ПРОЕКТУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ ЗАСОБІВ ДЛЯ НАВЧАЛЬНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ
Анотація
Статтю присвячено проблемі створення моделі проектування предметних засобів навчання з приладів промислового виробництва загального призначення при вивченні фізики. Розглянуто можливості використання даної моделі для створення проектів у процесі підготовки лекційних демонстрацій і проведення лабораторних робіт з фізики
Пропонована модель проектування предметних засобів навчання із приладдя промислового виробництва загального призначення при вивченні фізики оперує наявним промисловим приладдям для створення нагальних сучасних предметних засобів навчання, що забезпечать найбільш ефективний результат. Існує, принаймні, три аспекти необхідності створення такої моделі: недостатність, а в окремих випадках, відсутність предметних засобів для навчального експерименту; потреба в новаторських приладах і засобах для авторського експерименту; залучення студентів до проектування приладів і засобів навчання з метою запровадження діяльнісного підходу в освітній процес підготовки майбутніх вчителів фізики (перетворення того хто навчається із об’єкта освітнього процесу в його суб’єкт). Слід зазначити доцільність такого підходу при вивченні фізики в будь-якому закладі освіти.
Запропонована й проаналізована на конкретних прикладах модель проектування предметних засобів навчання із приладдя промислового виробництва. Вона передбачає наступні процедури: конкретизація освітніх цілей (призначення предметного засобу навчання); складання можливих варіантів із приладдя промислового виробництва; оцінювання кожного варіанту та вибір оптимального; розробка технології реалізації обраного варіанту; підбір необхідних додаткових матеріальних засобів для модернізації приладдя із обраного варіанту; уявне експериментування, уточнення характеристик отримуваного предметного засобу навчання.
Запропонована модель проектування предметних засобів навчання із приладдя промислового виробництва – не самоціль, а засіб задля запровадження діяльнісного підходу у освітній процес підготовки майбутніх вчителів фізики.
Посилання
Вовкотруб В.П. Модернізація матеріального забезпечення до експериментальних завдань з фізики, пов’язаних із змінами і вимірюванням температури. Наукові записки. Серія: проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2017. Вип. 11, Ч. 1. С. 54-61.
Дилтс Р. Стратегии гениев. Т. 3. Зигмунд Фрейд, Леонардо да Винчи, Никола Тесла / Пер. с англ. Е. Н. Дружининой. Москва: Независимая фирма “Класс”, 1998. 384 с.
Педагогическое наследие / [Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И. Г.]. Сост. В.М. Кларин, А.Н. Джуринский. Москва: Педагогика, 1989. 416 с.
Коробова І.В. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики на засадах індивідуального підходу: дис. … доктора пед. наук : 13.00.02. Київ, 2017. 460 с.
Муравьева Г.Е. Проектирование образовательного процесса в школе: дис. … доктора пед. наук : 13.00.01. Шуя, 2003. 400 с.].
Разумовский В.Г., Бугайов А.И., Дик Ю.И.Основы методики преподавания физики в средней школе ; под ред. А.В. Перышкина, В.Г. Разумовского, В.А. Фабриканта. Москва: Просвещение, 1984. 398 с.
Тіт Лукрецій Кар Про природу речей (уривки) / Переклад М. Зерова. URL: http://www.ae-lib.org.ua/texts/lucretius__de_rerum_natura_by_zerov__ua.htm.
Ткаченко В.М.. Калимбет А.З. Використання компактних люмінесцентних ламп для градуювання монохроматора. Зб. наукових праць фізико-математичного факультету СДПУ, Слов’янськ, 2012 р. С. 115-118.
Ткаченко В.М., Керімова Т. М. Аналіз руху тіл у в’язкому середовищі засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Сб. научных докладов. Закопане, 30.12.2016. С. 41-44.
Ткаченко В. М. Формування компетентнісного досвіду майбутнього вчителя фізики на прикладі вивчення індукційних струмів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, Кропивницький. 2018. Вип. 169. С. 181-184.