ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ В ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН
Анотація
У статті дослідником професійне самовизначення характеризується як багатоаспектний процес, що виступає: як процес поетапного ухвалення рішень особистістю і узгодження власних надбань і потреб суспільства; як формування індивідуального стилю життя, частиною якого є професійна діяльність. Автор наголошує на провідній меті професійного самовизначення майбутнього фахівця – становлення внутрішньої готовності до усвідомленої і самостійної побудови моделі власної поведінки і перспектив свого розвитку; готовність презентувати себе як особистість, що розвивається, самостійно бачити особистісну значущість речей, вибудовувати власну поведінку, формувати професійно значущі якості. При цьому акцентується увага на важливості використання закордонного досвіду розв’язання проблеми.
У статті окреслено, що дослідження наукових доробків вітчизняних учених щодо вивчення зарубіжного досвіду професійного самовизначення у закладах вищої освіти дозволило виокремити фактори, які сприяють професійному самовизначенню особистості на етапі набуття нею професії у ЗВО. До них слід віднести свободу вибору змісту навчання, розвиток нових форм навчання, взаємодію з практичною сферою, профорієнтаційну діяльність, педагогічний супровід студентів, тьюторську і менторську підтримку, студентське самоврядування.
Автор зазначає, що для забезпечення залучення молоді до участі у суспільному житті, підвищення її самостійності, конкурентоспроможності, формування громадянських компетентностей необхідним є: створення умов для свідомого вибору професійної діяльності через практику і стажування, розширення доступу до навчання та інших освітніх можливостей, орієнтованих на ринок праці; підвищення рівня конкурентоспроможності та зайнятості молоді, здійснення консультування щодо професійного і кар’єрного розвитку, враховуючи її інтереси, можливості та потреби ринку праці, із залученням батьків, роботодавців та інших зацікавлених сторін з урахуванням їх впливу на вибір професійної діяльності.
Аналіз умов використання позитивного закордонного досвіду розвитку професійного самовизначення в діяльності закладів вищої освіти європейських країн дозволяє виокремити проблемні питання та окреслити тенденції його реалізації в практиці вищої освіти України.
Посилання
Дубінка М. М. Теорія і практика розвитку проблеми професійного самовизначення особистості в наукових дослідженнях (30-ті роки ХХ – ХХІ століття): дис. ... доктора пед. наук : 13.00.01. Кропивницький : ЦДУ ім. В. Винниченка, 2024. 494 с.
Іваницька О. Академічне менторство у закладах вищої освіти України. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2024. № 1(54). С. 63–66.
Ігнатюк О. А. Особливості підготовки сучасних фахівців у системі вищої професійної освіти США. Теорія і практика управління соціальними системами : філософія, психологія, педагогіка, соціологія. 2011. № 1. С. 55–64.
Козубовська І. В., Стойка О. Я, Сідун Л. Ю. Історико–педагогічні аспекти розвитку вищої освіти в США (кінець ХХ – початок ХХІ століття) : монографія. Ужгород : Видавництво ПП «АУТДОР-ШАРК», 2015. 186 с.
Коростіянець Т. П. Педагогічний супровід студентів в освітніх установах педагогічної вищої освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. С. 111–115.
Погребняк Н. М. Вища університетська освіта за кордоном : основні моделі, кваліфікації, наукові компетенції. Ученые записки Таврического националь-ного университета им. В. И. Вернадского. Симферополь. 2013. Том. 26 (65). № 2. С. 87–98.
Савінова М. Студент ХХІ століття : специфіка професійного самовизначення. Дидаскал : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Університетська освіта в Україні у контексті інтеграції до європейського освітнього простору», 17–18 листопада 2020 р. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2021. № 21. C. 144–147.
Савченко Н. Профільне навчання як шлях до саморозвитку та самоосвіти. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. Черкаси : Вид-чий відділ ЧНУ ім. Богдана Хмельницького, 2016. Вип. № 1. С. 104–107.
Сидорук І. І. Роль менторства у професійній підготовці майбутніх соціальних працівників. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2019. Вип. 2 (18). С. 283–289.
Статкевич А. Г. Становлення відкритого університету Великої Британії (історичний аспект). Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир. 2008. № 40. С. 138–141.
Стойка О. Я. Вирішення проблеми доступності вищої освіти в США. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород : Видавництво УжНУ «Говерла», 2015. Вип. 35. С. 177–179.
Fadel C. & Trilling B. 21st Century Skills : Learning for Life in Our Times. Education Review. 2015. URL : https://doi.org/10.14507/er.v0.1296