ГEЙМІФІКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

  • Андрій Анатолієвич Мозгальов Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-3012-6467
  • Андрій Олександрович Бордюк Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0005-7550-8225
Ключові слова: soft skills, гейміфікація, «гнучкі» навички, професійна освіта, цифрове навчання, цифрове середовище

Анотація

У статті досліджується потенціал гейміфікації як потужного інструменту для розвитку soft skills у майбутніх фахівців з інформаційних технологій. З’ясовано, що незважаючи на існуючі виклики, перспективи використання гейміфікації в професійній освіті є багатообіцяючими, а розвиток цифрових технологій продукує нові можливості для створення більш інтерактивних та захоплюючих навчальних середовищ. Обгрунтовано, що застосування штучного інтелекту та машинного навчання дозволить персоналізувати навчальний процес та адаптувати гейміфіковані програми до індивідуальних потреб кожного студента. Доведено, що віртуальна та доповнена реальність відкривають нові горизонти для створення імерсивних навчальних симуляцій, які дозволять студентам відпрацьовувати soft skills у максимально наближених до реальності умовах. Розвиток гейміфікації також сприятиме створенню більш мотивованого та зацікавленого навчального середовища, що позитивно впливатиме на успішність навчання та професійну підготовку майбутніх фахівців. Визначено, що успішне впровадження гейміфікації у професійну освіту вимагає ретельного планування та розробки. Для цього необхідно узгодити ігрову механіку та навчальну діяльність з конкретними soft skills, на розвиток яких спрямована гра. Дизайн гри повинен бути захоплюючим і цікавим, але не надто складним чи заплутаним. Важливо також забезпечити студентів чіткими інструкціями та зворотним зв’язком протягом усього процесу навчання.

Зроблено висновок, що оцінювання soft skills у гейміфікованому середовищі є складним завданням. Традиційні методи оцінювання не завжди підходять для оцінки складної та багатогранної природи soft skills. Необхідно розробити інноваційні стратегії оцінювання, які можуть вимірювати розвиток цих навичок у гейміфікованому контексті. Вони включатимуть використання рубрик, експертне оцінювання, самооцінювання та спостереження за поведінкою студентів в ігровому середовищі.

Посилання

Купрієвич В.О., Ільїна Т.В. Soft Skills як необхідна складова професійного розвитку педагога. Професійний розвиток в умовах цифровізації суспільства: сучасні тренди: матеріали ІІІ науково‐практичної конференції / наук. ред. О.М. Спірін, О.А. Острянська. Київ – Житомир: НАПН України ДЗВО «Університет менеджменту освіти», ЖДУ ім. І.Франка. 2022. 304 с. С. 246-248. URL: https://lib.iitta.gov.ua/734790/.
Муравйова Н.Г. Організаційно-педагогічні умови формування soft skills майбутніх кваліфікованих фахівців: практичні аспекти. Soft skills ‒ навички XXI століття. Що найбільш за все цінують роботодавці: збірник тез Всеукраїнського науково-практичного вебінару за підсумками дослідно-експериментальної роботи з теми «Формування м’яких навичок (soft skills) майбутніх кваліфікованих робітників в освітньому середовищі закладу професійної (професійно-технічної) освіти» 07.11.2024 р. / за наук. ред. професора Л. М. Сергеєвої. Чернівці, Видавничий дім «Букрек», 2024. 50 с. URL: https://surl.li/sfohzr.
Осадча К. П., Крашеніннік І. В. Формування цифрових навичок у здобувачів професійної освіти: зарубіжні освітні практики. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 68. Т. 2. С. 110–113. URL: https://surl.li/wlkzxe.
Попадич О. О., Попадич Б. Т., Панющик А. В. Впровадження ігрової діяльності у початковій школі: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 68. Т. 1. С. 233–236. URL: https://surl.li/licrmy.
Bandura, A. Social Learning Theory. Prentice Hall: New Jersey. 1977.
Csikszentmihalyi, M. Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row. 1990.
Kasyanov, D. V. Gamification in contemporary ukrainian research. Scientific Notes of Junior Academy of Sciences of Ukraine, 2024. (2(30), 119–127. URL: https://doi.org/10.51707/2618-0529-2024-30-12.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Мозгальов, А. А., & Бордюк, А. О. (2025). ГEЙМІФІКАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ SOFT SKILLS У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ З ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 340-344. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-340-344