МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ЕКОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Марія Михайлівна Білянська Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова https://orcid.org/0000-0001-6916-8993
Ключові слова: майбутні учителі біології, еколого-педагогічна діяльність, методологічні підходи, вища педагогічна освіта, методологія

Анотація

У статті схарактеризовано застосування методологічних підходів у процесі підготовки майбутніх учителів біології до еколого-педагогічної діяльності в закладах середньої освіти. Означений процес розглянуто з позицій  особистісно орієнтованого, системного, культурологічного, аксіологічного, діяльнісного, праксеологічного, компетентнісного, технологічного, герменевтичного, етнопедагогічного методологічних підходів. Особистісно орієнтований підхід забезпечує врахування особистісних якостей, здібностей та творчого потенціалу студента, залучення до екологічної діяльності та вибору моделі еколого-доцільної поведінки. Системний підхід дає змогу структурувати процес підготовки майбутніх учителів біології до еколого-педагогічної діяльності, забезпечує його цілісність, результативність і цілеспрямованість; культурологічний забезпечує формування екологічної культури, свідомості та мислення; аксіологічний дозволяє розглядати підготовку з позицій ціннісних імперативів; діяльнісний передбачає залучення студентів до еколого-педагогічної діяльності під час самостійної, науково-дослідницької роботи, навчальної практики, сприяє формуванню досвіду означеного виду діяльності. Праксеологічний підхід дає змогу передбачати результати діяльності, компетентнісний – формувати уміння застосовувати набуті знання з еколого-педагогічної діяльності; технологічний пов’язаний з оптимізацією та підвищенням результативності освітньої діяльності, її інструментальності та інтенсивності; герменевтичний передбачає формування умінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, усвідомлювати наслідки своєї поведінки та діяльності, а етнопедагогічний – урахування національних традицій, обрядів і звичаїв, культури народу.

Посилання

Baltušīte R., Katane I.The structural model of the pedagogy students’ readiness for professional activities in the educational environment [Electronic resource]. Baltušīte R., Katane I. Rural Environment. Education. Personality. Proceedings of the International Scientific Conference. 7-8.02. 2014. – URL: http://llufb.llu.lv/conference/REEP/2014/Latvia-Univ-Agricult-REEP-2014proceedings-29-41.pdf (last access: 23.06.2017).
Boyatzis Richard E. Competencies in the 21st century [Electronic resource]. Journal of management development. 2008. Vol. 27. No 1. рр. 5–12. URL: http://www.oostvoorncoaching.nl/wp-content/uploads/boyatzis-the+21st+century+competencies.pdf (last access: 26.06.2017).
Dudzikowa M. Kompetencje autokreacyjne – możliwości ich nabywania w toku studiów pedagogicznych. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje. 1993. ol. 4. р. 44.
Nowak-Dziemianowicz M. Oblicza edukacji. Między pozorami a refleksyjną zmianą [Electronic resource]. Wrocław, 2014. 230 р. URL: https://opub.dsw.edu.pl/bitstream/11479/196/1/Oblicza_edukacji.pdf (last access: 21.06.2017).
Бойчук Ю. Д. Культурологічний і аксіологічний підходи до формування еколого-валеологічної культури студентів вищих педагогічних навчальних закладів [Електронний ресурс]. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, 2009. № 3. С. 121–124. – Режим доступу: http://www.ela.kpi.ua/bitstream/123456789/9681/1/22.pdf (дата звернення 02.04.2017).
Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості. Цінності освіти і виховання : [наук.-метод. зб.] / за заг. ред. О. В. Сухомлинської. К., 1997. С. 27–31.
Варій М. Й. Загальна психологія: [навчальний посібник]. 2-ге видан., випр. і доп.] [Електронний ресурс]. К.: «Центр учбової літератури», 2007. 968 с.
Гарага В. Концептуальні основи педагогічної герменевтики. Молодь і ринок. №. 4 (111), 2014, С. 159–162.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. К. : Либідь, 1997. 376 с.
Закирова А. Ф. Педагогическая герменевтика. М.: Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 2006. 328 с.
Крижко В. В. Антологія аксіологічної парадигми освіти : [навч. посібник]. К. : Освіта України, 2005. 440 с.
Левшин М. Різновекторна модельованість навчального матеріалу в контексті здійснення особистісно орієнтованого підходу. Вища освіта України. 2006. №1. С. 13–17.
Малихін А. О. Сутність і принципи праксеологічного підходу в методичній підготовці майбутнього вчителя технологій [Електронний ресурс]. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Cерія: Педагогіка. 2014. № 3. – Режим доступу: http://nzp.tnpu.edu.ua/article/view/63766/59261 (дата звернення 27.05.2017).
Петренко Л. М. Теорія і практика розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівника професійно-технічних навчальних закладів : монографія. Дніпропетровськ : ІМА-прес, 2013. 456 с.
Романюк Л. В. Психологічні чинники розвитку ціннісних орієнтацій студентської молоді : автореф. канд. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2004. 22 с.
Фокшек А. В. Системний та синергетичний підходи у моделюванні сучасного педагогічного процесу. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького: [зб. наук. пр.]. 2011. №. 6. С. 213–220. (Серія: Педагогіка).
Опубліковано
2018-10-29
Як цитувати
Білянська, М. М. (2018). МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ЕКОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2(173), 29-33. вилучено із https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/308