ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ ТА ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ КВАЛІФІКОВАНИХ РОБІТНИКІВ ПІД ЧАС ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі формування професійної культури кваліфікованих робітників у системі сучасної професійної освіти. Наголошується, що динамічні зміни у технологіях, умовах праці та вимогах до фахівців зумовлюють необхідність впровадження інноваційних методів і підходів у процес професійної підготовки. Такі методи розглядаються не лише як інструмент підвищення професійної компетентності, а й як засіб формування етичних норм, цінностей та поведінкових моделей, що становлять основу професійної культури.
Обґрунтовано актуальність оновлення змісту і методів професійної підготовки, які мають відповідати новим вимогам до особистісних і професійних якостей працівника.
У статті детально аналізуються десять ключових інноваційних методів та підходів: інтерактивні методи навчання, проектний підхід, використання мультимедійних ресурсів, наставництво та менторинг, гейміфікація, застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), навчання на основі компетенцій, колаборативне навчання, персоналізоване навчання та створення професійних спільнот. Для кожного методу наведені приклади конкретного застосування у навчальному процесі та обґрунтовано його позитивний вплив на розвиток критичного мислення, комунікативних навичок, командної роботи, практичних умінь, відповідальності, творчого потенціалу, мотивації та здатності до самостійного навчання й безперервного професійного розвитку.
Підкреслюється, що комплексне впровадження цих інновацій сприяє підвищенню ефективності навчального процесу, дозволяє готувати висококваліфікованих фахівців, адаптованих до викликів сучасного ринку праці, та формує у них високий рівень професійної культури, що включає як фахові знання та вміння, так і ціннісні орієнтації та етичні стандарти. Стаття узагальнює переваги сучасних педагогічних інструментів для якісної підготовки робітничих кадрів.
Посилання
Професійна культура майбутнього менеджера: психологопедагогічні аспекти й чинники формування. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstreamdownload/123456789/50419/1/Krupskyi_Profesiina_kultura.pdf
Шведова Я. В. Формування професійної куль-тури майбутніх тележурналістів у фаховій підготовці: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2010. 24 с.
Чистякова Л. О. Культурологічний підхід у роз-витку екологічної культури майбутніх фахівців технологічної освітньої галузі. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельниць-кого. Серія: Педагогічні науки». 2020. С. 4-10.
Методологічні підходи до формування основ професійної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38597/Halchenko.pdf?sequence=1
Горбатюк Р.М., Фендьо О.М. Основні напрями формування професійної культури майбутніх інженерів-педагогів у галузі транспорту. Науковий вісник УНУ. Серія: «Педагогіка, соціальна робота». Тернопіль, 2018. Випуск 33. С. 43-46.
Щеголєва Т. Л. Формування професійної культури майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі вивчення дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. … канд. пед. наук. 13.00.04. Хмельницький, 2007. 19 с.