АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ФОРМАТУ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «ВЗАЄМОЗАМІННІСТЬ, СТАНДАРТИЗАЦІЯ І ТЕХНІЧНІ ВИМІРЮВАННЯ» ЗА ДОПОМОГОЮ GOOGLE FORMS

  • Олена Ігорівна Россомаха Навчально-науковий інститут морського флоту Одеського національного морського університету https://orcid.org/0000-0002-4425-2192
  • Людмила Вікторівна Пізінцалі Навчально-науковий інститут морського флоту Одеського національного морського університету https://orcid.org/0000-0002-8046-0917
  • Надія Ігорівна Александровська Навчально-науковий інститут морського флоту Одеського національного морського університету https://orcid.org/0000-0001-6591-2068
Ключові слова: дистанційне навчання, воєнний стан, пандемія COVID-19, студент, викладач

Анотація

У статті аналізується досвід реалізації навчання з використанням дистанційних складових при викладанні дисципліни «Взаємозамінність, стандартизація і технічні вимірювання» в Одеському національному морському університеті (ОНМУ) під час пандемії та дії правового режиму воєнного стану в Україні для пошуку ефективних шляхів удосконалення навчального процесу.

Вивчення проблем розвитку освіти з використанням дистанційних форм навчання продовжується і набуло ще більшої актуальності у зв’язку не тільки з пандемією COVID-19, а й з особливими умовами сьогодення – воєнним станом в Україні.

Лише за декілька років прогрес у технологіях, пандемія COVID-19 і воєнний стан в Україні революціонізували традиційні системи освіти і докорінно змінили масштаби віртуального та онлайн-навчання у закладах вищої освіти, насамперед, в ОНМУ. Сучасні тенденції потребують переосмислення базових процесів підготовки майбутніх фахівців.

З дистанційним навчанням у навчальний процес впроваджуються принципово нові моделі навчання, що передбачають проведення конференцій, самостійну роботу студентів з інформаційними полями з різних банків знань, проектні роботи, тренінги та інші види діяльності з комп'ютерними технологіями. Джерелом інформації в цих моделях є бази даних у віртуальному навчальному середовищі, координатором навчального процесу є викладач, а інтерпретатором знань – студент. Таким чином, діяльність студента змінюється у напрямку від одержання знань до їх пошуку.

Розглянувши плюси, мінуси та ризики таких форматів навчання, використовуючи свій досвід, фаховий викладач вміло вибере вид діяльності, що дозволить ефективно застосовувати кожен з цих режимів навчання.

Викладачі: доценти Пізінцалі Л.В. та Россомаха О.І. пройшли удосконалення професійної компетентності через участь в онлайн-семінарі, що був організований в межах співпраці Google Україна та Міністерства освіти і науки України.

Цей досвід викладачі застосували для визначення думки студентів про режим навчання з використанням дистанційних складових і подальшого удосконалення методики проведення занять.

За результатами опитування, автори статті стверджують, що необхідно працювати над удосконаленням навчання з використанням дистанційного формату і розвитком освітніх онлайн-платформ саме у довгостроковій перспективі, а сприйняття його, як тимчасового, на період дії воєнного стану є помилковим.

Посилання

Пізінцалі Л.В., Шумило О. М. , Александровська Н. І., Россомаха О. І., Россомаха О. А., Рабоча Т. В., Пізінцалі В. В. Актуальні питання організації викладання технічних дисциплін в умовах пандемії Covid-19. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2021. № 4(77).

Пізінцалі Л. В., Шумило О. М. , Александровська Н. І., Россомаха О. І., Рабоча Т. В., Пізінцалі В. В., Россомаха О. А. Досвід проведення лабораторних занять з дисципліни «Метрологія, стандартизація, системи якості» в умовах воєнного стану та пандемії COVID-19 з використанням дистанційних форм навчання. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. Випуск 204. С. 298 – 307.

Бондаренко Т.В. Використання інформаційно- комунікаційних технологій для забезпечення доступності і розвитку інклюзивної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 67. № 5. С. 31 – 43.

Запорожченко Ю.Г. Використання засобів ІКТ для підвищення якості інклюзивної освіти. Інформаційні технології в освіті. 2013. № 15. С. 138 – 145.

Носенко Ю. Г. Деякі аспекти впровадження засобів ІКТ в інклюзивну освіту. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. молодих вчених «Наукова молодь – 2014». Київ, 2014. С. 54 – 56.

Зарицька О.Л. Дистанційна освіта як новітня інформаційна технологія. Вісник Житомирського педагогічного університету. 2003. № 13. С. 233 – 235.

Назар М. М. Характерні психологічні особливості дистанційної освіти через мережу Інтернет. Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив. 2013. № 1 (1). С. 264 – 274.

Колесніков О.Є., Гогунський В.Д. Основні аспекти впровадження дистанційної освіти. Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. 2012. Т. 1. № 1. С. 34 – 41.

Васюк О., Скумін Т. Теоретико-методичні аспекти організації дистанційної освіти. Вісник Книжкової палати. 2011. № 2. С. 1 – 3.

Карпенко М.М. Розвиток дистанційного навчання як відповідь на сучасні виклики для України. Стратегічні пріоритети. 2014. № 4 (33). С. 102 – 105.

Биков В. Ю. Дистанційна освіта: актуальність, особливості і принципи побудови, шляхи розвитку та сфера застосування. Інформаційне забезпечення навчально- виховного процесу: інноваційні засоби і технології. Київ: Атіка, 2005. С. 77 – 92.

Малінко О. Дистанційна освіта: організаційна структура, психолого-педагогічні основи, фінансування і управління. Директор школи, ліцею, гімназії. 2002. № 6. С. 38– 45.

Маринченко Г. М. Дистанційна освіта в Україні: історія та сучасний стан. Інноваційна педагогіка. 2020. Випуск 22. Т. 3. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/22/part_3/43.pdf (дата звернення: 01.02.2023).

Шевчук Г. Й. Дистанційне навчання у вищій школі: переваги, недоліки, перспективи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Випуск 79 том 2. С. 205 – 209. URL: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series (дата звернення 27.11.2022).

Закон України «Про вищу освіту» від 1 липня 2014 р. № 1556- VII. Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2014. № 37–38. Ст. 2004 (зі змінами та доповненнями). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 04.01.2023).

Положення про дистанційне навчання: Наказ Міністерства освіти і науки України від 21.01.2004 № 40. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18 (дата звернення: 03.02.2023).

Про дистанційне навчання. URL: https://www.dut.edu.ua/ua/1032-pro-distanciyne-navchannya-organizaciyno-metodichniy-centr-novitnih-tehnologiy-navchannya (дата звернення 04.02.2023).

Синхронне й асинхронне дистанційне навчання. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2924-sinhronne-y-asinhronne-distantsyne-navchannya (дата звернення 05.12.2022).

Гейміфікація. URL: http://librarychl.kr.ua›kn_in›informatoria›inf-g (дата звернення 07.02.2023).

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Россомаха, О. І., Пізінцалі, Л. В., & Александровська, Н. І. (2022). АНАЛІЗ ВИКОРИСТАННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО ФОРМАТУ НАВЧАННЯ ПРИ ВИКЛАДАННІ ДИСЦИПЛІНИ «ВЗАЄМОЗАМІННІСТЬ, СТАНДАРТИЗАЦІЯ І ТЕХНІЧНІ ВИМІРЮВАННЯ» ЗА ДОПОМОГОЮ GOOGLE FORMS. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 288-295. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-288-295