КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ХОРЕОГРАФІЧНИХ КОЛЕКТИВІВ

Ключові слова: професійна рефлексія, керівник хореографічного колективу, структура рефлексії, мотиваційно-ціннісний компонент, когнітивно-аналітичний компонент, операційно-діяльнісний компонент, творчо-регулятивний компонент, фахова підготовка

Анотація

Професійна рефлексія керівника хореографічного колективу розглядається як ключовий механізм осмислення, самопізнання та саморегуляції в умовах фахової діяльності.

Актуальність теми зумовлена необхідністю глибшого розуміння внутрішніх психологічних процесів, що забезпечують ефективне керівництво творчим колективом.

Проблема полягає у недостатньому рівні теоретичного і прикладного осмислення структури професійної рефлексії саме в контексті підготовки майбутніх керівників хореографічних колективів.

Метою статті є теоретичне обґрунтування компонентної структури професійної рефлексії керівника, а також виявлення особливостей її прояву у хореографічно-педагогічній діяльності.

У процесі дослідження проаналізовано філософські, психологічні та педагогічні аспекти феномену рефлексії. Визначено чотири основні компоненти професійної рефлексії: мотиваційно-ціннісний, когнітивно-аналітичний, операційно-діяльнісний та творчо-регулятивний. Розкрито зміст кожного з компонентів, обґрунтовано їх значення у формуванні цілісної рефлексивної моделі керівника хореографічного колективу. Показано, що взаємодія цих компонентів сприяє підвищенню рівня фахової підготовки, розвитку здатності до аналізу власної діяльності, прийняття ефективних педагогічних рішень, а також професійному саморозвитку та самовдосконаленню.

Стаття містить узагальнені висновки щодо перспективних напрямів формування та розвитку професійної рефлексії в системі мистецької освіти. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці діагностичного інструментарію для визначення рівнів сформованості компонентів професійної рефлексії та обґрунтуванні педагогічних умов їх формування в процесі фахової підготовки майбутніх керівників хореографічних колективів.

Посилання

Баніт О. В., Радомський І. П. Особливості прояву когнітивних компонентів у змішаному навчанні. Проб-леми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка. 2024. № 3. С. 3–8. URL: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-3-08-01
Булага К. М. Дидактичні умови організації навчальної діяльності вихованців дитячого хореог-рафічного колективу (Автореф. дис. канд. пед. наук). Полтава, 2020. 21 с.
Мищишин І., Калагурка Х., Мищишин О. Операційно діяльнісні компетції менеджера освіти. Педагогіч-ний дискурс. 2020. Вип. 29. С. 70–79. URL: https://doi.org/10.31475/ped.dys.2020.29.09
Музика Ю. О. Формування мотивації майбутніх викладачів народної хореографії до творчої діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 5. С. 129–134. URL: https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2023.05.129
Палій А. М., Єльчанінова Т. М., Шевченко В. М. Рефлексія як структуротворчий компонент професійної діяльності. Перспективи та інновації науки. 2024, № 6(40). С. 867–876. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-6(40)-867-876
Подкопаєва Ю. В., Маляр О. І. Психологічний аналіз розвитку рівнів рефлексії в контексті самореалізації сучасного підлітка. Наукові інновації та передові технології. 2022. № 1(3). С. 379–388. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2022-1(3)-379-388
Черкасов В. Методологічні підходи в сегменті формування професійної компетентності майбутніх учителів хореографії. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2023. Вип. 61. С. 66–76. URL: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2023.61.06
Шевцова І. М. Аспекти структурування хореографічного твору у балетмейстерській діяльності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 10. С. 145–150. URL:https://doi.org/10.59694/ped_sciences.2024.10.145
Ягупов В. В. Ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців: методологічний аспект. Вісник Національного університету оборони України. 2022. Вип. 6(70). С. 207–219. URL: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Нечіпоренко, О. (2025). КОМПОНЕНТНА СТРУКТУРА ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ МАЙБУТНІХ КЕРІВНИКІВ ХОРЕОГРАФІЧНИХ КОЛЕКТИВІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 369-374. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-369-374