ВИКОРИСТАННЯ ОЦІНЮВАЛЬНИХ ЗАДАЧ У ОЛІМПІАДАХ З ФІЗИКИ
Анотація
Стаття присвячена розгляду одного з важливих понять шкільного курсу фізики - оцінювальним задачам. У статті проаналізовано завдання олімпіад з фізики у сучасному освітньому процесі, встановлено факт малодослідженості поняття «олімпіада з фізики». Сформульовано означення оцінювальної задачі, розглянуто її завдання та місце у олімпіадах з фізики, основні властивості, показання для застосування цих задач. Виходячи із специфіки, сформульовано орієнтовний узагальнений порядок (алгоритм) розв’язання оцінювальної задачі з фізики. На конкретних прикладах поданих оцінювальних задач показано реалізацію окреслених завдань цього типу задач у навчанні фізики, фізичних олімпіадах, напрямки екстраполяції оцінювальних задач на інші навчальні предмети, розвиток міжпредметних зв’язків між фізикою та іншими дисциплінами. Зазначено переваги, позитивні здобутки, ефект від використання оцінювальних задач у олімпіадах з фізики. Запропоновано напрями подальших досліджень з даної тематики.
Посилання
Вирачев Б.П. Методические принципы организации и проведения физической олимпиады и подготовки к ней учащихся: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Вирачев Борис Павлович; Челяб. гос. пед. ун-т, Урал. гос. пед. ун-т. – Екатеринбург, 1998. – 168 с.
Вибрані задачі з фізики та варіанти їх розв’язків: навчальний посібник [для студ. ф.-м. фак. вищ. пед. навч. закл. та учнів загальноосв. шк.] / Вовкотруб В.П., Садовий М.І., Подопригора Н.В., Трифонова О.М. – Кіровоград: ПП «Ексклюзив-Систем», 2011. – 175 с.
Гончаренко С.У. Олімпіади з фізики. Завдання. Відповіді. / С.У.Гончаренко. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008. – 400 с.
Дробін А.А. Оцінювальні задачі як ефективний засіб формування предметної компетентності з фізики. / А.А. Дробін // Наукові записки. – Вип. 168 – Серія: Педагогічні науки. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. – С.90-93. – Бібліогр.: 15 назв.
Запорожец А.В. Восприятие и действие. / А.В.Запорожец. – М.: Просвещение, 1965. – 240 с.
Каменецкий С.Е. Методика решения задач по физике в средней школе: книга для учителя; 3-е изд., перераб. / С.Е.Каменецкий, В.П.Орехов. – М.: Просвещение, 1987. – 356 с.
Костюк Г.С. Категория задачи и ее значение для психолого-педагогических исследований / Г.С.Костюк // Вопросы психологии. 1977. – № 3. – С. 24–30.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность; 2-ое изд., стер. / А.Н.Леонтьев. – М.: Изд-во «Академия», 2005. – 352 с.
Меледин Г.Ф. Физика в задачах: экзаменационные задачи с решениями. 2-е изд., перераб. и доп. / Г.Ф.Меледин. – М.: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1990. – 272 с.
Овчинников О.Ю. Олимпиады по физике как средство развития интереса к предмету и творчества учащихся: Дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Овчинников Олег Юрьевич; Московский государственный педагогический институт имени В.И.Ленина – Москва, 1985. – 256 c.: ил. РГБ ОД, 61:85-13/1014.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. / С.Л. Рубинштейн. – М.: Педагогика, 1989. – Т. 1. – 488 с.
Садовий М.І. Методичні проблеми створення засобів діагностики знань студентів / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Педагогічні науки. – Херсон: Вид. дім: «Гельветика», 2016. – Вип. LXXI, Т. 1. – С. 64-70.
Старикова И.В. Развитие умения решать задачи как основное звено в подготовке учащихся к выступлению на физических олимпиадах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Старикова Ирина Владимировна; Челябинский государственный педагогический университет – Челябинск, 1996. – 202 с.
Шефер О.Р. Методика формирования у учащихся умений комплексно применять знания для решения физических задач: монография / О.Р.Шефер. – Челябинск: ИИУМЦ «Образование», 2009. – 135 с.