ГРАМАТИЧНІ КАТЕГОРІЇ СУЧАСНОЇ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: СТРУКТУРА, ФУНКЦІЇ ТА РОЗВИТОК

  • Вікторія Киливник Комунальний заклад вищої освіти «Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж» https://orcid.org/0000-0002-0770-265X
Ключові слова: англійська мова, граматичні категорії, структура, функції, еволюція, синтаксис, комунікація, викладання, переклад, лінгвістика

Анотація

У статті розглядаються граматичні категорії сучасної англійської мови як фундаментальні елементи її граматичної системи. Проаналізовано їхню структуру, функціональне навантаження та еволюційні зміни, що відбуваються під впливом соціокультурних і комунікативних чинників. Особлива увага приділяється ролі граматичних категорій у формуванні синтаксичних конструкцій, вираженні значень та забезпеченні ефективної комунікації. Окремо розглянуто практичне значення дослідження граматичних категорій для викладання англійської мови як іноземної та для перекладацької діяльності. Робота має міждисциплінарний характер і відкриває перспективи для подальших лінгвістичних досліджень.

Граматичні категорії сучасної англійської мови досліджено як системоутворюючі елементи її граматичної структури. Визначено їхню роль у формуванні синтаксичних і морфологічних конструкцій, забезпеченні узгодженості мовних одиниць та передачі логіко-семантичних відношень. Особлива увага приділена когнітивному та міждисциплінарному значенню граматичних категорій, які відображають мисленнєві процеси та структурування інформації. Проведено порівняльний аналіз граматичних категорій української та англійської мов, зокрема іменника, прикметника, дієслова та службових частин мови. Виявлено як спільні риси, так і суттєві структурні відмінності, що мають важливе значення для лінгвістичних досліджень, навчання, перекладу та міжкультурної комунікації.

Обґрунтовано, що між англійською та українською мовами існують як спільні, так і відмінні граматичні риси, зокрема на морфологічному та синтаксичному рівнях. Особливу увагу приділено труднощам, які виникають у носіїв української мови під час вивчення англійської, зумовленим міжмовною інтерференцією. Визначено, що саме граматичні відмінності, а не подібності, потребують акцентованого опрацювання в навчальному процесі. Аргументовано необхідність контрастивного підходу у викладанні англійської мови, який сприяє глибшому розумінню її граматичної системи, зменшенню впливу рідної мови та підвищенню ефективності засвоєння іноземної мови.

Посилання

Візнюк І. М., Тихолаз С. І., Долинний С. С., Киливник В. В. Культурна ідентичність та ментальне здоров’я щодо психопедагогічної ролі сучасних лінгвістів. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. №22. С. 1–18. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.17112796
Карамишева І. Д. Контрастивна граматика анг-лійської та української мов: Навч. Посібник. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. 300 с.
Конспект лекцій з дисципліни «Порівняльна граматика англійської та української мов» для студентів ІІІ курсу денної та IV курсу заочної форм навчання напряму 020303 «Філологія» / Укл. ст. викладач В.І. Бєляков. Дніпродзержинськ. ДДТУ, 2012. 52 с.
Покорна Л. Інтерферуючий вплив української мови під час навчання структурі англійського речення. Науковий вісник Херсонського державного ун-ту. Сер. Лінгвістика. 2014. Вип. ХХІ. С. 89-92.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Киливник, В. (2025). ГРАМАТИЧНІ КАТЕГОРІЇ СУЧАСНОЇ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ: СТРУКТУРА, ФУНКЦІЇ ТА РОЗВИТОК. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 527-531. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-527-531