ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ІННОВАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

  • Тамара Анатоліївна Торчинська Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-5395-687X
Ключові слова: підготовка, інноваційно-педагогічна діяльність, здобувачі вищої освіти, інтерактивне навчання, інтерактивні технології, уроки української мови

Анотація

У контексті масштабних нововведень в освітній процес питання підготовки здобувачів вищої освіти до інноваційно-педагогічної діяльності на уроках української мови наразі залишається недостатньо вирішеним та вимагає як теоретичного, так і практичного обґрунтування

У статті, на основі аналізу науково-педагогічної літератури, виокремлено основні аспекти підготовки здобувачів вищої освіти до інноваційно-педагогічної діяльності на уроках української мови в початковій школі.

Встановлено, що одним із напрямів реалізації інноваційної діяльності є ознайомлення студентів з новими, альтернативними системами та інтерактивними технологіями навчання в початковій школі на уроках української мови. Використання інтерактивних технологій на уроках української мови – це та форма співпраці, де учитель та учень є рівноправними суб’єктами навчального процесу. Роль інтерактивних методів навчання полягає у тому, що це: суттєве доповнення до системи методів навчання; «панацея», що вирішує проблеми навчального процесу; інструмент, що дозволяє значно урізноманітнити достатньо однотипну форму пізнання оточуючої дійсності; якісно інший підхід до організації навчальної діяльності. Використання інтерактивних методів на уроках мови та літератури дає можливість учням: учитися критично мислити; раціонально планувати свою діяльність; відстоювати власні ідеї; приймати продумані рішення; моделювати життєві ситуації; формувати ціннісне ставлення до української мови як інтелектуальної, духовної, культурної цінності народу; розвивати інтелектуально-креативні здібності.

З’ясовано, що упровадження інформаційно-комп’ютерних технологій сприяє: розвиткові творчих та естетичних здібностей, формуванню навичок самостійної роботи, постійному зацікавленню школярів навчальним предметом; найбільш повно задовольняють дидактичні вимоги і максимально наближають процес навчання української мови до реальних умов.

Перспективними для подальших наукових розвідок є питання вдосконалення навчально-методичного забезпечення підготовки здобувачів вищої освіти до інноваційно-педагогічної діяльності на уроках української мови.

Посилання

Ампілогова Л. Інтерактивні технології. Завуч. 2004. № 30. С. 13–15.
Білик К. В. Інноваційні підходи до вивчення образних мовних засобів на уроках української мови в основній школ. Суми, 2021. URL: https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8eca3f57-f645-4ff4-8234-1fb42024facb/content
Бондар Р. І. Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та літератури. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/31942/1/Bondar.pdf
Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури. URL: https://naurok.com.ua/vikoristannya-innovaciynih-tehnologiy-na-urokah-ukra-nsko-movi-ta-literaturi-140438.html
Горошкіна О. Особливості використання інтерактивних методів на уроках української мови. Українська мова та література в школі. 2013. № 3. С. 7–10.
Дев’ятка Г. В. Сучасні форми інноваційної діяльності вчителя української мови та літератури в умовах відкритого інформаційного простору. 2020. URL: https://znz30.zp.ua/wp-content/uploads/2020/01/%D0%A0%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0-%D0%94%D0%B5%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BA%D0%B0-%D0%93.%D0%92.pdf
Дичківська І. М Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. 320 с.
Інноваційність розвитку вищої педагогічної освіти: від теорії до практики : колективна монографія / За заг. ред. Л. Л. Хоружої. Київ: Видавництво Ліра-К, 2024. 232 с.
Коберник О. М., Коберник Г. І., Волошина Г. П. та ін. Підготовка вчителя до використання інноваційних педагогічних технологій у початковій школі: монографія. Умань : ВПЦ «Візаві», 2017. 190 с.
Колток Л., Годкевич Л., Герега Т. Використання інтерактивних методів. Бібліотека шкільного світу. Київ : Ред. Заг. пед. газет. 2004. С. 10–20.
Корват С. А. Інноваційні технології навчання у процесі розвитку творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури. URL: http://www/nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Tvo/2011_2/006.pdf
Литвинов А. С. Педагогічний провайдинг інновацій в освіті: навч. посіб. /за заг.ред. В. В. Борисова. Суми: Університетська книга, 2019. 265 с.
Масловська Л. Г. Роль нестандартних уроків української мови та літератури у формуванні предметної й ключових компетентностей. Українська мова і література в школі. 2018. № 3. С. 44–49.
Масловська Л. Г. Освітні інновації у навчанні української мови. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715663/1/Maslovska_19_DTiP_Konf.pdf
Падалка Л., Євтушенко Н. Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови у початковій школі. NewInception. 2020. № 2. С. 77–83.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. Київ : А. С. К., 2003. 192 с.
Собченко Т. М. Підготовка майбутніх педагогів до інноваційної професійної діяльності. Педагогіка та психологія. Харків, 2020. Вип. 63. С. 159–167.
Цінько С. Інноваційні методи в навчанні рідної мови. Українська мова та література. 2007. № 2. С. 9–13.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Торчинська, Т. А. (2025). ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ДО ІННОВАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 326-331. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-326-331