ПРОБЛЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ СТОЛІТТЯ)

Ключові слова: фізичного виховання, історія педагогічної думки, історичний період

Анотація

Теорія фізичного виховання в Україні пройшла певний шлях становлення та розвитку. Кожний історичний період мав свої провідні принципи в розвитку системи фізичного виховання, які потребують об’єктивної оцінки та переосмислення. У статті розглянуто проблему фізичного виховання в історії педагогічної думки (друга половина ХІХ ст.). З’ясовано, що теорія фізичного виховання в Україні в другій половині ХІХ ст. формувалася під впливом важливих соціально-економічних та педагогічних перетворень. У 60-і рр. ХІХ ст. широко обговорювалися проблеми фізичного виховання і масової фізичної культури молоді у педагогічній пресі. Певним чином намагалися оновити процес викладання предметів фізичного спрямування у чоловічих навчальних закладах через поширення західноєвропейських методик. Проведене дослідження свідчить про те, що у педагогічній думці на кінець ХІХ ст. склалися сталі передумови ідеї організації фізкультурно-масової роботи. У програмі з педагогіки К. Ушинський в розділі «Фізичне виховання» виклав своє бачення системи знань, необхідних педагогові: загальне поняття фізичного виховання, його значення, особливості вивчення фізичних і фізіологічних процесів в організмі людини, особливості розвитку м’язової та нервової системи. Ідеї К. Ушинського стали запорукою ефективності масових занять фізичними вправами серед підлітків та молоді. П. Лесгафт пропонував використовувати відносно невеликий набір природніх рухів: ходьбу, біг, стрибки, метання, боротьбу, вправи у спротиву, прості гімнастичні вправи, ігри, екскурсії. Ці засоби фізичного виховання застосовуються у різних умовах і у різноманітній формі, в умовах поступового ускладнення залежно від педагогічних завдань. Система фізичної освіти, вважав П. Лесгафт, повинна бути строго витримана у сенсі поступовості та послідовності використання вправ. Багато з цих педагогічних ідей та положень не втратили свого значення і в наш час, тому їх необхідно впроваджувати до практики навчально-виховної роботи. Подальшого розгляду потребують організаційні та змістові аспекти фізичного виховання в історії вітчизняної педагогіки.

Посилання

Буценко А. В. Становлення та розвиток фізичного виховання молоді на півдні України (друга половина ХІХ – початок ХХ століття): автореф. дис канд. пед. наук: 13.00.01. Старобільськ, 2017. 20 с.

Вербицький В. А. Бондаренко І. Г. Історія фізичної культури та спорту в Україні : навчальний посібник. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2014. 340 c.

Золочевський В. В. Теорія і практика організації фізкультурно-масової роботи із студентською молоддю у вітчизняній педагогіці (кінець ХІХ – перша половина ХХ ст.) : автореф. дис. … канд. пед. наук. Харків, 2009. 20 с.

Золочевський В. В. Підготовка педагогічних кадрів фізичного виховання та організація фізкультурно-масового руху в педагогічній спадщині П. Ф. Лесгафта. Наукові записки кафедри педагогіки Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Х., 2008. Вип. 20. С. 78–84.

Золочевський В. В. Питання управління фізкультурно-масовою роботою з молоддю : історико- педагогічний аспект. Освітні інновації: філософія, психологія, педагогіка : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., 17–18 берез. 2009 р. Суми, 2009. С. 37–42.

Інструкція і програма викладання гімнастики у чоловічих навчальних закладах. ЦДІА України. Ф. 206. Оп 3. Спр. 5. 23 арк.

Кирилюк Ю. А. Передумови розвитку теорії фізичного виховання в Україні в другій половині XX століття. Освіта та педагогічна наука. 2019. № 3 (172). С. 76–83.

Обзор светской жизни. Киевлянин. 1861. № 4. С. 23.

Окопний А. М. Фізичне виховання в спадщині українських педагогів (друга пол. ХІХ – перша пол. ХХ століття) : автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту. Л., 2001. 19 с.

Предварительные правила народного просвещения. ЦДІА України. Ф. 101. Од.зб. 103. 567 арк.

Приходько Г. І. Становлення фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах України : історико- педагогічний аспект. Вісник Черніг. держ. пед. ун-ту ім. Т. Г. Шевченка. Сер. Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. Чернігів, 2008. Вип. 55. Т. 1. С. 25–28.

Урочні таблиці вільних гімнастичних вправ і початкового фехтування 1859 р. ЦДІА України. Відділ рукописів. ВРІ-14-117.

Ушинський К. Д. і сучасність: пріоритетні напрямки розвитку професійної освіти : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 21-22 жовт. 2004 р. / Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського ; ред.кол. О. Я. Чебикін. О. : ПДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2004. 244 с.

Ушинский К. Д. Собрание сочинений : в 11 т. М. ; Л. : Изд-во АПН РСФСР, 1948–1952. Т. 1. 1948. 525 с.

Філь М. С. Головні моменти підготовки і перепідготовки робітників фізичної культури. Шлях освіти. 1927. № 5. С. 184–187.

Опубліковано
2022-10-31
Як цитувати
Кошляк, М. А. (2022). ПРОБЛЕМИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ СТОЛІТТЯ). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (207), 171-175. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-171-175