ПРІОРИТЕТИ ВИВЧЕННЯ ТЕМИ «ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ» НА ЗАНЯТТЯХ З ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ, БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ТА ОХОРОНИ ПРАЦІ В ГАЛУЗІ
Анотація
Статтю присвячено аналізу можливостей дисциплін «Цивільний захист» та «Безпека життєдіяльності та охорона праці в галузі» щодо підготовки студентів до надання першої психологічної допомоги в надзвичайних ситуаціях та в умовах воєнного стану. Автор наголошують про те, що в плануванні освітнього процесу необхідно враховувати той факт, що війна спричинила цілий ряд гуманітарних та соціальних проблем, спровокувавши до виснаження всіх учасників освітнього процесу та до високої ймовірності розвитку посттравматичних стресових та панічних розладів. Освітня галузь України формує систему моніторингу та захисту усіх учасників освітнього процесу з метою полегшення психологічного впливу збройного конфлікту та створення безпечного освітнього середовища. Проаналізовані заходи, що запроваджуються Міністерством освіти і науки України та іншими організаціями, спрямовані на допомогу українцям навчитися контролювати психоемоційний стан, уникати страху, панічних приступів чи постравматичного синдрому. Наведені результати досвіду вивчення теми «Перша психологічна допомога в надзвичайних ситуаціях». Зазначено, що першої психологічної допомоги не вимагає спеціальної фахової психологічної підготовки, оскільки важливою її характеристикою є простота, а отже, цілком достатньо знань отриманих в результаті вивчення психолого- педагогічних і дисциплін професійної підготовки. Проаналізовані освітні платформи, які дали можливість студентами отримати знання з надання першої психологічної допомоги, зокрема платформа Академія стійкості, Prometheus, EdEra, Зрозуміло!, курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». Зроблено висновок, що знання, які студенти отримали в результаті участі у проєктах, конференціях, он-лайн лекціях та он-лайн курсах неформальної освіти з питань психологічної допомоги виявилися дуже затребуваними та корисними для професійної діяльності педагогів. Автори переконані, що сьогодні пріоритетом є створення системи комплексної підготовки майбутніх фахівців з питань надання першої психологічної допомоги, зокрема й під час вивчення курсів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності та охорони праці в галузі.
Посилання
Академія стійкості. Центр здоров’я та розвитку «Коло сім’ї» URL: https://resilience.k-s.org.ua/
Алгоритм дій місцевих органів виконавчої влади органів місцевого самоврядування, органів управління освітою, керівників закладів освіти щодо забезпечення укриття учасників освітнього процесу у фонді захисних споруд цивільного захисту. URL: https://cutt.ly/95sixhY
Головні підсумки реалізації національної програми психічного здоров’я та психосоціальної підтримки. URL: https://cutt.ly/05sikbA
Декларація про безпеку шкіл. URL: https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/mizhnarodna-dilnist/deklaraciya-pro-bezpeku-shkil
Кафедрою психології та соціальної роботи була проведена Всеукраїнська науково-практична конференція (з міжнародною участю) «Соціально-психологічна допомога при ПТСР та інших психічних розладах. Актуальні проблеми». URL: https://www.cuspu.edu.ua/ua/novyny-fakultetu/14260-kafedroiu-psykholohii-ta-sotsialnoi-roboty-bula-provedena-vseukrainska-naukovo-praktychna-konferentsiia-z-mizhnarodnoiu-uchastiu-sotsialno-psykholohichna-dopomoha-pry-ptsr-ta-inshykh-psykhichnykh-rozladakh-aktualni-problemy
Курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». URL: https://hryoutest.in.ua/courses/diznaysya-pro-trendi
Освіта України в умовах воєнного стану: інформаційно-аналітичний збірник. Київ, 2022. 358 с. URL: https://cutt.ly/Q5suMBL
Посттравматичний стресовий розлад в умовах воєнних дій: методи лікування. URL: https://cutt.ly/a5suBVy
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні. Лист Міністерства освіти і науки України від 29.03. 2022 № 1/3737-22. URL: https://cutt.ly/g5suCok
Про методичні рекомендації "Перша психологічна допомога. Алгоритм дій." Лист Міністерства освіти і науки України від 04.04.2022 № 1/3872-22. URL:https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/vl387729-22#Text
Пуляк О., Сидорчук Т., Хріненко Ю. Особливості навчання студентів з посттравматичним стресовим розладом. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико- математичної і технологічної освіти. Частина 2. Випуск 12. Кропивницький, 2017. С. 209–214.
Студенти факультету вивчають особливості організації протипожежних заходів. URL:https://phm.cuspu.edu.ua/facultet/novini/2591-studenty-fakultetu-vyvchaiut-osoblyvosti-orhanizatsii-protypozhezhnykh-zakhodiv.html
Юле В., Явна К., Угрин Д. Підтримуємо українських дітей у подоланні реакцій на війну. Робочий зошит. 12 с. URL: https://cutt.ly/t5siE0X
One in four Ukrainians at risk of mental disorder due to conflict. URL: https://cutt.ly/B5siWvw
Post-traumatic stress disorder National. Institute for Health and Care Excellence. URL: https://www.nice.org.uk/guidance/ng116