ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕЛЕКТ-КАРТ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

  • Галина Іванівна Коберник Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0001-9340-8707
Ключові слова: інтелект-карти, математичні знання, майбутні учителі початкових класів

Анотація

У контексті масштабних нововведень в освітній процес питання підготовки здобувачів вищої освіти до інноваційно-педагогічної діяльності на уроках математики наразі залишається недостатньо вирішеним та вимагає як теоретичного, так і практичного обґрунтування дидактичний потенціал інтелект-карт у підвищенні якості математичних знань майбутніх учителів початкових класів.

У статті розкрито дидактичний потенціал інтелект-карт у підвищенні якості математичних знань майбутніх учителів початкових класів.

З’ясовано, що постійне використання інтелект-карт у підготовці майбутніх учителів початкових класів дозволить зробити мислення організованим, чітким і логічним. Адже, інтелект-карти є унікальним і простим метод запам’ятовування інформації, оскільки цей метод найбільше відповідає особливостям роботи людського мозку. Під час вивчення теми, майбутній педагог веде свою карту, структурує матеріал, додає необхідні посилання і формує зв’язки і виокремлює нові рівні та елементи. Викладач супроводжує майбутнього педагога на даному етапі, допомагає сформувати «скелет» інтелект-карти по досліджуваній темі.

Одним із напрямів підвищенні якості математичних знань майбутніх учителів початкових класів є ознайомлення студентів з особливостями застосування інтелект-карти при вивченні математики в початковій школі.

Встановлено, що формування у здобувачів початкової освіти здатності міркувати логічно на уроках математики вимагає впровадження у освітній процес початкової школи таких методів і прийомів навчання, які удосконалюють розвиток логічного й критичного мислення учнів та забезпечують їм успішну реалізацію індивідуальних здібностей. Ефективним способом підвищення ефективності навчального процесу з урахуванням особливостей мислення сучасного учня є включення інтерактивних технік, зокрема застосування інтелект-карт, які допомагають знизити інформаційне навантаження, відновити навички фокусування уваги, стимулювати основні когнітивні процеси, формувати стійкі інтелектуальні вміння, комунікативну та інтелектуальну компетентність.

Посилання

Баюрко Н. В. Використання інтелектуальних карт на уроках біології та екології у старшій школі. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2020. С. 24–31. URL: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-57-24-31
Драчук А. І. Формування в учнів 4 класу здатності міркувати логічно на уроках математичної освітньої галузі засобом інтелект-карт. Кривий Ріг, 2022. URL: https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/123456789/6876/3/%D0%9A%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D1%84%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B0_%D0%94%D1%80%D0%B0%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf
Калініна Л. М., Носкова М. В. Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка: навчальний посібник. Львів, ЗУКЦ, 2013. 182 с.
Карабут І. О. Використання інтелект-карт при вивченні математики в початковій школі. Суми, 2021. URL: https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/e11a6a61-5848-4ea9-a1aa-db9ad30a35bb/content
Карти знань, їх призначення. URL: http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/kievoit/2013/37/37.html
Комар О. А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій. Теоретико-методичні аспекти: монографія. Умань: РВЦ «Софія», 2008. 332 с.
Концепція «Нова українська школа». 2016. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkolacompressed.pdf.
Лавренова М., Луцанич У. Використання ментальних карт на уроках у початковій школі. Освіта і формування конкурентоспроможності фахівців в умовах євроінтеграції: збірник тез доповідей за матеріалами Міжнародної науково-практичної конференції, 26-27 жовтня 2017 р. / гол. ред. Т. Д. Щербан. Мукачево: МДУ, 2017. С. 232–234.
Лавренова М., Луцанич У. Використання технологій візуалізації в освітній діяльності початкової школи. Актуальні проблеми навчання і виховання в умовах інтеграційних процесів в освітньому та науковому просторі: збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної Інтернет-конференції молодих учених і студентів, 27-28 жовтня 2016 р., Мукачево / Ред.кол.: В. І. Кобаль (гол.ред.) та ін. Мукачево: МДУ, 2016. 224 с.
Луньова Н. Ментальні карти COGGLE як сучасний інструмент для творчої діяльності вчителя та учня. URL: http://timso.koippo.kr.ua/hmura12/2016/10/16/mentalni-karty-coggle/
Оксентюк Н. В. Можливості застосування ментальних карт у навчальному процесі. Технології навчання. Рівне : НУВГП, 2015. Вип. 15. С. 194–208.
Оленець С. Ю. Технології ефективного засвоєння інформації під час навчання у вищому навчальному закладі. Актуальні проблеми сучасної медицини. Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2016. Т. 16. Вип. 2. С. 275–278.
Руденко Н. М., Кравчук А. С., Широков Д. Л. Застосування інтелект карт при моделюванні уроків математики в початковій школі. Actual problems of modern science and practice: the XXXII International Science Conference (29 June-02 July 2021). Boston, 2021. P. 227–230. URL: file:///C:/Users/HomeHP/Downloads/XXXII-Conference-June-29-July-02-2021-Boston-USA.pdf
14 Скворцова С. О. Методика навчання математики в 2-му класі: методичний посібник для вчителів перших класів та студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання». Харків: Видавництво «Ранок», 2012.112 с.
Ящук О. М. Формування логічного мислення молодших школярів на уроках математики: проблеми та перспективи. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Умань, 2015. Вип. 52. С. 153–157.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Коберник, Г. І. (2025). ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕЛЕКТ-КАРТ У ПІДВИЩЕННІ ЯКОСТІ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 284-289. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-284-289