ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ЗАСІБ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ

  • Наталія Миколаївна Маслова Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2637-9755
  • Валентина Миколаївна Мирза-Сіденко Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8695-9789
  • Ольга Федорівна Гелевера Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1582-9714
Ключові слова: критичне мислення, інформаційне суспільство, проблемне завдання, інтерактивні методи навчання, диспут, дискусія

Анотація

У статті висвітлено методичні аспекти застосування технології розвитку критичного мислення учнів на уроках як засіб модернізації процесу навчання географії в закладах загальної середньої освіти. Зроблено акцент на важливості критичного мислення для запобігання загроз та ризиків інформаційного суспільства. Наявність критичного мислення визначається як головна умова протидії спробам маніпуляції свідомістю, дезінформації, інформаційним атакам та війнам, які не рідкість в сучасному інформаційному просторі.

Коротко проаналізовано історію виникнення технології розвитку критичного мислення, розробку її концептуальних основ науковцями США, а також окреслено стан дослідження проблеми в Україні. Розкрито суть, характерні риси та параметри критичного мислення, його значення, а також риси людини, яка володіє критичним мисленням.

Зазначено, що розвиток критичного мислення учнів є пріоритетним завданням сучасної системи освіти, що відображено у Державному стандарті базової середньої освіти в частині ключових компетентностей та наскрізних умінь. Головна увага приділена методиці застосування різних методів і прийомів розвитку критичного мислення у процесі навчання географії. Наголошено, що методика розвитку критичного мислення передбачає формування в учнів здатності аналізувати інформацію, формулювати висновки, висловлювати власну позицію, наводити аргументи, вирішувати проблеми, приймати рішення. Окреслено основні стадії уроку географії із застосуванням технології розвитку критичного мислення: виклику, осмислення, рефлексії. Розглянуто дидактичні можливості диспутів і дискусій, проблемних завдань, інтерактивних методів обговорення дискусійних питань та ситуативного моделювання в процесі розвитку критичного мислення учнів на уроках географії. Зроблено висновок про те, що застосування технологій розвитку критичного мислення в процесі навчання географії дозволить учням глибше осягнути суть географічних явищ і процесів, засвоїти географічні закономірності, зрозуміти проблеми сучасного світу та усвідомити практичну значущість географічних знань.

Посилання

Пометун О. І., Пилипчатіна Л. М. , Сущенко І. М., Баранова І. О. Основи критичного мислення. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан, 2010. 216 с.

Пометун О. І. Технології розвитку критичного мислення учнів. Київ: Плеяда, 2006. 220 с.

Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. Харків: Тріада, 2008. 96 с.

Колосова Н. С., Ваукіна Н. В. Технологія формування критичного мислення на уроці географії. Харків: Основа, 2008. С. 5-11.

Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д. Технології розвитку критичного мислення учнів / Наук. ред., передм. О. І. Пометун. Київ: Плеяди, 2006. 220 с.

Стіл Дж., Мередіт К., Темпл Ч. Розвиток критичного мислення в навчанні різних предметів: навч. посіб. Київ. 2015. 76 с.

Тягло О. Критичне мислення: навч. посібник. Харків: Основа, 2008. 187 с.

Вукіна Н. В. Критичне мислення: як цьому навчати: науково-методичний посібник. Харків, 2007. 190 с.

Макаренко В. М., Туманцова О. О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. Харків: Основа, 2008. 96 с.

Колосова Н. С., Вукіна Н. В. Технологія формування критичного мислення на уроці географії. Харків: Основа, 2008. С. 5-11.

В. П. Степаненко . Інформаційне суспільство // Енциклопедія Сучасної України: електронна версія [веб- сайт] / гол. редкол.: І.М. Дзюба, А.І. Жуковський, М.Г. Железняк та ін.; НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011.

Маслова Н.М. Розвиток критичного мислення на уроках географії. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю. За заг. ред. проф. Н.А. Калініченко. Кропивницький: ФОП Піскова М.А., 2021. С. 22-25.

Словник української мови: В 11т. Київ: Наук. Думка, 1970-1980 р. 328 с.

Державний стандарт базової середньої освіти. Затверджений постановою Кабінету міністрів України № 898 від 30 вересня 2020 р. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

Маслова Н. М., Мирза-Сіденко В. М. Застосування інтерактивних технологій навчання на уроках географії як спосіб підвищення рівня пізнавальної активності учнів. Наукові записки ЦДПУ ім. В. Винниченка. Випуск 185. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2020. С. 135-140.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Маслова, Н. М., Мирза-Сіденко, В. М., & Гелевера, О. Ф. (2022). ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ЯК ЗАСІБ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 225-231. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-225-231