання онлайн технологій в процесі підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва. ScienceRise: Pedagogical Education. 2021. № 6 (45). С. 4 – 7.
Гмиріна С. В. Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. № 3. 2028. С. 110 – 115.
Дрожжина Н. В. Вокальне мистецтво естради: історія, теорія, практика : навчальний підручник для здобувачів ступеня магістра закладів вищої освіти культури і мистецтв III–IV рівнів акредитації зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» спеціалізації «Музичне мистецтво естради» / Харк. нац. унів. мистецтв. Харків : Видавництво “Естет Принт”, 2019. 336 с.
Карпенко А. П. Формування вокально-виконавської майстерності шляхом подолання недоліків вокалістів-початківців. Молодий вчений. № 9.1 (36.1). Вересень. 2016. С. 75 – 78.
Куліковська І. С. Умови формування вокальних умінь як компетентнісної складової частини професійної майстерності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогічні науки : зб. наук. праць. 2017. Вип. LXXX. Том 1. С. 163 – 170.
Лю Сянь. Специфіка дії наративу в оперному жанрі. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : зб. наук. ст. / ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків. 2019. Вип. 55. С. 170 – 183.
Тоцька Л.О. Методичні засади удосконалення вокальної підготовки майбутніх учителів музики : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02. Київ, 2010. 24 с.
Фоломєєва Н. А. Виконавська майстерність естрадного співака: навч.-метод. посіб. Суми: ФОП Цьома С.П., 2021. 169 с.
Ян Хаосюань. Жанр liederabed’a в творчій практиці Й. Кауфманна. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : зб. наук. ст. / ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків, 2019. Вип. 55. С. 183 – 197.
沈略徐亚楠,论声乐教学中情感与音乐审美能力的培养,音乐创作,2016(10):189-191 Шен Лю, Цю Янан. Про розвиток емоцій та музичних естетичних здібностей у викладанні вокальної музики. Створення музики. 2016. № 10. С.189 – 191.
沈鹏元,审美意识在高校流行音乐教学中的培养,大众文艺,2020(1):244-245 Шень Пеньюань. Розвиток естетичної свідомості при викладанні популярної музики в коледжах. Популярна література. 2020. № 1. С. 244 – 245.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Потапчук, Т., Сметана, О., & Онищук, Н. (2025). ФОРМУВАННЯ ВОКАЛЬНО-ВИКОНАВСЬКОЇ МАЙСТЕРНОСТІ МАЙУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА УКРАЇНИ ТА КИТАЮ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 70-75. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-70-75