ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ДО РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
Анотація
У статті розкрито особливості формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів.
Готовність майбутнього педагога до розвитку творчих здібностей учнів розглянуто як інтегративну особистісно-професійну характеристику, характерними рисами якої є: вмотивованість на творчу діяльність (свою та учнів), володіння знаннями, уміннями та навичками організації творчої діяльності (своєї та учнів), творче розв'язування професійно-педагогічних завдань.
Формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів відбувається у кілька етапів: обізнаність про професію; набуття необхідних знань, умінь та навичок; реалізація набутих знань, умінь та навичок у конкретних умовах професійної діяльності; самовдосконалення і саморозвиток (розвиток професійних мотивів, позитивного ставлення до обраної професії, вимогливість до себе, самокритичність тощо).
До компонентів готовності педагога до розвитку творчих здібностей учнів відноситься мотиваційний з показниками вияву (орієнтація на участь у творчій педагогічній діяльності; відкритість новим видам діяльності, необхідним для роботи на творчому рівні; наявність творчих інтересів, самостійності у вирішенні творчих завдань), когнітивний з показниками вияву (знання сутності творчої діяльності та її закономірностей; знання сутності творчих здібностей учнів і методик їхнього розвитку; знання варіативних способів реалізації процесу навчання), операційний з показниками вияву (наявність умінь проєктування творчої діяльності та прогнозування її результатів; ступінь володіння способами і засобами, що забезпечують творчий характер діяльності; володіння педагогічними технологіями та способами їх творчого використання) та оцінювальний з показниками вияву (уміння аналізувати правильність постановки цілей розвитку творчих здібностей учнів, доцільність реалізації конкретних завдань; уміння аналізувати відповідність змісту діяльності учнів поставленим завданням та ефективність застосовуваних методик творчої діяльності; уміння аналізувати результати реалізації поставлених завдань розвитку творчих здібностей учнів).
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні педагогічних умов формування готовності майбутнього вчителя до розвитку творчих здібностей учнів під час професійної підготовки в закладах вищої освіти.
Посилання
Гриненко І. В. Педагогічні умови розвитку креативності майбутніх учителів гуманітарного профілю у процесі фахової підготовки: дис. … канд. пед. наук. Тернопіль, 2008. 192 с.
Максимович О. Педагогічні умови розвитку творчих здібностей. Початкова освіта. 2011. № 28. С. 14-16.
Ревчук Т. Підготовка майбутнього вчителя до педагогічної творчості. Формування професійної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови засобами інноваційних освітніх технологій: зб. наук. праць / За заг. ред. О. Дубасенюк, О. Антонової. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2005. Вип. 2. С. 121-126.
Холковська І. Л. Готовність студентів педагогічного університету до розвитку творчого потенціалу учнів. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2020. Вип. 61. С. 167-173. DOI: https://doi.org/10.31652/2415-7872-2020-61-167-173
Холковська І. Л. Методика виховної роботи з обдарованими дітьми. Вінниця: ТОВ «Нілан ЛТД», 2018. 172 с.