ІНОЗЕМНА МОВА ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ З АКАДЕМІЧНОГО ПИСЬМА В УМОВАХ МІЖДИСЦИПЛІНАРНОГО ПІДХОДУ ДО НАВЧАННЯ
Анотація
У статті комплексно розглянуто взаємозв’язок між вивченням англійської мови та формуванням навичок академічного письма у студентів закладів вищої освіти. Розкрито теоретичні засади, які демонструють, що розвиток мовної компетенції у процесі опанування англійської мови суттєво сприяє підвищенню рівня академічної грамотності та письмової комунікації. Звернено увагу на виклики інтернаціоналізації науки, які зумовлюють необхідність володіння академічним письмом англійською мовою як інструментом участі у світовому науковому дискурсі. Метою дослідження є обґрунтування ефективних методів і засобів формування академічних навичок письма в межах навчального процесу з англійської мови, що включають роботу з аутентичними академічними текстами, розробку жанрово орієнтованих завдань, інтеграцію цифрових платформ для практики письма, а також застосування інтерактивних методів, зокрема, групових дискусій, рецензування та проєктної діяльності. У статті детально проаналізовано сучасні педагогічні підходи, які сприяють розвитку мовної точності, логічної структури, аргументованості та жанрової компетентності, що є основою академічного письма. Особливий акцент зроблено на необхідності комплексного інтегрованого підходу, що поєднує мовну підготовку з формуванням дослідницьких навичок, дозволяючи студентам адаптуватися до вимог сучасної академічної спільноти. Поєднання традиційних і новітніх дидактичних засобів забезпечує послідовне і системне удосконалення академічних навичок, що впливає на конкурентоспроможність майбутніх фахівців у міжнародному освітньому просторі. Рекомендації, наведені в роботі, можуть бути застосовані при розробці і модернізації навчальних програм та методичних матеріалів для викладання академічного письма англійською мовою, що відповідає потребам сучасної науки і практики.
Посилання
Li H. Teaching academic English in higher education: strategies and challenges. Frontiers in Education. 2025. Vol. 10. DOI: 10.3389/feduc.2025.1559307
Valipouri L, Nassaji H. A corpus based study of academic vocabulary in chemistry research articles. Journal of English for Academic Purposes. 2013. Vol. 12, No. 4. P. 248–263. DOI: 10.1016/j.jeap.2013.07.001
Wingate U. Using academic literacies and genre based models for academic writing instruction: a ‘literacy’ journey. Journal of English for Academic Purposes. 2012. Vol. 11, No. 1. P. 26–37. DOI: 10.1016/j.jeap.2011.11.006
Woodall B R. Language switching: Using the first language while writing in a second language. Journal of Second Language Writing. 2002. Vol. 11. No. 1. P. 7–28. DOI: 10.1016/S1060-3743(01)00051-0
Yoon H, Polio C. The linguistic development of students as a second language in two written genres. TESOL Quarterly. 2016. Vol. 51. No. 2. P. 275–301. DOI: 10.1002/tesq.296
Болдирєва А Є, Раєвська І В. Англійська мова. Академічне письмо. Академічна доброчесність: метод. вказівки. Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2021. 40 с.
Отравенко О В, Шехавцова С О, Довгань Н Ю. Академічна грамотність як засіб міжкультурної комунікації та невід’ємна частина якості вищої освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2021. № 2 (340). Ч. І. С. 211–222.
Теличко Н В, Кравченко Т М. Англійська мова як засіб комунікації сучасного фахівця в освіті і науці. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 68. Т. 2. С. 170–174.
Черчата Л М, Король Л Л. Формування у студентів закладу вищої освіти компетенцій академічного письма засобами іноземної мови. Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 53. Т. 2. С. 146–150.