ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ НАУКИ ТА ОСВІТИ

Ключові слова: науково-дослідницька культура, інтеграція, наука, освіта, вчитель біології, урок біології

Анотація

У статті розглядається проблема формування науково-дослідницької культури майбутніх учителів біології як ключового елементу їхньої професійної підготовки в умовах інтеграції науки та освіти. Визначено сутність науково-дослідницької культури, роль у розвитку професійної компетентності педагогів, а також основні підходи до її формування. Акцентовано увагу на необхідності використання сучасних наукових методів, інтерактивних технологій та міждисциплінарного підходу для підвищення ефективності підготовки майбутніх учителів. У статті наголошується на тому, що науково-дослідницька культура є багатоаспектною категорією, тому вона розглядається як: складова загальної культури особистості, система професійних знань та умінь, міждисциплінарна компетентність, методологічна складова професійної компетентності, мотивуючий чинник фахової діяльності.

Формування науково-дослідницької культури майбутніх учителів біології є компонентом їхньої професійної підготовки, що базується на інтеграції науки та освіти. Опанування сучасними технологіями та методами навчання відіграє ключову роль у цьому процесі, сприяючи підвищенню рівня дослідницької компетентності та адаптації до сучасних освітніх викликів. Важливим є впровадження наукових досягнень у навчальний процес шляхом оновлення освітньо-професійних програм, використання новітніх знань у галузі біології та методики викладання, залучення провідних науковців до проведення лекцій, майстер-класів та семінарів, аналіз сучасних наукових публікацій та досліджень, написання статей, участь у проєктах, дослідженнях, конференціях, конкурсах, що сприятиме формуванню критичного мислення, аналітичних умінь і здатності самостійно розв’язувати складні наукові й педагогічні завдання. У статті наголошується на тому, що розвиток дослідницького мислення розширює професійний кругозір, стимулює інтерес до науки, сприяє творчому підходу до викладання біології та формує готовність майбутніх педагогів до впровадження інновацій у освітній процес.

Посилання

Бєлітченко Д. М. Компонентна структура науково-дослідницької культури майбутніх учителів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2023. Вип. 95. Серія 5. С. 16-20. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2023.95.03
Бєлітченко Д. М. Модель формування науково-дослідницької культури майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Педагогіка. 2024. Вип. 77. Том 1. C. 246-251. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863/77-1-34
Вітвицька С. С. Формування дослідницької культури майбутніх магістрів освіти як наукова і практична проблема. Креативна педагогіка: [наук.-метод. журнал]. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки «Полісся». Житомир, 2021. Вип. 15. С. 17 - 21. URL: http://eprints.zu.edu.ua/34282/1/Вітвицька%20С.С..pdf
Галатюк М. Ю., Галатюк Ю. М. Науково-дослідницька діяльність як засіб розвитку методологічної культури майбутнього вчителя. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 6. (24). С. 777-786. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-6(24)-777-786
Дмитришин О. Б. Формування культури науково-дослідницької діяльності у майбутнього педагога. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота», 2013. Вип. 27. С. 46 - 48. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/1827/1/ФОРМУВАННЯ%20КУЛЬТУРИ%20НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ%20ДІЯЛЬНОСТІ%20У.pdf
Кобильська О., Набок Т., Дем’янченко О., Ляшенко В., Бриль Т. Науково-дослідницька робота у практичній підготовці майбутнього вчителя інформатики. Фізико-математична освіта. 2022. Вип. 37(5). С. 31-36. URL: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2022-037-5-004
Лаврентьєва О. О. Розвиток методологічної культури майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки: теоретико-методичний аспект: [монографія] за ред. проф. Л.О. Хомич. Київ: КНТ, 2014. С. 456. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/704519/1/монография_ЛЕА.pdf
Лаврентьєва О. Науково-дослідницька діяльність майбутніх учителів у системі вдосконалення методологічної культури. Фізико-математична освіта. Суми : СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2015. № 1 (4). С. 7 -13. URL: file:///D:/downloads/
naukovo-doslidnitska-diyalnist-maybutnih-uchiteliv-u-sistemi-vdoskonalennya-metodologichnoyi-kulturi.pdf
Осипова Т. Ю., Бєлітченко Д. М. Методологічні засади формування науково-дослідницької культури майбутніх учителів фізико-математичних дисциплін. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 61. Том 2. С. 90-94. URL: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/61.2.17
Радюк І. Науково-дослідницька робота як складова професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів. Молодь і ринок. 2022. №1 (199), С. 123-127. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.252361
Тушева В. В. Науково-дослідницька культура майбутнього вчителя: сутність поняття та теоретичні аспекти її формування. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка, 2010. № 2. С. 18-23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2010_2_6
Тушева В. В. Формування науково-дослідниць-кої культури майбутнього вчителя музики в процесі професійної підготовки: теорія і практика: монографія, УМО НАПН України. Харків: Майдан, 2015. 450 с. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c670e9ca-4f96-4ce2-8e97-f1a103c44f36/content
Тушева В. В. Обґрунтування моделі форму-вання науково-дослідницької культури майбутніх вчителів в умовах вищої педагогічної школи. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Педагогічні науки, 2017. Випуск 5 (91). С. 142-147. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26195/1/26.pdf
Ягоднікова В. Організація науково-дослід-ницької діяльності як чинник формування науково-дослідницької культури майбутніх учителів. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2024. Вип. 1(29), С. 126 - 131. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2024/1/17.pdf
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Генкал, С. (2025). ФОРМУВАННЯ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ В УМОВАХ ІНТЕГРАЦІЇ НАУКИ ТА ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 105-111. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-105-111