АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МЕРЕЖІ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА ШВЕЦІЇ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ У СИСТЕМУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄС

Ключові слова: дошкільна освіта, інтеграція, інклюзія, Україна, Швеція, діти-біженці, адаптація, освітня політика, управління освітою, педагогічні методи

Анотація

У статті розглядаються важливі аспекти функціонування мережі закладів дошкільної освіти в Україні та Швеції в контексті інтеграції українських дітей у систему дошкільної освіти країн Європейського Союзу. Зокрема, визначено основні відмінності в правовому регулюванні, підходах до інклюзії, фінансуванні та методах навчання. Проаналізовано шведську модель дошкільної освіти як приклад для забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей, включаючи тих, хто був змушений залишити свої домівки через війну.

Використовуючи методи порівняльного аналізу, емпіричні дослідження (інтервю з педагогами, спостереження за освітнім процесом) та аналіз нормативних документів, виявлено, що інтеграція українських дітей в систему дошкільної освіти країн ЄС потребує вдосконалення інклюзивних підходів, розробки спеціалізованих програм підтримки та підготовки педагогів до роботи з дітьми, які пережили травматичний досвід.

У результаті дослідження запропоновано низку рекомендацій щодо покращення системи дошкільної освіти в Україні, зокрема посилення правового регулювання, розширення інклюзивних практик і впровадження ігрових методів навчання, що дозволяють адаптувати освітній процес до потреб усіх дітей, у тому числі тих, які стали вимушеними переселенцями через війни.

Порівняльний аналіз дошкільної освіти в Швеції та Україні, зокрема в контексті інтеграції українських переміщених дітей, відкриває численні шляхи для подальших наукових досліджень. Перспективними в цьому напрямі видаються аспекти, які сприяли б розумінню представлених в дослідженні проблем та покращити процес інтеграції дітей-переміщених осіб, а саме: дослідження інтеграції дітей-переміщених осіб, порівняльне дослідження програм підготовки педагогічних кадрів в сфері дошкільної освіти для інтеграції переміщених дітей, дослідження програм мовної підтримки, вивчення перспективності адаптації навчального плану для дітей-переміщених осіб з урахуванням шведського досвіду тощо.

Посилання

Богуш А., Варяниця Л., Гавриш Н. Діти і соціум: особливості соціалізації дітей дошкільного та молодшого шкільного віку : монографія. Луганськ : Альма-матер, 2006.
Верховна Рада України. Закон України "Про дошкільну освіту" від 6 червня 2024 року № 3788-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20 (дата звернення: 27.01.2025)
Воронов В. А., Гавриш Н. В., Канішевська Л. В., Піроженко Т. О., Рейпольська О. Д., Сисоєва С. О. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Київ : Національна академія педагогічних наук України, 2020. URL: https://dnz71.edu.vn.ua/uploads/tiger-1599493145.pdf (дата звернення: 27.02.2025)
Калічак Ю. Л. Нові можливості інтеграції системи дошкільної освіти України в Європейський освітній простір. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Спецвипуск. Т. 1. С. 105–110. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.1.20
Локшина О. Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021–2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 5–17. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17
Прохоренко Л. І., Шевченко В. М., Шевчен-ко Ю. В., Орленко І. М., Соколова Г. Б. Методичні рекомендації щодо визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки у дітей раннього та дошкільного віку. Громадська організація «КВАНТ РАЦІО», 2022. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/doshkilna/2022/06/23/List.MON-4.1196-22-08.6.2022.pdf (дата звернення: 27.01.2025)
Eurydice. Early childhood education and care: Sweden. 27 листопада 2023. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/sweden/early-childhood-education-and-care (дата звернення: 27.01.2025).
Informationsverige. Шведська шкільна система. URL: https://www.informationsverige.se/uk/om-sverige/att-bilda-familj-och-leva-med-barn-i-sverige/det-svenska-skolsystemet.html (дата звернення: 27.01.2025)
Melnyk N. I., Dovbnia S. O. Practical-oriented approach in preschool teacher’s professional education in Ukrainian and Western European countries. In: Tsvietkova G. (Ed.). Професійний розвиток педагога в світлі євроінтеграційних процесів: колективна монографія. Hameln : InterGING, 2019. P. 311–338.
Melnyk N. I., Bogush A. M., Vertuhina V. M., Trofaila N. D., Rohalska N. V. Comparative research in the field of professional education of preschool teachers: Comparative content analysis as a method of authentic interpretation of concepts. Linguistics and Culture Review. 2021. Vol. 5(S2). P. 231–245. DOI: https://doi.org/10.37028/lingcure.v5nS2.1342
Melnyk N., Dovbnia S., Shulygina R. Pedagogical support of preschool children’s play activity development in Ukraine and the United States. In: Tsvietkova G. (Ed.). The XXI century education: realities, challenges, development trends: collective monograph. Hameln : InterGING, 2021. P. 31–54.
Melnyk N., Maksymchuk B., Gurevych R., Kalenskyi A., Dovbnya S., Groshovenko O., Filonenko L. The establishment and development of professional training for preschool teachers in Western European countries. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. Vol. 13(1). DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/369
Putcha V., Neuman M., Zaplotynska O., Sofiy N. Supporting the Early Childhood Workforce at Scale: Preschool Education in Ukraine. Washington, D.C. : Results for Development, 2018. URL: https://www.r4d.org/wp-content/uploads/R4D_ECWI-Ukraine_CountryStudy.pdf (дата звернення: 27.01.2025)
Skolverket. Läroplan för förskolan: Lpfö 18. 2018. URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf (дата звернення: 27.01.2025)
Sveriges Riksdag. Skollag (2010:800). 2010. URL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/ (дата звернення: 27.01.2025)
Tarasun V., Melnyk N., Stepanova T., Dotsevych T., Al-Mrayat O. Directions and practices for implementing early care for children with developmental disabilities in Ukrainian and Swedish ECEC system. Journal of Intellectual Disability - Diagnosis and Treatment. 2024. Vol. 12(2). P. 83–91.
Treaty on European Union. Official Journal. 1992. Vol. C 191. P. 1–112. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:11992M/TXT (дата звернення: 27.01.2025)
Utbildningsguiden. About preschool. URL: https://utbildningsguiden.skolverket.se/forskolan/om-forskolan/about-preschool-om-forskolan-pa-engelska (дата звернення: 27.01.2025)
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Мельник, Н. І., & Кімхаг Сундберг, К. (2025). АКТУАЛЬНІ АСПЕКТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ МЕРЕЖІ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА ШВЕЦІЇ В КОНТЕКСТІ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНСЬКИХ ДІТЕЙ У СИСТЕМУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ КРАЇН ЄС. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 360-367. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-360-367