ПРОФЕСІЙНІ ВИМОГИ ДО МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УКРАЇНІ

Ключові слова: професійні вимоги, початкові класи, професійна підготовка, майбутній учитель, професійні вимоги майбутніх учителів початкових класів

Анотація

У статті здійснено аналіз професійних вимог до майбутніх учителів початкових класів в Україні за період із 1991 по 2024 рр. Зазначено, що в умовах реформування національної освітньої системи вимоги до майбутніх учителів суттєво змінювалися, що було зумовлено адаптацією до європейських стандартів і відповідними національними реформами. Описано основні зміни, серед яких введення кредитної системи, ступеневої підготовки (бакалавр, магістр), а також акцент на мобільності здобувачів та викладачів. Проведено аналіз ключових концепцій та стандартів, що формують сучасні вимоги до майбутнього вчителя, зокрема Концепції Нової української школи та професійних стандартів. Констатовано ускладнення вимог з огляду на підвищення вимог до компетентностей здобувачів освіти. Учитель початкових класів має володіти широким діапазоном компетентностей, здатністю розвивати критичне мислення в учнів і сприяти їхньому саморозвитку, враховувати інклюзивний підхід та готовність працювати в умовах соціальних і технологічних змін. Визначено, що ключовими компетентностями є не тільки знання предмету та методик навчання, але й особистісні якості, такі як емоційна зрілість, здатність до рефлексії та самоосвіти, а також готовність до неперервного професійного розвитку. Аналіз останніх досліджень і публікацій показує необхідність формування у майбутніх учителів інтегрованого підходу до навчання, розвитку та виховання учнів. Учитель початкових класів має бути активним учасником освітнього процесу, сприяючи гармонійному розвитку учнів, формуючи їхні соціальні, культурні, громадянські та здоров’язбережувальні компетентності. Підсумовано, що основними професійними вимогами у сучасних умовах виокремлено професійні компетентності: навчання здобувачів освіти предметів (інтегрованих курсів); партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу; участь в організації безпечного та здорового освітнього середовища; провадження освітнього процесу; безперервний професійний розвиток. Підкреслюється важливість постійного вдосконалення педагогічної майстерності, що є основою для забезпечення високого рівня професіоналізму та ефективності діяльності вчителя початкових класів в умовах постійних змін в освітній сфері.

Посилання

Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття»). (1993). Офіційний вебпортал парламенту України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п.
Постанова КМУ «Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання» (2000). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1717-2000-%D0%BF/ed20001116#Text
Постанова КМУ «Про затвердження державної програми «Вчитель» (2002). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/379-2002-%D0%BF/ed20020328#Text
Антонова О. Є., Дубасенюк О. А., Семенюк Т. В. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності: монографія. 2003. 193 с.
Гурін Р. С. Підготовка майбутнього вчителя гуманітарного профілю до застосування нових інформаційних технологій у навчальному процесі загальноосвітньої школи: автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. 2004. 21 с.
Галузевий стандарт вищої освіти: Освітньо-кваліфікаційна характеристика бакалавра за спеціальністю 6.010100 Початкове навчання. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/16847/kniga%20OKH.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Онищенко І. М. Модель формування фахової компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Навчання і виховання обдарованої особистості: теорія та практика. 2012. № 8. С. 94-101.
Концепція НУШ. 2016 р. URL: https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola?&tag=nova-ukrainska-shkola.
Берека В. Є., Галас А. В. Професійна компетентність вчителя початкових класів: навчально-методичний посібник для вчителів. Харків: Вид-во «Ранок», 2018. 496 с.
Наказ «Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text2020 р.
Наказ МОН «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти». 2024 р. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Молнар-Чатлош, А. О. (2025). ПРОФЕСІЙНІ ВИМОГИ ДО МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УКРАЇНІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 368-373. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-368-373