НАВЧАЛЬНИЙ КУРС «ФОРТЕПІАНО» ЯК СКЛАДОВА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТА-ВОКАЛІСТА

Ключові слова: студент-вокаліст, фахова підготовка, фортепіанний клас, фортепіано для вокалістів, університетська освіта

Анотація

У статті науково обґрунтовано освітнє значення та специфіку викладання фортепіано для студентів спеціальності «Сольний спів» в умовах університетської освіти. Охарактеризовано роль фортепіано як універсального інструмента, необхідного для проведення занять з вокально-виконавських, музично-теоретичних та методичних дисциплін. Визначено завдання фортепіанної підготовки студента-вокаліста та програмні вимоги для початкового етапу навчання у фортепіанному класі. Окреслено фахові компетентності, які мають бути сформовані у майбутніх естрадних і академічних співаків та викладачів сольного співу на заняттях з фортепіано. Проаналізовано структуру навчального матеріалу з фортепіано та зміст роботи студента-вокаліста над гамами, вправами, етюдами, фортепіанними творами різної форми та рівня складності. Обґрунтовано педагогічну доцільність засвоєння студентами-вокалістами у фортепіанному класі навичок роботи над професійно-орієнтованим матеріалом. Розкрито специфіку виконання на фортепіано вокальних вправ у різних тональностях (по нотах і на слух) та особливості співу вокальних вправ під власний акомпанемент. Визначено основні форми роботи студента над фортепіанним супроводом до вокалізів та нескладних вокальних творів. Наведено орієнтовний репертуар для опанування студентами-вокалістами у фортепіанному класі на початковому етапі навчання. Сформульовано висновки про те, що: 1) фортепіано є універсальним музичним інструментом, який застосовується у всіх видах фахової підготовки академічних та естрадних співаків; 2) фортепіанна підготовка студента-вокаліста в університеті має свою специфіку, яка, окрім засвоєння традиційного навчального матеріалу (гам, вправ, етюдів, фортепіанних творів), передбачає опанування навичок гри вокальних вправ та вміння підбирати на слух акомпанемент до них, виконання акомпанементу до вокалізів та нескладних вокальних творів; 3) володіння фортепіано є показником професійної мобільності та фахової компетентності сучасного вокаліста-виконавця та викладача сольного співу.

Посилання

Богатирьова Ю. Фортепіано для початківців. Модуль 3 : навчальний посібник з відео, аудіо та тестами для самоконтролю. (2024). URL: http://www.yuliapiano.com.ua/uk/ (дата звернення: 04.02.2025).
Воробкевич Т. П. Методика викладання гри на фортепіано. Львів : Логос, 2001. 223 с.
Гаркуша Л., Економова О. Професійний розвиток студентів університету у класі спеціального інструмента (фортепіано). Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. 66. Т. 1. С. 220–225.
Кривицька Т. А. Фортепіано : методичні рекомендації з вибіркової навчальної дисципліни підготовки освітнього ступеня «Бакалавр» галузі знань 02 «Культура і мистецтво» спеціальності 025 «Музичне мистецтво» освітньої програми «Музичне мистецтво» денної та заочної форм навчання для студентів спеціалізацій «Хорове диригування» та «Естрадний спів». Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 16 с.
Освітньо-професійна програма 025.00.02 «Сольний спів» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Галузь знань 02 «Культура і мистецтво», спеціальність 025 «Музичне мистецтво», кваліфікація «Бакалавр музичного мистецтва». Київ : Київ. ун т ім. Б. Грінченка, 2021. 17 с.
Пляченко Т. М. Наукові засади викладання основного музичного інструмента в умовах університетської освіти. Ars musicae: музично-освітологічний дискурс. 2014. № 1. С. 9–13.
Робоча програма навчальної дисципліни «Фортепіано» для студентів І курсу спеціальності 025 «Музичне мистецтво», першого (бакалаврського) освітнього рівня, освітньо-професійної програми 025.00.02 «Сольний спів» / розроб. Ляшенко О. Д. ; Київський столичний університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2024. 21 с.
Робоча програма навчальної дисципліни «Фортепіано» для студентів ІІ курсу спеціальності 025 «Музичне мистецтво», першого (бакалаврського) освітнього рівня, освітньо-професійної програми 025.00.02 «Сольний спів» / розроб. Ляшенко О. Д., Бутенко Т. М. ; Київський столичний університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2024. 20 с.
Шрамко О. І. Основний музичний інструмент: алгоритми методики : навч.-метод. посібник. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2008. 219 с.
Burwell, C. B. On musicians and singers. An investigation of different approaches taken by vocal and instrumental teachers in higher education [J]. Music Education Research. November 2016, N 3, Vol. 8. pp. 331–347.
Chen Xinyu. Research on the Role of Piano Accompaniment in Vocal Music Singing. International Conference on Arts, Management, Education and Innovation (ICAMEI 2019). Published by CSP. 2019 pp. 1169–1172.
Piano for Singers (10.01.2023) / Lisa Witt. Pianote. URL: https://www.pianote.com/blog/piano-for-singers/ (дата звернення: 04.02.2025).
Piano Skills for Singers: Empowering Vocalists at the Keyboard: Article / Piano & Voice with Brenda. URL: https://pianoandvoicewithbrenda.com/piano-skills-for-singers-article/ (дата звернення: 03.02.2025).
Stokes, B. E. What Piano Skills do Singers Need? (2021). URL: https://pianoandvoicewithbrenda.com/wp-content/uploads/2021/08/What-Piano-Skills-Do-Singers-Need-Piano-and-Voice-with-Brenda.pdf (дата звернення: 01.02.2025).
Vilar, J.M.P., Grau, L.V. Vocal Piano Accompaniment: A Constant Research Towards Emanci-pation. English Language, Literature & Culture, 2020. 5 (1). pp. 13–24. DOI: 10.11648/j.ellc.20200501.12.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Ляшенко, О. Д., & Бутенко, Т. М. (2025). НАВЧАЛЬНИЙ КУРС «ФОРТЕПІАНО» ЯК СКЛАДОВА ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТА-ВОКАЛІСТА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 270-275. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-270-275