ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ У ПРОЦЕСІ ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
У статті висвітлено результати дослідження проблеми визначення принципів формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології в процесі фахової підготовки. Зазначено, що в основі концепції формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології лежать загальнопедагогічні та специфічні принципи, які є нормативними орієнтирами, засадничими основами для організації та здійснення процесу фахової підготовки здобувачів вищої освіти. Наголошено, що ефективність упровадження системи формування екокомпетентності студентів досягається завдяки чіткої відповідності обраних принципів і підходів до процесу підготовки майбутніх педагогів.
У статті принципи формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології розглядаються як найбільш загальні вихідні положення, що визначають стратегічні шляхи і тактику здійснення процесу фахової підготовки здобувачів вищої освіти зазначеної вище кваліфікації з метою формування досліджуваної якості особистості.
Автором виокремлені загальнопедагогічні (науковості, систематичності та послідовності, єдності свідомості та діяльності, активності та самостійності, зв’язку навчання з практичною діяльністю, реаліями життя) і специфічні (міждисциплінарної інтеграції, створення екологічно орієнтованого освітнього середовища, професійної спрямованості, варіативності, взаємозв’язку локального, емоційної ціннісності сприймання природного середовища у практичній діяльності, регіонального і глобального підходів в освітньому процесі) принципи формування екологічної компетентності. Зазначено, що специфічні принципи формування екологічної компетентності майбутніх учителів біології визначено, виходячи із синергетичного зв’язку принципів професійної освіти, принципів компетентнісного підходу та принципів екологічної освіти та виховання, які мають точки перетину за окремими позиціями.
Акцентовано увагу на тому, що ці принципи застосовуються у процесі фахової підготовки майбутніх учителів біології як взаємозв’язані та взаємодоповнюючі елементи єдиної педагогічної системи.
Посилання
Білянська М. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів біології до еколого-педагогічної діяльності у загальноосвітніх навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 623 с.
Важинський С. Е., Щербак Т І. Методика та організація наукових досліджень : навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с.
Головенкін В. П. Педагогіка вищої школи: підручник. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2019. 290 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/29032/3/Higher_School_Pedagogy_2019.pd (дата звернення: 05.09.2021 р.)
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: метод. поради молодим науковцям. Київ-Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Грицай Н. Б. Система методичної підготовки майбутніх учителів біології в педагогічних університетах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02. Полтава, 2016. 526 с.
Екологізація освітнього простору сучасної загальноосвітньої школи : монографія / Н. Пустовіт та ін. Харків: «Друкарня Мадрид», 2016. 154 с.
Енциклопедія освіти / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Загвязинский В. И. Теория обучения: Современная интерпретация. Москва: Академия, 2001. 192 с.
Коренева І М. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів біології до реалізації функцій освіти для сталого розвитку : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Глухів, 2020. 634 с.
Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Київ : Знання, 2011. 486 с.
Молчанюк О. В. Теоретико-методологічні засади виховання в майбутніх учителів біології ціннісного ставлення до природи : автореф. дис. д-ра пед. наук: 13.00.07. Київ, 2020. 45 с.
Молчанюк О. В. Теоретико-методологічні засади виховання в майбутніх учителів біології ціннісного ставлення до природи : дис. д-ра пед. наук: 13.00.07. Київ, 2020. 478 с.
Немов Р. С. Психологический словарь. Москва : Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2007. 560 с.
Педагогіка вищої школи: навч. посіб. / за ред. З. Н. Курлянд. К.: Знання, 2007. 495 с.
Петрушенко В. Тлумачний словник основних філософських термінів. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. 264 с.
Пустовіт Н. А., Пруцакова О. Л., Руден-ко Л. Д., Колонькова О. О. Формування екологічної компетентності щколярів : наук.-метод. посібник. Київ, «Педагогічна думка», 2008. 64 с.
Романюк Р. К. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки вчителів біології до профільного навчання учнів : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2021. 453 с.
Словник-довідник з професійної педагогіки / за ред. А. В. Семенової. Одеса: Пальміра, 2006. 221 с.
Сучасний психолого-педагогічний словник / за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я. М., 2016. 473с.
Сяська І. О. Теоретичні і методичні засади формування екологічної компетентності майбутніх учителів природничих дисциплін у процесі професійної підготовки : дис. д-ра пед. наук: 13.00 04. Рівне, 2021. 566 с.
Товканець Г. В. Закономірності і принципи стратегії формування педагогічної культури майбутнього вчителя. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 1 (40). С. 291–294.
Філософія: словник термінів та персоналій / В. С. Бліхар та ін. Київ: КВІЦ, 2020. 274 с.
Формування еколого-валеологічної компетентності майбутнього вчителя у процесі біологічної підготовки: теоретико-методичні аспекти / за заг. ред. Ю. Д. Бойчука. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014. 50 с.
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків: Прапор, 2007. 640 с.