КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ МОДЕЛІ УПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ТА ПОБУДОВИ ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ В ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ ЗДОБУВАЧІВ
Анотація
У статті розглядаються концептуальні засади моделі впровадження інклюзивної освіти як важливого елемента сучасної освітньої системи. Особлива увага приділяється побудові ефективного освітнього середовища, орієнтованого на забезпечення якісного навчання здобувачів освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб та можливостей. Висвітлюються основні принципи, підходи та методи, що лежать в основі створення інклюзивного освітнього простору, а також його роль у соціалізації та розвитку учнів. Аналізуються аспекти створення ефективного інклюзивного освітнього середовища, що базується на сучасних принципах інклюзії та «нормалізації». Обґрунтовується значення організації фізичного та соціального простору для розвитку дітей, забезпечення їх активної участі в навчальному процесі та сприяння формуванню комунікативних навичок. Розглядаються практичні кроки, включаючи адаптацію середовища, методичне забезпечення, підготовку педагогів і взаємодію з батьками. Особлива увага приділяється важливості взаємоповаги, толерантності та залучення кожної дитини до освітнього процесу для формування інклюзивного суспільства.
Стаття присвячена аналізу сучасної моделі інклюзивної освіти, яка сприяє побудові справедливого та демократичного суспільства. Увага приділяється забезпеченню доступу до якісного навчання для всіх категорій дітей, включаючи тих, хто має особливості психофізичного розвитку. Інклюзивна освіта відповідає сучасним освітнім тенденціям, сприяє інтеграції у міжнародне співтовариство та формуванню демократичного суспільства. Висвітлюється роль інклюзивної освіти у формуванні толерантного суспільства та підтримці різноманітності. Розглядається комплексний підхід до задоволення освітніх потреб, зокрема через адаптовані програми, матеріали та технології, що враховують індивідуальні потреби кожної дитини й сприяють їхньому розвитку та успішній адаптації в суспільстві.
Посилання
Візнюк І. М. Соціально-психологічні умови успішної соціальної адаптації вихованців у закладах інклюзивної освіти. Інноваційний потенціал соціальної роботи в сучасному світі: на межі науки та практики : матеріали I Міжнарод. наук.-практ. конф. (м. Чернігів, 20-21 трав. 2021 р.). Чернігів : НУ "Чернігівська політехніка", 2021. С. 8-10.
Візнюк І. М., Лазаренко Н. І. Моніторинг забезпечення професійної якості освіти педагогів в контексті євроінтеграції. Порівняльна професійна педагогіка. 2023. Вип. 1. С. 11-20.
Гладуш В., Козлінська А. Кроки запровадження інклюзивної освіти в Україні. Актуальні проблеми педагогіки: зб. наук. Праць. ДНУ ім. Олеся Гончара, редкол.: В.А. Гладуш та ін. Д. 2017. Вип. 4. C. 39–46.
Паламарчук О., Візнюк І. Родинно-сімейне виховання учнів початкових класів в контексті нової української школи. Перспективи та інновації науки. 2023. Вип. 14. С. 27-32.