ОГЛЯД СУЧАСНИХ ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА МЕТОДИК ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ЗА ЄВРОПЕЙСЬКИМИ СТАНДАРТАМИ
Анотація
У статті розкрито проблему імплементації сучасних педагогічних технологій та методик викладання іноземних мов, зокрема англійської, у вищих навчальних закладах освіти України за європейськими стандартами. Подано визначення понять: «лінгвістична компетенція», «комунікативна компетенція», «мовні навички». Проаналізовано методичні рекомендації МОН України щодо забезпечення якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України, а саме: інноваційні технології навчання; Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти, а саме: різновиди мовної компетенції. У роботі детально охарактеризовано найпоширеніші в Європі, зокрема в Польші, підходи, методи та форми викладання дисципліни «Іноземна мова». Виокремлено інноваційні методи викладання іноземної мови, які використовуються зараз викладачами в Україні. У роботі акцентовано увагу на оптимізації процесу викладання іноземної мови і з`ясовано, що на даному етапі розвитку науки основними методами навчання іноземних мов в Україні є комунікативний та конструктивістський методи, а інноваційні технології у вивченні іноземних мов базуються, в основному, на комунікативному підході, інтерактивній та кооперативній моделі навчання. У ході дослідження встановлено, що в освітній практиці вищих навчальних закладів України домінують певні тенденції щодо застосування технологій навчання, які можна класифікувати наступним чином: структурно-логічні технології; інтеграційні технології; професійно-ділові ігрові технології; тренінгові засоби; інформаційно-комп’ютерні технології; діалогово-інформаційні технології. У роботі виокремлено основні новації в підходах до викладання англійської мови в Україні, що базуються на європейському досвіді та визначено низку проблем, які виникають у професійній діяльності викладачів іноземної мови під час втілення європейських тенденцій викладання. Визначено перспективи подальших досліджень, які мають бути спрямовані на науково обґрунтований український і зарубіжний досвід щодо добору ефективних технологій, прийомів, методів, форм, які викладач зможе використовувати в практичній діяльності в Україні.
Посилання
Безкоровайна О. В., Мороз Л. В. Актуальні аспекти комунікативної компетенції студентів ВНЗ. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». Острог, 2012. № 25. С. 142–145.
Комар О. Класифікація сучасних підходів до навчання англійської мови. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань, 2022. № 1 (25). С. 82–88.
Круглій О. Іншомовна освіта у ВНЗ України та Польщі: досвід і перспективи. Науковий часопис Інституту Польщі Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2016. URL: https://ukrpolnauka.wordpress.com/2018/<.
Кудря М. Сучасні методики викладання іноземних мов у вищій школі України. All Ukrainian scientific-practical magazine «Principal of School Liceum Gymnasium». 2021. №1 (86). С. 222–230. URL: https://director-ua.info/index.php/dslg/article/view/163.
Методичні рекомендації щодо забезпечення якісного вивчення, викладання та використання англійської мови у закладах вищої освіти України. (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 25.07.2023 за № 898). URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/metodichni-rekomendaciyi-shodo-zabezpechennya-yakisnogo-vivchennya-vikladannya-ta-vikoristannya-anglijskoyi-movi-u-zakladah-vishoyi-osviti-ukrayini
Печко Н. Інноваційні підходи у викладанні іноземних мов: порівняльний аналіз досвіду України та Польщі. Науковий часопис Інституту Польщі Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2018.
Полікарпова Ю. О. Сучасні тенденції у викладанні англійської мови в Україні. Народна освіта. 2017. № 2 (32). URL:https://www.narodnaosvita.kiev.ua.