МІЖПРЕДМЕТНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ ШКОЛЯРІВ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ

Ключові слова: шкільна освіта, інтегроване навчання, міжпредметні зв’язки у навчанні фізики, освітні технології, синтез знань, системне мислення, інтеграційна модель

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена трансформацією освітнього середовища, що потребує оновлення підходів до викладання природничих дисциплін через міжпредметну інтеграцію як інструменту формування цілісного світогляду, критичного мислення та здатності учнів вирішувати міждисциплінарні проблеми. Обґрунтовано роль міжпредметної інтеграції у навчанні фізики та запропоновано узагальнену модель, яка відображає структуру, принципи й умови ефективного використання міжпредметних зв’язків у шкільній освіті.

З метою виявлення ефективних підходів до інтеграції фізики з іншими предметами у статті застосовано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, систематизації літературних джерел, а також порівняльно-аналітичний підхід. Результати дослідження демонструють, що міжпредметна інтеграція в курсі фізики сприяє формуванню в учнів не лише знаннєвої компетентності, а й аналітичного мислення, гнучкості, здатності до узагальнення, систематизації та застосування знань у реальних ситуаціях. Дослідження засвідчило, що найбільшу ефективність демонструють такі форми інтеграції: проєкти, у яких поєднуються знання з фізики, інформатики чи біології; практичні завдання, що одночасно охоплюють фізичні та математичні поняття; а також створення навчальних курсів із міжпредметним змістом. Розроблено авторську інтеграційну модель, яка дозволяє не лише ідентифікувати потенційні точки перетину між дисциплінами, а й підвищити змістову цілісність освітнього матеріалу, розширити прикладні можливості його застосування, сприяти професійному самовизначенню учнів.

Ефективне впровадження міжпредметної інтеграції потребує не лише наявності ґрунтовного навчально-методичного забезпечення, а й узгодженої взаємодії між учителями різних навчальних дисциплін, побудови відкритого освітнього середовища, що заохочує учнів до активного пізнання, творчого мислення й застосування знань у реальних життєвих ситуаціях. Лише за таких умов можливо досягти ключової мети інтеграційного підходу – формування цілісного наукового світогляду, здатного до гнучкої адаптації в умовах швидкого розвитку сучасного світу.

Посилання

Атаманчук П. С., Муравський С. А. Реалізація можливостей міжпредметних зв’язків для формування наукового світогляду на заняттях із фізики. Педагогічні науки : зб. наук. пр. 2010. Вип. 56. С. 209–212.
Семенишина Р. В. Формування наукового світогляду старшокласників у процесі вивчення фізики : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Кам’янець-Поділ. нац. ун-т ім. І. Огієнка. Кам’янець-Подільський, 2015. 200 с.
Brand B. R., Triplett C. F. Interdisciplinary curriculum: An abandoned concept? Teachers and Teaching: Theory and Practice. 2012. Vol. 18, № 3. P. 381–393. DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2012.629847.
Парахненко В. В., Задорожна О. І. Теоретичні основи міжпредметних зв’язків у процесі вивчення фундаментальних природничонаукових теорій. Природ-ничі науки та природокористування. 2024. № 1. URL: https://surl.li/lorcjw (дата звернення: 20.06.2025).
Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
Косогов І. Г. Формування практико-орієнтованих знань з фізики в учнів старшої школи на засадах міжпредметної інтеграції : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Бердян. держ. пед. ун-т. Бердянськ, 2020. 233 с.
Коростельова Є. Ю. Міжпредметні зв’язки в проєктній діяльності учнів основної школи як основа компетентнісного навчання фізики : дис. ... д-ра філософії : 011 Освітні, педагогічні науки / НПУ імені М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 242 с.
BarnesJ. Applying Cross-Curricular Approaches Creatively. London: Routledge, 2018. 248 p. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315513614.
Харченко М. М. Формування компетентності з фізики учнів основної школи в процесі реалізації міжпредметних зв’язків природничих наук. Наукові записки Бердянського державного педагогічного універ-ситету. Серія: Педагогічні науки. 2017. Вип. 2. С. 137–142. URL: https://pedagogy.bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/21-1.pdf (дата звернення: 20.06.2025).
Sugurzhanova G., Sydykova Zh., Nurtayeva G., Almabayeva N. Ways of interdisciplinary communication of physics and informatics. Scientific Herald of Uzhhorod University. Series Physics. 2024. № 55. DOI:https://doi.org/10.54919/physics/55.2024.3pic2.
Вербівський Д. С., Карплюк С. О., Усата О. Ю., Бенедисюк М. М. Методичні аспекти використання системи завдань міжпредметного змісту у процесі формування компетентності з фізики в учнів основної школи. European scientific discussions: зб. наук. праць. 2021. № 26–28. С. 238–245. URL: https://surl.li/wxuyeh (дата звернення: 20.06.2025).
Опубліковано
2025-09-02
Як цитувати
Афанасьєв, В. (2025). МІЖПРЕДМЕТНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ НАУКОВОГО СВІТОГЛЯДУ ШКОЛЯРІВ У НАВЧАННІ ФІЗИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (220), 395-401. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-220-395-401