ФОРМУВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ

  • Вікторія Володимирівна Стинська Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-0555-3205
  • Марія Василівна Клепар Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0003-1671-3710
  • Олександр Олександрович Чінчой Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2572-1416
Ключові слова: компетентність, полікультурна компетентність, компетентнісний підхід, вчитель, вища професійна освіта, Україна

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі формування полікультурної компетентності вчителів у сучасному освітньому просторі.

Визначено, що компетентнісний підхід у освіті переміщує акценти з процесу накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок в площину формування й розвитку в учнів та студентів здатності практично діяти і творчо застосовувати набуті знання і досвід у різних ситуаціях. Проаналізовано мету, зміст, функції полікультурної компетентності вчителя, різні підходи до трактування категорії «полікультурна компетентність».

Узагальнено, що полікультурна компетентність - це інтегрована риса особистості, яка формується в процесі навчання і включає в себе комплекс полікультурних знань, навичок, інтересів, потреб, мотивів, цінностей, полікультурних якостей, досвіду, соціальних норм і правил поведінки, необхідних для повсякденного життя та діяльності в сучасному багатокультурному суспільстві. Ця компетентність проявляється у здатності особистості ефективно вирішувати завдання суспільної діяльності через позитивну взаємодію з представниками різних культур.

Враховуючи, що головною метою системи формування полікультурної компетентності є підготовка високоосвіченої особистості, яка здатна до творчої діяльності, готова до самореалізації та самовизначення в різних сферах життя, вільна від негативних етнокультурних стереотипів, та має світогляд громадянина світу, який відчуває загальнолюдську відповідальність за майбутнє нашої планети, виокремлено професійно значущі якості полікультурно компетентного педагога: творче ставлення до професійної діяльності; прагнення до новаторства на базі сучасних наукових знань; гуманістичний характер спілкування з учнями; усвідомлення себе носієм національної культури і полікультурності, посередником між культурою і освітою; усвідомлення педагогом важливості національного й полікультурного для розвитку особистості.

Зроблено висновок, що враховуючи соціокультурний та культурологічний контексти професійної педагогічної діяльності, можна зробити висновок, що рівень професіоналізму учителя визначається ступенем сформованості його полікультурної компетентності, яка сприяє конструювання взаємин на основі системного утворення «особистість-особистість», культурних способів спілкування та взаємодії.

Посилання

Авхутська С. О. Полікультурна компетентність як необхідна складова професійної компетентності майбутнього учителя. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/10085/avhutskaya.pdf?sequence=1&isallowed=y
Березюк О. С. Системний підхід до формування полікультурної компетентності майбутніх фахівців в сучасному освітньому просторі/ Професійна педагогічна освіта: системні дослідження : монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во жду ім. і. франка, 2015. С. 193–209.
Кондратьєва О. Формування полікультурної компетентності майбутніх учителів початкової школи (на засадах лінгвокраїнознавчого підходу): дис. … канд. пед. наук: 13.00.04; Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова. К., 2016. 265 с.
Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України від «01» червня 2017 р. № 600 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від «21» грудня 2017 р. № 1648). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/proekty%20standartiv%20vishcha%20osvita/1648.pdf.
Стинська В., Ящишин З., Кліщ І. Компетентнісний підхід у вищій професійній освіті України. Науковий часопис НПУ імені М.П Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 79. том 2. С. 139–142.
Фурдуй С. Компетентнісний підхід у вищій школі в Україні: розробка та впровадження ідей при підготовці фахівців соціономічної сфери. Молодий вчений. 2017. № 3 (43). С. 485–489.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Стинська, В. В., Клепар, М. В., & Чінчой, О. О. (2023). ФОРМУВАННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛІВ У СУЧАСНОМУ ОСВІТНЬОМУ ПРОСТОРІ: ОСОБЛИВОСТІ ТА ВИКЛИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 57-62. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-57-62