АКСІОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІВ ГІРСЬКИХ ШКІЛ РЕГІОНУ УКРАЇНСЬКИХ КАРПАТ

Ключові слова: педагог, аксіологічний підхід, професійні цінності, регіон Українських Карпат, ціннісні орієнтації, професійна діяльність

Анотація

У статті розкриваються аксіологічні засади професійної діяльності педагогів гірських шкіл регіону Українських Карпат, вказують на провідні шляхи їх формування

Авторами визначено сутнісні характеристики професійних цінностей як логіко-змістовних основ педагогічної аксіології в рамках інноваційних технологій підготовки фахівця педагогічної галузі, готового до професійної діяльності в умовах соціокультурного простору гірської школи. Наголошено, що професійні й загальнолюдські цінності проявляються у двох аспектах: процесуальному і змістовному. Вказується, що система критеріїв освоєння особистістю професійних цінностей містить когнітивний, оціночно-емоційний, світоглядний, поведінковий компоненти. Наголошується, що опанування професійних цінностей буде результативним, якщо педагогові-початківцеві буде надана своєчасна методична допомога щодо з’ясування сутності цінностей та специфічних особливостей процесу їх засвоєння. Дослідниками обґрунтовано принципову необхідність утвердження у свідомості і самосвідомості вчителя, пріоритету духовно-моральних, національних та етнокультурних цінностей вітчизняної педагогічної спадщини як однієї з основ підвищення статусу вчителя в суспільстві та школі, актуалізовано активність особистості в освоєнні професійних цінностей.

Посилання

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю. Київ : Знання України, 2004. 804 с.

Бордовская Н.В., Реан А. А. Педагогика: учебник. Санкт-Петербург, 2000. 304 с.

Жуйкова Т. П. Аксиологический подход к формированию профессиональной направленности студентов педагогических специальностей // Проблемы и перспективы развития образования: материалы II Междунар. науч. конф. (г. Пермь, май 2012 г.). Пермь: Меркурий, 2012. С. 3-6.

Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради України (ВВР). 2002. № 20. Ст. 134.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. Ст. 380.

Здравомыслов А. Потребности. Интересы. Ценности. М., 1986. 223 с.

Ильин B. C. Целостный подход формирования всесторонне развитой гармоничной личности, его строение. Волгоград : ВГПИ, 1984. 348 с.

Калюжна Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти: монографія. Київ : Вид-во НПУ. 2012. 128 с.

Педагогічна Конституція Європи. URL : http://alla-kolomiytseva.kh.sch.in.ua/Files/downloadcenter/педагогічна%20.pdf.

Печерська Г. О. Професійні ціннісні орієнтації вчителів. Психологiчнi науки. 2013. Вип. 10 (91). т. 2. 257 с.

Професійний стандарт вчителя ЗЗСО. URL : https://www.me.gov.ua/Files/GetFile?lang=uk-UA&fileId=22daac6a-f0db-.

Севба-Кирьякова А.В. Реализация ценностного подхода в педагогике школы: монография. Москва: Изд-во ОрГУ, 2000. 240 с.

Червінська І. Б. Соціокультурна детермінація професійно-педагогічних цінностей у майбутніх учителів початкових класів. Гірська школа Українських Карпат. 2013. № 10. С. 245–247.

Опубліковано
2022-02-07
Як цитувати
Євтух, М. Б., & Червінська, І. Б. (2022). АКСІОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІВ ГІРСЬКИХ ШКІЛ РЕГІОНУ УКРАЇНСЬКИХ КАРПАТ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (203), 18-23. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-203-18-23