ФЕНОМЕН ЕКОНОМІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ТЕХНОЛОГІЙ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті проаналізовано підходи до трактування феномену економічної компетентності майбутніх учителів трудового навчання та технологій, доводиться важливість її формування насамперед через високу соціальну відповідальність педагогічних фахівців даного профілю.
Обґрунтовується твердження, що в сучасних соціально-економічних умовах постає питання в удосконалення трудової підготовки підростаючого покоління, що має на меті формування не тільки техніко-технологічних знань, практичних умінь й навичок, але й економічних, які, в свою чергу, необхідних для підготовки здобувачів освіти до майбутньої професійної діяльності та життя в реаліях сьогодення.
Аналіз цієї проблеми здійснено з опорою на наукові роботи як українських так і закордонних науковців, педагогів та психологів. На основі їх вивчення встановлюється, що економічна компетентність, будучи результатом набуття умінь та навичок, професійного та життєвого досвіду, спеціальних знань, сприяє всебічному розвитку особистості.
Дослідження підходів до формування економічної компетентності здобувачів освіти у вітчизняних і зарубіжних джерелах дало можливість струджувати, що наразі в педагогічній теорії та практиці накопичений певний досвід щодо цього питання.
Проведене теоретичне дослідження дало змогу схарактеризувати важливість підготовки майбутніх вчителів трудового навчання та технологій в закладах вищої педагогічної освіти з урахуванням економічного аспекту та безпосереднього її взаємозв’язку з організацією та проведенням освітнього процесу у закладах загальної середньої освіти на уроках трудового навчання та технологій.
Відповідно до проаналізованих підходів та власного бачення проблеми було запропоноване власне трактування поняття
«економічна компетентність майбутнього учителя трудового навчання та технологій» як: інтегративну якість особистості що характеризується високим рівнем економічних знань та вмінь, потреб, мотивів та пізнавальних процесів що уможливлює здатність фахівця до здійснення фахової педагогічної діяльності з урахуванням економічних реалій сьогодення.
Перспективою подальших досліджень вбачаємо виділення основних системоутворюючих компонентів даного поняття, їх ґрунтовний аналіз та характеристика.
Посилання
Бойчук П. М. Економічне виховання студентів педагогічних училищ: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 1999. 19 с.
Гуменюк Т. Б., Корець М. С. Науково-методичні засади забезпечення системи професійної підготовки бакалаврів – вчителів технологій і креслення. Збірник наук. пр. Уманського держ. педагогічного ун-ту імені Павла Тичини. 2010. Ч. 2. С. 291–303.
Завгородня А. І. Системоутворюючі категорії економічної компетентності. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія "Педагогіка і психологія". Педагогічні науки. № 1 (9). 2015. С. 113-118.
Кінах Н. В. Структура економічної компетентності педагога нової української школи. 2017. URL : http://archive.ws-conference.com/struktura-ekonomichno%D1%97-kompetentnosti-pedagoga-novo%D1%97-ukra%D1%97nsko%D1%97-shkoli/ (дата звернення: 29.07.2018).
Ковальчук Г. О. Організація навчання з економіки: навчальний посібник. Київ, Нац. Пед. Ун-т ім. М.Драгоманова, 2002. 305 с.
Несененко П. П., Артеменко О. А., Патлатой О. Є. Сучасні економічні теорії : навчальний посібник. Одеса : ОНЕУ, 2017. 326 с.
Новікова Л. М. Формування економічних знань учнів профільних класів в умовах довузівської підготовки: дис канд. пед. наук: спец. 13.00.09. Харків., 2003. 177 с.
Олійник В. В. Освіта впродовж життя: як і чому вчити дорослих. URL : http://www.apsu.org.ua/ua/information/press/956784/453.
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. №2145-VIII / Верховна рада України. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Трудове навчання 5–9 класи. URL : https://osvita.ua/school/program/program-5-9/56126/
Siegfried C., Wuttke E. How can Prospective Teachers Improve their. Economic Competence Results of an Intervention Study. 2016. Vol. 1. S. 65–86.