ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ХАРЧОВОЇ ГАЛУЗІ
Анотація
У статті розглядається актуальна проблема формування компетентності з інтелектуальної власності у майбутніх фахівців харчової галузі в умовах сучасного освітнього простору. Зазначено, що стрімкий розвиток харчової промисловості потребує кваліфікованих спеціалістів, які не лише володіють фаховими знаннями й уміннями, а й здатні захищати результати своєї професійної діяльності, впроваджувати нові технологічні рішення, забезпечуючи їх правову охорону. Авторами обґрунтовано необхідність впровадження у систему фахової підготовки педагогічних умов, що сприяють формуванню зазначеної компетентності.
У межах дослідження визначено низку педагогічних умов, які забезпечують ефективне формування компетентності з інтелектуальної власності у майбутніх фахівців харчової галузі. До них віднесено: ціннісно-мотиваційні умови, що сприяють формуванню усвідомленого ставлення студентів до значущості інтелектуальної власності; удосконалення змістових і структурних компонентів освітнього процесу шляхом інтеграції тематики інтелектуальної власності у зміст фахових дисциплін; розроблення міждисциплінарних курсів, які поєднують знання з харчових технологій, права, економіки та маркетингу; застосування практико-орієнтованих методів навчання, що забезпечують засвоєння знань через реальні кейси, проєктну діяльність та моделювання професійних ситуацій; створення сучасного інформаційно-освітнього середовища, яке надає доступ до актуальних правових ресурсів, патентних баз, електронних платформ і онлайн-спільнот.
Авторами підкреслено, що реалізація запропонованих педагогічних умов дозволяє значно підвищити якість підготовки майбутніх фахівців, розвинути в них правову культуру, сформувати навички роботи з об’єктами інтелектуальної власності та створити умови для професійного розвитку в умовах конкурентного ринку. Перспективами подальших досліджень визначено розроблення методик інтеграції тематики інтелектуальної власності у фахові дисципліни, створення міждисциплінарних електронних курсів та апробацію практико-орієнтованих навчальних проєктів у партнерстві з підприємствами харчової промисловості.
Посилання
Маслак М. В., & Перерва П. Г. Теоретико-методологічні засади управління інтелектуальною власністю. Економіка: реалії часу. 2023. (5(69)). С. 39–52. URL: https://economics.net.ua/files/archive/2023/Nо5/39.pdf. URL: https://doi.org/10.15276/ETR.05.2023.4; URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.10092337
Драпушко Р. Г., Горінов П. В., & Філик Н. В. Освіта в сфері інтелектуальної власності як напрямок формування правової культури молоді. Київський часопис права. 2022. (2). 36–41. URL: https://doi.org/10.32782/klj/2022.2.6
Драпушко Р. Г., & Горінов П. В. (2021). Сучасні виклики і загрози правової культури молоді. Аналітично-порівняльне право. (4). С. 9–16.
Тиманюк В. Н. Интеллектуальная собственность как средство формирования профессионально-специализированных компетенций инженеров-педагогов. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. (40–41). С. 97–103.
Тіманюк В. М., & Тіманюк І. В. Сучасні вимоги до професіоналу в сфері інтелектуальної власності. Молодий вчений. (1). С. 186–189.
Литвин А. В. Методологічні засади поняття «педагогічні умови»: на допомогу здобувачам наукового ступеня. Львів: СПОЛОМ. 2014.
Литвин А. Типологія поняття «умови» в науково-педагогічних дослідженнях. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2013. (5). С. 9–28.
Гвоздецька Ю. В., & Філімонова І. А. Педаго-гічні умови формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі харчових технологій у процесі фахової підготовки. Електронний інституційний репозитарій Уманського державного педагогічного університету імені П. Тичини. 2018. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/8528/1/Gvozdecka_Filimonova.pdf (дата звернення: 25.08.2022).
Хриков Є. М. Педагогічні умови в структурі наукового знання. Шлях освіти. 2011. (2). С. 11–15.
Шапаренко Х. (2021). Теоретичне обґрунту-вання педагогічних умов формування індивідуальної освітньої траєкторії майбутніх педагогів в процесі професійної підготовки. Молодь і ринок. (10(196)). С. 46–51.
Прошкін В. В. Педагогічна система як предмет наукового дослідження. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. (4). С. 7–12.
Шмоніна Т. А., & Глухов І. Г. Сучасні підходи до розуміння поняття «Педагогічні умови». Педагогічні науки. 2011. (59). С. 65–69.
Дурманенко О. Теоретичний аналіз поняття «педагогічні умови» в контексті моніторингу виховної роботи у вищому навчальному закладі. Молодь і ринок. 2012. (7(90)). С. 135–138.
Тверезовська Н., & Філіппова Л. Сутність та зміст поняття "педагогічні умови". Нова педагогічна думка. 2009. (3). С. 90–92.
Мариновська О. Інтегральна технологія навчання: від теорії до практики. Початкова освіта. 2011. (32(608)). С. 3–5.
Козловська І. М. Теоретико-методологічні аспекти інтеграції знань учнів професійно-технічної школи (За ред. С. У. Гончаренка). Львів: Світ. 1999.
Лунячек В., Рубан Н., & Рубашка В. Компетентнісна модель випускника магістратури–фахівця у сфері управління інтелектуальною власністю. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2017. (54–55). С. 34–46.
Ляшенко О. І. Інтеграція і диференціація – два вектори сучасного освітнього процесу. Компетентнісно орієнтоване навчання: виклики та перспективи 2020. (С. 88–90). Інститут педагогіки.
Туриця О. Інтеграція та диференціація знань студентів у процесі вивчення хімічних і технологічних дисциплін. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2012. (28). С. 65–73.
Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти України: другий (магіс-терський) рівень, галузь знань 18 Виробництво та технології, спеціальність 181 Харчові технології (Наказ від 22.10.2020 р. № 1295). 2020.