МАЙСТЕР-КЛАС З АКАДЕМІЧНОГО ВОКАЛУ ЯК ФОРМА АКТИВІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ У МИСТЕЦЬКИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розкрито досвід використання майстер-класу з академічного вокалу як форми активізації навчального процесу у мистецьких закладах вищої освіти України. Оскільки теоретичних праць осмислення ролі майстер-класу в освітньому процесі у вокальній сфері українськими вченими не виявлено, то розкриття здобутого досвіду,що є метою нашої статті,має актуалізувати вироблення методологічних та методичних засад досліджень. Встановлено, що впродовж останнього десятиліття форма майстер-класів все частіше використовується вітчизняними педагогами-вокалістами. Узагальнено досвід їх проведення у Львівській національній музичній академії імені М. Лисенка, Інституті мистецтв Київського університету ім. Бориса Грінченка та Навчально-науковому інституті Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника за участю провідних зарубіжних оперних співаків, більшість з яких має українське походження. Всі вони працювали на майстер-класах на волонтерських засадах. У Львові їх проводив професор з Academy of Music (Норвегія), всесвітньо відомий співак (тенор) Карло Аллємано, у Києві – всесвітньо відома оперна співачка (лірико- колоратурне сопрано) Вікторія Лук’янець з Відня, у Івано-Франківську – теж всесвітньо відомий оперний співак (баритон) Павло Гунька (Велика Британія), молоді співаки, солісти оперних театрів Польщі Ірина Житинська та Станіслав Куфлюк. В кожному конкретному випадку тривалість майстер-класів тривала від одного до семи днів, кількість учасників була в межа 4-30 осіб. До роботи обиралася заздалегідь вивчена програма із 1-3 творів (арія, солоспів, народна пісня). Одні наставники звертали більшу увагу на технічні проблеми у постановці голосу, інші – на художній образ, асоціації, осмислення виконуваних творів. Структура майстер-класів передбачала: 1) демонстрацію визнаним співаком-наставником своєї майстерності та свого розуміння проблеми в практичній формі; 2) залучення студента в активну діяльність з освоєння майстерності під контролем фахівця; 3) публічність, тобто наявність широкої аудиторії (викладачі, студенти, журналісти), яка сприймала процес спілкування майстра та його підопічних, і яка долучалася до цього процесу, ставлячи запитання і вимагаючи пояснень. Подальшого розгляду потребують організаційні та змістові аспекти використання майстер-класів з академічного вокалу в закладах вищої освіти мистецького спрямування.
Посилання
Бобряшова О. В. Мастер-класс и творческая мастерская как педагогическая технология обучения будущих дизайнеров. Вестник ОГУ. 2011. Ноябрь. № 11 (130). С. 169–175.
Боровіков Л. Що таке майстер-клас. URL: http://osvita.ua/school/method/technol/9169/ (дата звернення: 19.02.2022).
Відкриття серії майстер-класів з академічного вокалу. URL: https://kmvd.pnu.edu.ua/2022/02/10/відкриття-серії-майстер-класів-з-акад/ (дата звернення: 19.02.2022).
Жишкович М. Ігор Кушплер: пасіонарність таланту. Творча постать митця в контексті розвитку західноукраїнської вокальної культури: монографія. Львів : СПОЛОМ, 2019. 234 с. : іл.
Карась Г. У полоні мистецької пісні [Павло Гунька]. Музика. 2016. № 5–6. С. 39–41.
Майстер-клас. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Майстер-клас (дата звернення: 19.02.2022).
Майстер-клас видатної співачки Вікторії Лук’янець. URL: https://m.facebook.com/kaevocal.kubg/posts/884202781781906/?_rdr (дата звернення: 05.04.2022).
Обух Л. Менеджмент академічної музики в соціокультурному просторі України (кінець ХХ – початок ХХІ століть) : монографія. Івано- Франківськ : Симфонія форте, 2021. 458 с.
Karas H., Serhaniuk L., Kazymyriv K., Bardashevska Y., Maskovych T. Diaspora art project as a factor to protect Ukrainian music culture in the modern transformational processes. Asia Life Sciences. The Asian International Journal of Life Sciences. Laguna, Philippines: Rushing Water Publishers Ltd, 2020. Volume Supplement 22. Issue 2. Р. 201–214.