ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
Анотація
Статтю присвячено проблемі організації самостійної роботи студентів під час вивчення гуманітарних дисциплін в умовах дистанційної форми навчання. Схарактеризовано основні чинники, що призвели до активного впровадження дистанційної освіти в українських ЗВО та збільшення частки самостійної роботи здобувачів освіти під час вивчення різноманітних дисциплін.
Проаналізовано підходи українських авторів до визначення сутності поняття «дистанційне навчання» та на їх основі сформульовано авторське розуміння цієї дефініції (форма організації освітнього процесу, що реалізується за допомогою різноманітних інформаційних технологій і передбачає збільшення частки самостійної роботи здобувачів освіти під час вивчення програмового матеріалу).
Уточнено сутність поняття «самостійна робота студентів» як важливої форми організації освітнього процесу в ЗВО. Акцентовано на тому, що на сучасному етапі вона є основним видом навчальної діяльності студентів, на який відводиться не менше 1/3 та не більше 2/3 загального обсягу навчального часу студента, визначеного на вивчення конкретної дисципліни.
Розкрито особливості організації самостійної роботи викладачами кафедри психології, педагогіки та мовної підготовки ХНУМГ ім. О. М. Бекетова в межах таких гуманітарних дисциплін як «Мовна підготовка (для іноземних студентів)», «Українська мова за професійним спрямуванням», «Сучасна українська літературна мова», «Ділова українська мова», «Професійна риторика», «Науковий стиль мовної підготовки».
Схарактеризовано основні заходи, які реалізуються в університеті з метою полегшення процесу самостійної роботи студентів: створення відео- та аудіо- лекції, а також слайдових презентацій до тем, що вивчаються в межах дисциплін, електронне листування, спілкування в додатках «Телеграм», «Вайбер», «Скайп», відкритість доступу для кожного студента до цифрового репозиторію, де розміщені електронні ресурси, конспекти лекцій, методичні вказівки, навчальні посібники й підручники, автореферати, дисертації, статті тощо.
Доведено, що від якісної організації самостійної роботи в умовах дистанційної освіти значною мірою залежить ефективність освітнього процесу в ЗВО.
Посилання
Бойко Н. І. Організація самостійної роботи студентів вищих навчальних закладів в умовах застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Київ. 2008. 27 с.
Ільченко В. І., Пікуль К. В., Сизова Л. М., Дуднікова А. М., Жаріна К. М., Жарін В. М. Переваги й недоліки дистанційного навчання. 2021. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/Ilchenko_Perevagi.pdf.
Коношевич Т. Дистанційне навчання: від теорії до практики. Професійно-технічна освіта. 2018. № 2. С. 25–30.
Корбут О. Г. Дистанційне навчання: моделі, технології, перспективи. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/sites/default/files/korbut_o._g._tezi.pdf.
Кравцова Л. В. Аналіз ефективності системи дистанційного навчання в процесі перевірки компетенцій. Інформаційні технології в освіті. 2017. № 3. С. 74–85.
Купновицька І. Г. Дистанційна форма навчання, як один із методів підвищення мотивації навчання студентами заочної форми підготовки. Прикарпатський вісник НТШ. Пульс. 2019. № 6. С. 73–79.
Прибилова В. М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. URL: https://periodicals.karazin.ua/issuesedu/article/download/8791/8312/.
Солошенко О. М. Організація дистанційного навчання щодо вивчення гуманітарних дисциплін в умовах карантинних обмежень (на досвіді кафедри суспільно- гуманітарних дисциплін). Актуальні проблеми освітньо- виховного процесу в умовах карантинних обмежень та дистанційного навчання. Харків: ХНУБА, 2021. С. 91–94.
Цифровий репозиторій ХНУМГ ім. О. М. Бекетова. URL: http://eprints.kname.edu.ua/.