ВИВЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ В ПОЗАШКІЛЬНУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ ТА ЗА КОРДОНОМ (НА ПРИКЛАДІ ПОЛЬЩІ)

  • Наталія Савченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0420-3289
Ключові слова: позашкільна освіта, система позашкільної освіти, типи закладів позашкільного виховання, громадські організації та об’єднання, державна політика

Анотація

Стаття присвячена здійсненню порівняльного аналізу сучасного стану державної політики щодо позашкільної освіти в Україні та Польщі. Розкриваються питання нормативного забезпечення, організаційної структури та управлінської діяльності позашкільної освіти в цих державах. Закцентовано увагу на тому, що на практиці позашкільна освіта в Україні та Польщі забезпечується закладами освіти, культури, мистецтва, фізкультури і спорту тощо. Особливе місце серед них належить позашкільним освітнім закладам, які можуть швидко, мобільно реагувати на зміни, надавати дітям широкі можливості для покращення якості їх життя та інтенсивного формування позитивного ставлення до нього і передбачають активну взаємодію та співпрацю дорослих і дітей. У позашкільних навчальних закладах залучення учнів до освітньої діяльності відбувається в невимушеному навчально-виховному процесі за вільного вибору особистістю не лише закладу, а й педагогів, відповідно до своїх уподобань, нахилів та інтересів. Установлено, що державна політика Польщі у сфері позашкільної освіти, організації вільного часу дітей і молоді представлена в багатьох правових документах. Як в Україні, так і в Польщі поставлено завдання децентралізації та регіоналізації управління систе­мою освіти, посилення впливу громадськості на прийняття рішень у сфері освітньої політики з поступовим формуванням державно-громадської системи управління освітою, інтеграції у світові освітні структури, забезпечення варіативності освіти, що має особливе значення для здійснення позашкільної освіти. Доведено, що науковий інтерес до зазначеної проблеми викликаний необхідністю звернення до найкращих здобутків як вітчизняного досвіду, так і зарубіжного, що дає можливість узагальнити і систематизувати попередній досвід, визначити традиційні пріоритети, значущі для сучасності, цікаві знахідки творчо трансформувати відповідно до умов сьогодення.

Посилання

Биковська О. В. Порівняльний аналіз позашкільної освіти в України і Польщі. Позашкільна освіта та виховання. 2006. № 1. С. 32–51.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Освіта України : нормативно-правові документи : зб. нормат. док. / голов. ред. В. Г. Кремень. К. : Міленіум, 2001. С. 163–213.
Закон України “Про освіту”. Освіта України : нормативно-правові документи : зб. нормат. док. / голов. ред. В. Г. Кремень. К. : Міленіум, 2001. С. 11–38.
Закон України “Про позашкільну освіту”. Освіта України : нормативно-правові документи : зб. нормат. док. / голов. ред. В. Г. Кремень. К. : Міленіум, 2001. С. 229–251.
Збірник нормативно-правових актів у сфері захисту прав дітей. К. : ЮНІСЕФ, 2002. 318 с.
Конституція України : прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України, 28 червня 1996 р. К., 2004. 87 с.
Положення про позашкільний навчальний заклад. Освіта України : нормативно-правові докумен-ти : зб. нормат. док. / голов. ред. В. Г. Кремень. К. : Міленіум, 2001. С. 252–263.
Україна XXI століття. Державна національна програма “Освіта”. К. : Райдуга. 1994. С. 61.
Савченко Н.С. Ідейно-теоретичні засади польської позашкільної освіти та їх використання у справі реформування системи освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Випуск 97. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2011. С. 264-268.
Brzozowski, M., Papla, S. Zajęcia pozaszkolne, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1963.
Okoń, W. Nowy słownik pedagogiczny, „Żak”, Warszawa, 1998.
Rabczańska, Dorota (red.) Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji, „Impuls”, Kraków, 2003. s.91.
Węgrzynowicz, J. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1971.
Wroczyński, R. Pedagogika społeczna, PWN, Warszawa, 1976.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Савченко, Н. (2025). ВИВЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПОЗАШКІЛЬНОЇ РОБОТИ В ПОЗАШКІЛЬНУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ ТА ЗА КОРДОНОМ (НА ПРИКЛАДІ ПОЛЬЩІ). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 55-61. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-55-61