ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНО-ЦІННІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ СУЧАСНОГО СПОРТИВНОГО БАЛЬНОГО ТАНЦЮ

  • Ігор Васильович Спінул Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8851-2198
  • Олена Миколаївна Спінул Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-5647-9423
Ключові слова: спорт, фізична культура, спортивні танці, спортивні бальні танці, рух, пластика, ритм, імпровізація

Анотація

У статті автори розглядають проблему взаємодії спорту та мистецтва. У сучасній культурі спорт і мистецтво є одними з основних сфер життя людини. Традиційно спорт і мистецтво розглядаються як взаємовиключні соціокультурні явища. В останні десятиліття ситуація змінилася: перетворення спорту в глобальне явище потребує наукового дослідження взаємовпливу спорту та політики, спорту та економіки, спорту та міжнародного співробітництва.

У рамках даного дослідження актуальним видається питання про співвідношення спорту та мистецтва. У статті зроблено спробу не лише розглянути проблему взаємодії двох культурних феноменів: спорту та мистецтва, а через аналіз спортивного бального танцю поставити питання про існування певного «набору» візуально-виражальних засобів, які дозволяють розглядаючи танцювальний спорт не лише як вид спорту, а й як мистецький, витвір мистецтва з певною естетичною цінністю та виразністю. Зроблено висновок, що танцювальний спорт, більше, ніж будь-який інший техніко-естетичний вид спорту, відкритий мистецтву. Естетична виразність притаманна всім видам спорту, але проявляється і функціонує вона по-різному. Щодо танцювального спорту, на думку авторів, в цьому виді спорту відбувся синтез спорту та мистецтва. Розвиток танцювального спорту відбуватиметься не шляхом підвищення фізичних можливостей рівня технічної майстерності, а шляхом збільшення виражальних можливостей людської тілесності, де немає межі.

Багатогранний світ, який проходить через призму людського сприйняття та уяви, перетворюється на зміст танцювального образу і є його хореографічним відображенням, отже спортивний бальний танець – це сучасний витвір мистецтва, що проявляється через майстерне володіння танцівником власним тілом і вміння передати весь накопичений досвід, щоб захопити глядача та залучити його у світ прекрасного.

Посилання

Василенко К. Лексика українського народного танцю. К.: Мистецтво, 1971. 561 с.

Воронин Р. Е. Философско-эстетические и художественные аспекты танцевального искусства (спортивный бальный танец, вторая половина XX века): автореф… дис. кан. искусствоведения. СПб., 2007. 26 с.

Гуменюк А. І. Народне хореографічне мистецтво України. К.: Мистецтво, 1963. 235 с.

Каган М. С. Морфология искусства: Историко- теоретическое исследование внутреннего строения мира искусства. Л.: Искусство, 1972. 440 с.

Лоу Б. Красота спорта: междисциплинарное исследование. М.: Радуга, 1984. 256 с.

Правила спортивних змагань з танцювального спорту. URL: https://cutt.ly/u5skYph

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва. (Теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). К.: Освіта України, 2008. 274 с.

Словник української мови в 11 томах. Упоряд. П. П. Доценко, Л. А. Юрчук. 1971. 550 c.

Столяров В. И., Самусенкова В. И. Современный спорт как феномен культуры и пути его интеграции с искусством. Спорт и искусство: альтернатива – единство – синтез? М.: РАО Гуманитарный Центр «СпАрт», РГАФК, 1996. 178 с.

Ховард Г. Техніка Європейських танців. Інтернаціональна Танцювальна Асоціація Вчителів (Technique of Ballroom Dancing Guy Howard IDTA), 2013. 213 с.

Шевчук А. У танцювальному колі. Палітра педагога. 2000. № 2. С. 17–25.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Спінул, І. В., & Спінул, О. М. (2022). ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНО-ЦІННІСНОГО СПРИЙНЯТТЯ СУЧАСНОГО СПОРТИВНОГО БАЛЬНОГО ТАНЦЮ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 309-314. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-309-314