ВАЖЛИВІСТЬ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОБІЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ВІЙСЬКОВИХ ОФІЦЕРІВ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті автором досліджені особливості формування професійної мобільності майбутніх офіцерів військових закладів вищої освіти. Визначено дефініції «професійна мобільність». Зазначено, що формування професійної мобільності у майбутніх офіцерів постає не просто педагогічною метою, а нагальною імперативою, що детермінує їхню спроможність ефективно виконувати службові обов’язки в умовах непередбачуваності та швидких трансформацій оперативно-тактичної обстановки.
У результаті дослідження встановлено, що у контексті фахової підготовки, формування професійної мобільності має здійснюватися на всіх етапах навчання у військових закладах вищої освіти. Починаючи з фундаментальних дисциплін, необхідно акцентувати увагу на встановленні міжпредметних зв’язків і демонстрації практичного застосування теоретичних знань у військово-професійній діяльності.
Обґрунтовано педагогічні умови, що сприяють її розвитку в процесі фахової підготовки, зокрема інтенсифікація практичної складової, впровадження інтерактивних методів, стимулювання самоосвіти, моделювання професійної діяльності в умовах, максимально наближених до реальних, забезпечення можливостей для індивідуалізації освітнього процесу і розвитку рефлексивних навичок.
Підкреслено важливість розвитку адаптивності, оперативності прийняття рішень та здатності до навчання впродовж життя для майбутніх офіцерів в умовах динамічного військового середовища. Адаптивність, як інтегративна якість, передбачає когнітивну гнучкість, емоційну стійкість та поведінкову пластичність, необхідні для ефективної діяльності майбутніх офіцерів. Оперативність прийняття рішень, що ґрунтується на критичному аналізі інформації, швидкому оцінюванні ризиків та прогнозуванні наслідків, є визначальною у ситуаціях дефіциту часу та високої відповідальності, характерних для військово-професійної діяльності. Водночас, здатність до навчання впродовж життя (lifelong learning) постає як фундаментальна компетентність, що забезпечує постійне оновлення знань, удосконалення навичок, освоєння новітніх технологій.
У висновках статті визначені перспективи подальших досліджень, які полягають у визначенні впливу цифрових технологій на процес формування професійної мобільності майбутніх офіцерів.
Посилання
Діденко О., Балендр А., Рижиков В., Новікова Т., Туз О. Професіийна мобільність майбутнього фахівця у структурі готовності до діяльності за фахом: сутнісно-понятіи̮нии̮аспект. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2021. № 1 (24). С. 108-120.
Ісламова О. Професійна мобільність як чинник готовності прикордонників до діяльності за фахом. Вісник освіти і науки. 2022. 1(11). С. 114-118.
Король Д., Чкалов А. Практична підготовка майбутніх офіцерів ЗСУ як складник формування професійної мобільності. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний європейський та національний виміри. 2019. С. 142-144.
Пілецька Л. С. Мобільність як необхідна умова професійного становлення особистості. Психологія і особистість. 2015. № 2 (8). Ч. 1. С. 243-257.
Полторак С. Т. Розвиток системи вищої військової освіти України та за кордоном: державноуправлінські аспекти. Інвестиції: практика та досвід. 2016. Вип. 3. С. 70–73.
Смирнова І. М. Професійна підготовка май-бутніх фахівців морської галузі: цифровізація освітньої діяльності. Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи : тези доповіді Х міжнар. наук.-практ. конф. Хмельницький : ХНУ, 2019. С. 56-58.
Тарасюк Ю. Застосування компетентнісного підходу у військових закладах вищої освіти як ключова умова підготовки майбутніх офіцерів-управлінців. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2024. 2. С. 18-25.
Чкалов А. Формування професійної мобільності майбутніх офіцерів. Вісник Сковородинівської академії молодих учених. 2024. С. 151–156.
Смирнова І. М. Стадник О. І. Дистанційне навчання в умовах професійної підготовки фахівців з охорони кордону. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023. № 90. С. 129-133 DOI: https://doi.org/10.32782/1992-5786.2023.90.22