СУЧАСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА ЗА КОРДОНОМ

  • Ярослав Галета Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0484-529X
  • Каріна Почка Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0001-9708
Ключові слова: дошкільна освіта за кордоном, виховання, навчання, дитячі садки, ясла, ясла-садки

Анотація

У багатьох країнах світу дошкільна освіта є первинною ланкою єдиної системи виховання і навчання. Як правило, у більшості країн функціонують стаціонарні та сезонні ясла, садочки з різною тривалістю роботи, дошкільні відділення при початкових класах, материнські школи, майданчики. Виховна робота, метою якої є гармонійний розвиток дітей, формування навичок життя в суспільстві, здійснюється відповідно до програм виховання та навчання. У всіх країнах існують системи підготовки педагогічних працівників (курси, середні спеціальні, вищі навчальні заклади). Кожна національна система дошкільної освіти має свої особливості та власний передовий досвід.

У статті розглянуто та проаналізовано системи дошкільної освіти зарубіжних країн. Виокремлено особливості та напрями дошкільної освіти. Визначено основні проблеми систем дошкільної освіти у вивчених країнах. Дано характеристику основних типів і програм дошкільних закладів.

У статті обґрунтовано доцільність вивчення європейського досвіду для вирішення сучасних проблем дошкільної освіти в Україні. Проаналізовано досвід організації дошкільної освіти у Великобританії, Данії, США та інших країнах. Показано, що системи дошкільної освіти цих країн мають свої особливості та власний перспективний досвід. Встановлено, що спільним для дошкільних закладів європейських країн є особлива увага до створення розвивального середовища та організація різних видів діяльності, що сприяють загальному розвитку дитини і підготовці її до навчання в школі. Підготовка педагогічних кадрів для роботи в дошкільних закладах здійснюється в кожній країні за власною системою професійної підготовки (курси, середні спеціальні заклади, інститути, університети, вищі школи). Виокремлено ідеї, які можна застосувати у розвитку дошкільної освіти в Україні.

Встановлено, що якими б своєрідними, оригінальними були національні системи освіти та виховання дітей дошкільного віку, всі вони мають у своїй основі універсальні принципи, становлять єдину й цілісну систему дошкільного виховання та навчання як загальноцивілізаційний феномен. Перспективи подальших розвідок убачаємо в порівняльній характеристиці дошкільної освіти за кордоном та в Україні.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (Наказ МОН молодьспорт України від 22.05.2012 № 615 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (нова редакція)» URL : http://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/690/bazovij_komponentdoshkilnoji_o sviti_v_ukrajini/.
Дошкільна освіта у світі. Німеччина. URL : http://pedpresa.ua/115677-doshkilna-osvita-u-sviti-nimech
chyna.html.
Інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році». Додаток до листа МОН України від 13.06.2017 №1/9-322. URL : http://don.kievcity.gov.ua/content/golovna-test.html.
Інформаційно-аналітичні матеріали з питань підготовки до 2016-2017 навчального року. URL :http://mon.gov.ua/content/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD% D0%B8/2016/08/17/konf20162.doc.
ESPE : Les Écoles supérieures du professorat et de l’éducation. URL : http://www.education.gouv.fr/cid72796/espe-les-ecoles-superieures-duprofessorat-et-de-l-education.html.
Fakulté d’Education université de Monpellier. URL : http://www.fde.univmontp2.fr/internet/site/devenir_enseignant/profecole/modele/index.php?f=index.
Thevenon E. Ecole maternelle: de l’eleve. Label France. 2004. №54. P. 8-9.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Галета, Я., & Почка, К. (2025). СУЧАСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА ЗА КОРДОНОМ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 18-22. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-18-22