ФОРМУВАННЯ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ МЕТОДОМ ТРЕНІНГОВИХ ВПРАВ
Анотація
Надання допомоги здобувачам середньої освіти у формуванні професійної перспективи, вибору особистістю професії, що дозволяє їй бути самодостатньою, створює умови для всебічної самореалізації в суспільстві, є важливим напрямком діяльності соціального педагога. Тому майбутні соціальні педагоги у процесі професійної освіти повинні оволодівати профорієнтаційною компетентністю.
Авторка розглядає профорієнтаційну компетентність як динамічну систему когнітивного, мотиваційно-ціннісного, діяльнісно-практичного та рефлексивного компонентів, що дозволяє ефективно здійснювати керівництво формуванням у школярів внутрішньої готовності до усвідомленого планування і реалізації перспектив свого професійного розвитку.
Авторкою запропоновано комплекс тренінгових вправ для формування у майбутніх соціальних педагогів практичних умінь проведення профорієнтаційної роботи у закладі середньої освіти як діяльнісно-практичного складника профорієнтаційної компетентності.
Обґрунтована доцільність впровадження тренінгових вправ у професійну підготовку майбутніх соціальних педагогів із урахуванням цілей формування профорієнтаційної компетентності: формування здатності до пошуку ефективних шляхів розв’язування складних проблем, пов’язаних із організацією пізнання особистістю своїх здібностей, нахилів, інформуванням про професії та потреби регіону у фахівцях певних спеціальностей, рекомендаціями щодо відповідності здібностей школярів вимогам, необхідних для набуття професії, забезпечення розвитку професійно важливих якостей особистості.
Авторка акцентує увагу на доцільності розробки змісту тренінгових вправ на основі модельованих ситуацій, які є аналогічними ситуаціям майбутньої професійної діяльності.
Визначено, що у процесі використання тренінгових вправ одночасно вирішуються завдання формування всіх компонентів профорієнтаційної компетентності. Авторка виділяє такі блоки тренінгових вправ: блок очікування; блок визначення та актуалізації проблеми; блок пошуку шляхів вирішення проблеми та отримання інформації; блок розвитку практичних навичок; блок аналізу-оцінки.
Посилання
Вереіна Л. В. Основи проведення соціально-психологічних тренінгів. Луганськ: Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2010. 118 с.
Волкова Н. П., Тарнопольський О. Б. Моделю-вання професійної діяльності у викладанні навчальних дисциплін у вишах. Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013. 228 с.
Гера Т. І. Тренінгова методика проведення лабораторних, семінарських і практичних робіт із загальної психології як засіб психологічного супроводу майбутніх педагогів. Дрогобич: Видавничий відділ ДДПУ ім. І. Франка, 2013. 243 с.
Калюжна І. П. Тренінг професійного само-визначення. Київ: Альфа реклама, 2019. 80 с.
Лодатко Є. О. Моделювання педагогічних систем і процесів. Слов’янськ: СДПУ, 2010. 148 с.
Осадченко І. І. Теорія і практика ситуаційного навчання у підготовці майбутніх учителів початкової школи.– Умань: ПП Жовтий, 2012. 414 с.
Отрощенко Н. Л. Соціально-педагогічний аспект у профорієнтаційній роботі загальноосвітньої школи. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2017. № 7. С. 154–162.
Сурмін Ю. П. Кейс-стаді: архітектура і можли-вості. К.: Навч.-метод. центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 2012. 336 с.
Федорчук В. М. Соціально-психологічний тре-нінг «Розвиток комунікативної компетентності викла-дача». Кам’янець-Подільський: Абетка, 2004. 240 с.
Формування профорієнтаційної компетентності педагога: теорія і практика [Зінченко В. П. та ін. за ред. В. П. Зінченка]. Глухів: РВВ ГНПУ ім. О. Довженка, 2010. 197 с.
Чебикін О. Я., Сінельнікова Т. В. Психологічні основи тренінгових технологій. Одеса: Лерадрук, 2013. 229 с.