ІННОВАЦІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

  • Наталія Миколаївна Цуканова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6480-8717
Ключові слова: інноваційні процеси, інноваційна діяльність, інновації, інноваційні технології, початкова школа, зарубіжний досвід, нововведення

Анотація

Інновації в початковій освіті є ключовим чинником у підвищенні ефективності навчального процесу та формуванні необхідних компетентностей у дітей. Впровадження сучасних методик дозволяє розширити можливості для індивідуалізації навчання, підвищення мотивації учнів і покращення їхніх академічних результатів.

У статті проаналізовано зарубіжний досвід інновацій в освіті.

Встановлено, що одним із основних напрямів є використання цифрових технологій, включаючи інтерактивні дошки, планшети, освітні додатки та адаптивні платформи. Ці інструменти широко застосовуються в зарубіжних країнах та дозволяють створити персоналізоване навчальне середовище, що відповідає потребам кожного учня.

Проєктно-орієнтоване навчання (Project-Based Learning) і STEAM-освіта сприяють розвитку навичок критичного мислення, творчості та командної роботи. Вони допомагають учням застосовувати знання на практиці та залучають їх до активного пізнавального процесу.

Гейміфікація навчання, впровадження елементів гри у процес викладання, дозволяє підвищити мотивацію та зацікавленість учнів. Такі платформи, як Classcraft і Kahoot!, стали ефективними інструментами для залучення дітей до навчального процесу.

З’ясовано, що використання сучасних технологій, інтеграція проєктного навчання, гейміфікація, STEAM-методи та соціально-емоційне навчання допомагають зробити освітній процес більш цікавим, доступним та результативним. Подальше впровадження цих підходів сприятиме підготовці дітей до викликів сучасного світу.

Особливу роль відіграє підготовка вчителів до впровадження інноваційних технологій. Вона включає теоретичну та практичну підготовку, психолого-педагогічну підтримку, методичний супровід і рефлексію професійного досвіду, що дозволяє забезпечити успішне використання нових підходів у навчанні.

Подальші дослідження в цій сфері мають бути зосереджені на удосконаленні методик застосування технологій у навчанні, їх впливі на освітні результати та розробці нових педагогічних стратегій, що відповідатимуть сучасним викликам початкової освіти.

Посилання

Даниленко Л. І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі. Управління освітою. 2001. № 3. С. 18–24.
Дубяга С. М. Педагогічні технології в початковій школі : навчально методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів напряму підготовки «Початкова освіта». Мелітополь. Вид-во МДПУ. 2015. 160 с.
Інновації як основа змін освітньої практики : інформаційно-методичний збірник / Упор. Г. О. Сиротенко. Полтава: ПОІППО, 2005. 160 с.
Коберник Г. І. Використання інноваційних технологій у початковій школі. 2017. URL: http://mybclass.at.ua/load/statti/vikoristannja_innovacijnikh_tekhnologij _na_urokakh_v_pochatkovij_shkoli/3-1-0-3
Нова українська школа: відповідаємо на виклики : навчально-методичний посібник. КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР ; уклад. : Г. Г. Бовсунівська, Т. О. Тро-хименко. Житомир : КЗ «Житомирський ОІППО» ЖОР, 2021. 154 с.
Островська М. Інноваційне середовище в початковій школі : монографія. Ужгород: ЗУІ ім. Ф. Ракоці ІІ ТОВ «РІК-У», 2021. 288 с.
Haleta Y., Kozlenko V., Riabovol L., Filonenko O., & Kravtsova T. Formation of Project Culture in Future Teachers. Revista De La Universidad Del Zulia. 2023. № 14(41). Р. 526–536. URL: https://doi.org/10.46925//rdluz.41.29
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Цуканова, Н. М. (2025). ІННОВАЦІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ: ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 355-359. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-355-359