ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТТЯХ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Віта Анатоліївна Григор’єва Київський національний університет технологій та дизайну https://orcid.org/0000-0002-1909-9317
  • Лариса Костянтинівна Лисак Донбаська національна академія будівництва і архітектури https://orcid.org/0000-0003-3029-0320
Ключові слова: мультимедійна презентація, лекційне заняття, освітній процес, вища освіта, здобувачі вищої освіти

Анотація

Стаття присвячена питанню застосування мультимедійних презентацій на лекційних занять у закладах вищої освіти. З’ясовано, що мультимедійна презентація є надзвичайно поширеним засобом навчання, який допомагає викладачам вирішувати дидактичні завдання, сприяє підвищенню ефективності освітнього процесу. Визначено переваги та недоліки цього засобу навчання. До основних переваг належать підвищення мотивації здобувачів вищої освіти до навчання; збільшення обсягу навчальної інформації, яка подається на лекції; підвищення наочності навчання, що сприяє кращому запам’ятовуванню матеріалу; можливість повтору найбільш складних моментів лекції; реалізація доступності і сприйняття інформації завдяки паралельному поданню інформації у візуальній і слуховій модальностях; організація уваги аудиторії у період її біологічного зниження завдяки художньо-естетичному виконанню слайдів-заставок або доцільно застосованої анімації та звуковому ефекту; створення комфортних умов роботи викладачеві на лекції тощо. Серед недоліків виокремлено високу трудомісткість підготовки презентацій; наявність навичок роботи зі спеціальним програмним забезпеченням; невідповідність вимогам дизайну навчального середовища; перевантаженість слайдів текстом; зловживання спецефектами і надмірні обсяги інформації; розбіжність темпу лекції та зміни слайда тощо. Наголошено на тому, що мультимедійні презентації повинні відповідати дидактичним принципам; обов’язковим також є дотримання методики підготовки та застосування презентацій на аудиторних заняттях. Акцентовано увагу на важливості питання змісту мультимедійних презентацій; розглянуто принципи підготовки лекцій із застосуванням цього засобу навчання, а саме: принцип 30 градусів, принцип стислості, принцип «10/20/30», принцип інформації, принцип інформативності, принцип синхронізації, принцип п’яти елементів, принцип шрифту, принцип кольору, принцип анімації та музики. Зроблено висновок, що мультимедійна презентація є поширеним засобом інтенсифікації освітнього процесу в закладах вищої освіти, застосування якого, за умови дотримання вимог щодо його створення, значно підвищить ефективність лекційних занять.

Посилання

Азаренков В. І., Ольховська О. В. Презентація. Дизайн. Виступ : навчальний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальностей 122 Комп’ютерні науки, 124 Системний аналіз, 186 Видавництво і поліграфія ступеня бакалавра, магістра. Полтава : ПУЕТ, 2023. 107 с.
Колеснік О.П., Шевченко А.І. Мультимедійна презентація: основні положення, які не можна ігнорувати. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2012. № 2 (18). С. 34–38.
Маршицька В. В. Про використання мультимедійних технологій у процесі викладання навчальних дисциплін у ВНЗ. Вісник Черкаського національного університету (педагогічні науки). Черкаси, 2012. №8 (221). С. 47–54.
Могильна Н. М. Створення презентацій засобами Microsoft PowerPoint. Ріпки, 2005. 28 с.
Нелюбов В. А., Дубів О. В., Куруца О. С. Електронний підручник : електронний навчальний посібник. Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2016.
Нестерчук Д. М. Мультимедійна презентація як засіб підвищення ефективності лекційних занять. Розвиток сучасної науки та освіти: реалії, проблеми якості, інновації : матеріали ІІ Міжнародної наук.-практ. інтернет-конф. (Мелітополь, 25-27 травня 2021 р.). Мелітополь : ТДАТУ, 2021. С. 275–279.
Словник іншомовних слів / уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. Київ : Наукова думка, 2000. 680 с.
Higher education in the twenty-first century: vision and action, v. 1: final report. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000116345 (Last accessed: 29.01.2024).
Kapur R. Presentation Method: Indispensable in Imparting Knowledge in Educational Institutions at all Levels. URL: http://surl.li/qjlwt (Last accessed: 09.02.2024).
Ralph C. 65% of People Prefer Visual Learning, Is Teaching Keeping Up? URL: https://blog.videoscribe.co/65-of-people-prefer-visual-learning-is-teaching-keeping-up (Last accessed: 08.02.2024).
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Григор’єва, В. А., & Лисак, Л. К. (2024). ЗАСТОСУВАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА ЛЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТТЯХ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 114-117. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-114-117