ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ НУШ

  • Ірина Василівна Шевчук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0001-9507-6048
Ключові слова: інноваційна освіта, інноваційна діяльність, інноваційні технології, професійна підготовка, майбутні вчителі початкової школи

Анотація

Перед освітою поставлено завдання якісної підготовки педагога з високим рівнем професійної культури, до інноваційної діяльності, який досконало володіє сучасними педагогічними технологіями.

У статті розкрито особливості підготовки майбутніх учителів початкової школи до застосування інноваційних технологій в навчальному процесі НУШ.

Встановлено, що специфіка роботи вчителя початкової школи вимагає постійного самовдосконалення та творчого натхнення. Сучасний педагог повинен шукати нові підходи до організації навчально-виховного процесу, використовувати різні нововведення. При використанні інноваційних технологій у майбутніх учителів початкових класів формуються не тільки цілісні уявлення про загальні засади педагогічних інновацій, системні та модульні інноваційні педагогічні технології. Студенти, насамперед, вивчають особливості та методику використання інноваційних технологій у навчально-виховному процесі. До сучасних технологій, які широко використовуються в освітньому процесі НУШ відносяться: інтегроване навчання, ігрові технології, рівнева диференціація, технології розвитку критичного мислення, проєктна технологія, парно-групові технології, технологія особистісно зорієнтованого навчання, інформаційно-комунікативні технології та ін.

З’ясовано, що розвиток сучасних технологій навчання проходить, в основному, під знаком інформатизації, використання дидактичних можливостей комп’ютера, програмного забезпечення. Використання цифрових технологій поряд із традиційними технологіями навчання допоможе вчителю початкових класів у підборі цікавого та різноманітного навчального матеріалу, здійснити диференційований підхід до кожного учня, і тим самим сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні педагогічних умов формування готовності майбутнього вчителя початкової школи до застосування інноваційних технологій у навчальному процесі НУШ.

Посилання

Гончаренко С. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Готовність до інноваційної діяльності як особливий вид творчого розвитку педагога : вебсайт. URL: http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/administration/38257/.
Гриньова М. В. Педагогічні технології: теорія та практика: навчально-методичний посібник. Полтава : АСМІ. 2006. 256 с.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посібник. 3- тє видання (виправлене) Київ : Академвидав, 2015. 304 с.
Журавський В. С. Україна на шляху до інформаційного суспільства / В. С. Журавський, М. К. Родіонов, І. Б. Жиляєв / За заг. ред. М. З. Згу-ровського. К. : ІВЦ “Вид. “Політехніка”, 2004. 484 с.
Калюжка Н. С. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до використання інноваційних технологій. Педагогічні науки. Херсон, 2015. Том 1. № 67. С. 349–354.
Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти. Монографія. Умань: РВЦ «Софія», 2008. 332 с.
Концепція «Нова українська школа». URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkolacompressed.pdf.
Oстровська M. Особливості підготовки майбутніх учителів у контексті реформи початкової школи. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород, 2021. № 1(48). С. 315–319. URL: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.315-319
Пометун О. І., Комар О. А. Підготовка майбутнього вчителя початкових класів: інтерактивні технології у ВНЗ: навчальний посібник. Умань: РВЦ"Софія", 2007. 166 с.
Попова Л. В. НУШ та сучасні технології в початковій школі. URL: http://www.ukr.life/uk/osvita/nushta-innovatsijni-tehnologiyi-v-pochatkovij-shkoli/.
Танько Т. П. Розвиток творчого потенціалу педагога в умовах модернізації системи післядипломної педагогічної освіти. Витоки педагогічної майстерності. Серія : Педагогічні науки. Полтава, 2009. Вип. 6. С. 146–149.
Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти : 1-2 та 3-4 класи. Київ: Видавництво «Світоч», 2019. 336 с.
Філоненко О., Цуканова Н. Особливості форму-вання цифрової компетентності майбутніх учителів початкових класів у закладі вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, 2023. № 8–9. С. 155−164.
Химинець В. В. Інноваційно-гуманістичне спрямування сучасної освіти. Педагогіка і психологія. 2010. № 3. С. 15−24.
Хоружа Л. Л. та ін. Інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти: від теорії до практики : колективна монографія. / За заг. ред. Л. Л. Хоружої. Київ: Видавництво Ліра-К, 2024. 232 с.
Черненко Г. М., Опанасенко Н. І. Підготовка майбутніх учителів закладів початкової освіти до впровадження сучасних технологій у НУШ. 2023. Вип. 55. Том 3. С. 143–147. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/55/part_3/29.pdf
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Шевчук, І. В. (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ НУШ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 332-336. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-332-336