ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Анотація
Ефективність функціонування сучасного закладу загальної середньої освіти полягає в тому, що керівник відіграє величезну роль у працездатності колективу, його спроможності відповідати на «зовнішні виклики». Тому сучасні очільники закладів освіти повинні володіти низкою загальних і професійних компетентностей, навичками стратегічного проєктування, системного моделювання, організації ефективних міжособистісних і професійних комунікацій у педагогічному колективі. Однією з важливих є підприємницька компетентність керівника. У статті висвітлено окремі аспекти проблеми розвитку підприємницької компетентності керівника закладу загальної середньої освіти як предмета наукових досліджень. Зазначено, що підприємницька компетентність керівника ЗЗСО є складовою його професійної компетентності, що визначає рівень його здатності до саморозвитку й самореалізації в умовах невизначеності суспільно-політичних, економічних і культурних змін та виявляється як професійно-вмотивована здатність продукувати ідеї, здійснювати пошук ресурсів і можливостей для вирішення професійних проблем, створювати на основі сформованої системи економічних орієнтирів та набутих фахових знань і вмінь підприємницькі й економічні цінності та реалізувати їх у нових формах і форматах. Підприємницька компетентність містить у собі яскраво виражені соціальний, педагогічний та змістовний аспекти та володіє наступними рисами: орієнтація на ефективність своєї діяльності та успіх; самовпевненість і самодовіра; витримка та високий рівень самоконтролю; вміння розв’язувати проблеми креативно та нестандартно; здатність до ризиків; систематичне планування своєї діяльності тощо. Запропоновано розглядати підприємницьку компетентність як комплексну систему сформованих ділових навичок та підприємницьких якостей, які наявні у структурі особистості керівника і є результатом ефективної та результативної його підприємницької діяльності.
Посилання
Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти. [Електронний ресурс]. Режим доступу URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti.
Майковська В. І. Сутність і структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців в Україні. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка, 2017, № 1, С. 112–117
Мельниченко О. Розвиток підприємницької компетентності та її роль у відновленні країни. Educological discourse, 2022, № 2 (37). С.91
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи [Електронний ресурс]. Режим доступу URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Прищепа С. М. Сутність та зміст поняття «підприємницька компетентність». Young Scientist, 2016, № 5 (32). С. 367–370.
Пріма Р., Бортнюк Т. Підприємницька компетентність: сутність та дефініціювання. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2021, № 1 (105). С. 249-258. DOI 10.24139/2312-5993/2021.01/249-258
Стрельніков М. В. Формування підприємницької компетентності магістрів бізнес-адміністрування. Якість вищої освіти: сучасні тенденції та перспективи розвитку освітньої діяльності вищого навчального закладу. Міжнар. наук.-метод. конф., 18–19 лют. 2016 р.: тези доп. Полтава, 2016. С. 308–310.
Типова освітня програма організації і проведення підвищення кваліфікації керівних кадрів загальної середньої освіти відповідно до вимог Концепції «Нова українська школа». URL: https://imzo.gov.ua (дата звернення: 05.11.2023)
DeSeCo. Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO) [Електронний ресурс]. Режим доступу: URL:http://www.oecd.org/edu/skillsbeyondchool/definitionandselectionofcompetenciesdeseco.htm
Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning (Text with EEA relevance) (2018/C 189/01). URL: https: //eurlex. europa. eu/legal-content /EN /TXT/PDF/? uri=CELEX :32018H0604(01)&rid=7.
Malach J. Rozvoj a hodnoceni smyslu pro iniciativu a podnikavost zaku zakladnich skol. Ostrava: Ostravske univerzity v Ostrave, X. MEDIA, 2015. 350 p.