ІСТОРІОГРАФІЯ ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНСЬКІЙ СІМ’Ї ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
Анотація
У статті проаналізовано праці науковців, які прямо чи опосередковано торкались вивчення проблеми естетичного виховання у сім’ї та виокремлено напрями їх розвідок: функцій батьків у вихованні дітей; національні традиції та практика сімейного виховання; естетичне виховання дітей засобами мистецтва; розвиток естетичного почуття засобами природи; естетичне виховання в дошкільних закладах та інші.
Авторами окремо виділено публікації, у яких розкриваються традиції виховання дітей в українській родині, що передаються з покоління в покоління.
Серед вивчених наукових праць виокремлюються дослідження, присвячені загальним питанням сімейного виховання, у яких опосередковано висвітлюються й питання естетичного виховання.
Важливе значення у процесі формування естетичних цінностей особистості має культурний та родинно-побутовий чинник. Особливості характеру етносу, його цілісного духовного та естетичного надбання накладає відбиток на життя кожної сім’ї та її членів. Саме тому у статті звертається увага на публікації, у яких вивчається сімейне виховання засобами етнопедагогіки.
Головним детермінуючим чинником успіху естетичного виховання у сім’ї є тісна, виважена взаємодія усіх виховних інституцій. Автори звертаються до публікацій, у яких розкривається роль взаємодії сім’ї, освітніх суспільних інститутів, громадськості в естетичному вихованні, спільними завданням яких є формування у дітей розуміння прекрасного, естетичної культури, турботливого ставлення до людей та природи.
Означена у публікації проблема стала предметом досліджень не лише педагогіки, а й етнології. Увагу авторів привернули матеріали етнографічних експедицій, що проводилися у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. в Україні, у яких розкривається побут, взаємини між членами родини, характер етнорегіональних відмінностей у вихованні дітей, побуті, зокрема готуванні їжі, будівництві житла, іграшок, виготовлення одягу. На початку XXI ст. увага українських етнографів спрямовується на вивчення світу дітей, дитинства, дитячої субкультури, що сприяло появі перших фундаментальних праць.
У контексті дослідження важливого значення набувають наукові праці, які висвітлюють проблему естетичних цінностей, визначають їх зміст, змістовно розкривають естетичні орієнтації людини, серед яких найважливішою є орієнтація на ідеали добра, котра дає можливість людині розвиватися естетично та формувати у собі найкращі людські якості.
Як показав аналіз наукових праць, питання естетичної складової виховання розглядались багатоваріантно, проте в жодному дослідженні проблема естетичного виховання дітей в умовах сім’ї ХІХ – на початку ХХ століття не ставилась.
Посилання
Аксьонова Н. Ритуально-міфологічна семантика ігор, пов’язаних із пастухівництвом. Матеріали до української етнології. К., 2003. Вип. 3 (6). С. 12–17.
Аксьонова Н. Терміни «город» і «поле» в ігровій практиці кінця XIX – початку ХХ ст. у зв’язку з реконструкцією давніх міфологічних уявлень. НТЕ. 2005. № 6. С. 81–87.
Борисенко В. Традиції і життєдіяльність етносу (на матеріалах святково-обрядової культури українців): монографія. К., 2000. 456 с.
Вишневський О. Сучасне українське виховання : Педагогічні нариси. Львів, 2000. 238 с.
Геник Л. Релігійно-моральне виховання в українських навчальних закладах Східної Галичини (кінця ХІХ – початку ХХ століття) : автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання». К., 2003. 20 с.
Горинь Г. Сім’я і громада у традиційному вихованні дітей в Україні (до питання етнічної специфіки культури). Етнос. Культура. Нація : збірник наукових праць. К.: Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. 1999. С. 77‒83.
Грицкова Ю. Проблема формування педагогічної культури батьків у вітчизняній педагогічній думці другої половини ХХ століття : автореф. дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Х., 2009. 20 с.
Грищенко Т. Становлення і розвиток музично-естетичного виховання в гімназіях України (ХІХ ст. – початок ХХ ст.): автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». К., 2003. 20 с.
