ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНО-ЦІННІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ СУЧАСНОГО СПОРТИВНОГО БАЛЬНОГО ТАНЦЮ
Анотація
У статті автори розглядають проблему взаємодії спорту та мистецтва. У сучасній культурі спорт і мистецтво є одними з основних сфер життя людини. Традиційно спорт і мистецтво розглядаються як взаємовиключні соціокультурні явища. В останні десятиліття ситуація змінилася: перетворення спорту в глобальне явище потребує наукового дослідження взаємовпливу спорту та політики, спорту та економіки, спорту та міжнародного співробітництва.
У рамках даного дослідження актуальним видається питання про співвідношення спорту та мистецтва. У статті зроблено спробу не лише розглянути проблему взаємодії двох культурних феноменів: спорту та мистецтва, а через аналіз спортивного бального танцю поставити питання про існування певного «набору» візуально-виражальних засобів, які дозволяють розглядаючи танцювальний спорт не лише як вид спорту, а й як мистецький, витвір мистецтва з певною естетичною цінністю та виразністю. Зроблено висновок, що танцювальний спорт, більше, ніж будь-який інший техніко-естетичний вид спорту, відкритий мистецтву. Естетична виразність притаманна всім видам спорту, але проявляється і функціонує вона по-різному. Щодо танцювального спорту, на думку авторів, в цьому виді спорту відбувся синтез спорту та мистецтва. Розвиток танцювального спорту відбуватиметься не шляхом підвищення фізичних можливостей рівня технічної майстерності, а шляхом збільшення виражальних можливостей людської тілесності, де немає межі.
Багатогранний світ, який проходить через призму людського сприйняття та уяви, перетворюється на зміст танцювального образу і є його хореографічним відображенням, отже спортивний бальний танець – це сучасний витвір мистецтва, що проявляється через майстерне володіння танцівником власним тілом і вміння передати весь накопичений досвід, щоб захопити глядача та залучити його у світ прекрасного.
Посилання
Василенко К. Лексика українського народного танцю. К.: Мистецтво, 1971. 561 с.
Воронин Р. Е. Философско-эстетические и художественные аспекты танцевального искусства (спортивный бальный танец, вторая половина XX века): автореф… дис. кан. искусствоведения. СПб., 2007. 26 с.
Гуменюк А. І. Народне хореографічне мистецтво України. К.: Мистецтво, 1963. 235 с.
Каган М. С. Морфология искусства: Историко- теоретическое исследование внутреннего строения мира искусства. Л.: Искусство, 1972. 440 с.
Лоу Б. Красота спорта: междисциплинарное исследование. М.: Радуга, 1984. 256 с.
Правила спортивних змагань з танцювального спорту. URL: https://cutt.ly/u5skYph
Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). К.: Освіта України, 2008. 274 с.
Словник української мови в 11 томах. Упоряд. П. П. Доценко, Л. А. Юрчук. 1971. 550 c.
Столяров В. И., Самусенкова В. И. Современный спорт как феномен культуры и пути его интеграции с искусством. Спорт и искусство: альтернатива – единство – синтез? М.: РАО Гуманитарный Центр «СпАрт», РГАФК, 1996. 178 с.
Ховард Г. Техніка Європейських танців. Інтернаціональна Танцювальна Асоціація Вчителів (Technique of Ballroom Dancing Guy Howard IDTA), 2013. 213 с.
Шевчук А. У танцювальному колі. Палітра педагога. 2000. № 2. С. 17–25.