ПРАЦЕОХОРОННА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Ключові слова: загальноосвітнє середовище, суб’єкти освітнього процесу, майбутні вчителі, працеохоронна підготовка, сталий людський розвиток

Анотація

У статті актуалізується питання впливу загальноосвітнього середовища на суб’єктів освітнього процесу. Зазначається, що внаслідок дії негативних освітніх чинників здобувачі освіти та вчителі масово втрачають своє здоров’я. Така ситуація становить загрозу для забезпечення сталого розвитку, а тому потребує вирішення. Стверджується, що дієвим шляхом вирішення означеної проблеми є вдосконалення працеохоронної підготовки майбутніх учителів як підготовки до збереження життя, здоров’я й працездатності суб’єктів загальноосвітнього середовища.

Констатовано, що готовність до збереження життя, здоров’я й працездатності суб’єктів загальноосвітнього середовища декларовано освітнім законодавством, стандартами вищої освіти та професійними стандартами.

На основі аналізу теоретичних аспектів досліджуваної проблеми встановлено, що в сучасних умовах зорієнтованість на сталий розвиток стала властивістю системи освіти.

На основі аналізу практичних аспектів досліджуваної проблеми виявлено значну кількість недоліків: нерозуміння значущості працеохоронної підготовки майбутніх учителів для забезпечення сталого людського розвитку; зведення працеохоронної підготовки до загальнооздоровчих ідей; неврахування першопричин втрати здоров’я суб’єктами освітнього процесу (порушення санітарно-гігієнічних норм, обмеження рухової активності, надмірне стресове навантаження, велика відповідальність і багато чого іншого).

Мета публікації – висвітлення особливостей працеохоронної підготовки педагогів у контексті забезпечення сталого людського розвитку.

Обгрунтовується авторська позиція щодо вдосконалення працеохоронної підготовки майбутніх учителів у контексті забезпечення сталого розвитку: наявність у освітній програмі працеохоронної дисципліни, професійна спрямованість змісту цієї дисципліни та ефективні технології її викладання.

Пропонуються напрями подальших досліджень: вивчення можливостей неформальної освіти для працеохоронної підготовки майбутніх учителів; формування навичок моніторингу та аналізу стану охорони праці в закладі освіти; формування компетентності з управління охороною праці в закладах освіти.

Посилання

Гвоздій С. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх фахівців соціономічних спе-ціальностей до безпеки життя і професійної діяльності: монографія. Одеса: ОНУ ім. І. І. Мечникова. 2016. 420 с.
Глінчук Ю. Розвиток соціальної відповідальності з охорони праці майбутніх учителів у контексті європейського поступу України. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. Спецвипуск, присвячений євроін-теграційній тематиці. 2022. Том 1. № 76. С. 42–47.
Глінчук Ю. О. Система формування працеохо-ронної компетентності майбутніх учителів початкової школи: монографія. Рівне: Доцент, 2021. 520 с.
Зоріна М. О. Професійне здоров’я вчителя як важлива складова його діяльності. Педагогіка форму-вання творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2013. Вип. 33 (86). С. 175–179.
Коренева І. М. Сучасні функції освіти для сталого розвитку. Педагогічні науки: збірник наукових праць. 2018. LXXXI. Том 2. С. 143–149.
Мешко Г. М., Мешко О. І. Професійне здоров’я педагога як умова ефективної виховної діяльності. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир: ЖДУ, 2005. Вип. 24. С. 94–96.
Няньковський С. Л., Яцула М. С., Чикайло М. І., Пасечнюк І. В. Стан здоров’я школярів в Україні. Здоров’я дитини. 2012. № 5 (40). URL: http://www.mif-ua.com/archive/article/32962 (дата звернення 23.03.2025).
Пометун О. І. Педагогічні засади освіти для сталого розвитку в українській школі. Український педагогічний жунал. 2015. № 1. С. 171–182.
Хмелевська О. М. Освіта для сталого розвитку: зміст та інституції. Демографія та соціальна економіка. 2018. № 1 (32). С. 29–42.
Щорічна доповідь про стан здоров’я населення, санітарно-епідеміологічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров’я України: за ред. Квіташвілі О. Київ: МОЗ України, ДУ «УІСД МОЗ України». 2015. С. 35–60.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Глінчук, Ю. (2025). ПРАЦЕОХОРОННА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 54-59. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-54-58