Дмитрук Н. З селянського побуту ХІХ ст. Львів, 2015. 95 с.
Драчук Л. Морально-етичне виховання учнів на традиціях українського народу в процесі вивчення літератури : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання української літератури». К., 2000. 21 с.
Жмуд Н. До питання про становлення української народної педагогіки. Матеріали до української етнології. К., 2003. Вип. 3 (6). С. 42–45.
Жмуд Н. Етнічні стереотипи статевого виховання та поведінки. НТЕ. 2003. № 3. С. 78–82.
Кісь О. Жінка в українській селянській сім’ї другої половини ХІХ – початку ХХ століття : гендерні аспекти : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. іст. наук : спец. 07.00.05 «Етнологія». Львів, 2002. 20 с.
Культурно-побутові процеси Украіни / [ред. Ю. Іванової]. К., 1999. 190 с.
Логвінова В., Усов О. Моральне виховання українських дітей на початку ХХ ст. К., 1995. 301 с.
Мацейків Т. Трудове виховання підростаючого покоління в українській народній педагогіці. Радянська школа. 1990. № 6. С. 79–81.
Михайличенко О. Музично-естетичне вихован-ня дітей та молоді в Україні (друга половина ХІХ – початку ХХ століття) : монографія. К., 2000. 340 с.
Міщишин І. Моральне виховання української молоді в процесі співпраці школи, греко-католицької церкви і громадськості (Галичина, кін. ХІХ – 30-і роки ХХ ст.) : автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Теорія та історія педагогіки». Тернопіль. 1999. 20 с.
Найден О. Українська народна іграшка: Історія. Семантика. Образна своєрідність. Функціональні особливості. К.: Артек, 1999. 256 с.
Народна культура українців: іст.-етнол. дослідж. : у 5 т. Т. 1 : Діти. Дитинство. Дитяча субкультура / наук. ред. М. Гримич. К. : Дуліби, 2008. 400 с.
Омельченко А. Музично-естетичне виховання в українській педагогіці кінця ХVI – XVIII ст.. автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». К., 2002. 20 с.
Павлюк С. Етнографічні дослідження побуту українських селян ХІХ – першої половини ХХ ст. Львів. 2012. 123 с.
Побірченко Н. Питання національної освіти та виховання в діяльності українських Громад (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : монографія. К. : Наук. світ, 2002. 331 с.
Сіданіч І. Виховання культури взаємин батьків і дітей молодшого шкільного віку в сім’ї і школі : автореф. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.07 «Теорія та методика виховання». К., 2004. 19 с.
Старков В. Традиційна ігрова культура населення України. К. : Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. Грушевського НАН України, 2009. 402 с.
Стахів Л. Навчальна книга як засіб родинного виховання молодших школярів у західній Україні (1919–1939 рр.) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Житомир, 2007. 20 с.
Стельмахович М. Народна педагогіка. К., 1985. 312 с.
Сявавко Є. Українська етнопедагогіка в її історичному розвитку. К.: Наукова думка, 1974. 152 с.
Таран І. Естетичне виховання молодших школярів на народних музичних традиціях : автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Харків. 2004. 20 с.
Федяєва В. Теорія і практика виховання дітей у сім’ї в Україні (друга половина ХІХ – початок ХХІ століття: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Х., 2011. 40 с.
Чернявська М. Естетичне виховання дітей у дошкільних закладах освіти України (друга половина ХХ століття) : автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Харків, 2003. 20 с.
Щегельський В. Палиця як традиційний предмет у дитячих іграх пастухів. Освіта, наука і культура на Поділлі. Кам’янець-Подільський. 2008. Т. 11. С. 374–383.
Щербина В. Особливості виховання дітей у сім’ї Півдня України ХІХ століття» : автор. дис. канд. пед. наук : спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Херсон. 2013. 20 с.
Ярошинська О. Розвиток поглядів на інститут батьківства в історії української етнопедагогіки: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. НПУ ім. М. П. Драгоманова. К., 2005. 18 с.