ПЕДАГОГІЧНА БІОГРАФІКА ПРО ІСТОРІЮ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ГРОМАД ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

Ключові слова: історія педагогіки, педагогічна біографіка, персоналія, українські громади, громадівці, друга половина ХІХ – початок ХХ століття

Анотація

У статті розкрито особливості та перспективи розвитку педагогічної біографіки про історію діяльності українських громадівців у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття.

В умовах накопичення біографічної інформації, розвитку теоретичних та методичних засад наукових досліджень актуальним є вивчення питань педагогічної біографіки як сфери наукової творчості, видавничо-інформаційної роботи, біографічних досліджень діяльності педагогів, освітян, громадських діячів на певному історико-педагогічному етапі.

На особливу увагу в історії української педагогіки займає просвітницька й науково-педагогічна діяльність членів українських Громад у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття – специфічного явища, яке розвивалося під впливом ряду суб’єктивних і об’єктивних чинників, провідним з яких виступила суспільна потреба в науковому обґрунтуванні й методичному осмисленні просвітницьких й педагогічних ідей у контексті розвитку національної культури.

Результати науково-дослідної роботи педагогічних біографістів з проблеми діяльності українських громадівців у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття висвітлені у численних виданнях – монографіях, підручниках, посібниках, бібліографічних покажчиках, публікаціях в українських і зарубіжних фахових наукових виданнях.

Автором встановлено, що науковий доробок представників педагогічної біографіки про історію діяльності українських громадівців у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття є вагомим внеском у дослідження української історії педагогіки. Перспективи подальших наукових студій полягають у підсиленні міждисциплінарних досліджень педагогічної біографіки як складника національної пам’яті, аналізу джерел педагогічної біографіки як освітньо-наукового інформаційного ресурсу біографічної інформації про українських педагогів минулого і сучасності.

Посилання

Антонович Марко. Коли постали Громади? Київська старовина. 1998. № 2. С. 29.
Коляда Н.М. Педагогічна біографіка як предмет наукових досліджень: поняттєво-термінологічні аспекти. Інноватика у вихованні. 2023. Вип.1. С. 38–47.
Коляда Наталія. Педагогічна біографіка як проблема наукових досліджень та освітньої практики в умовах закладу вищої освіти. Соціальна робота та соціальна освіта. Вип.1(10). 2023. С. 152–162
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України (2022). URL: https://drive.google.com/file/d/1B-dJsxlljilNxfuy3jjq5n4
ZVPeo4gZ8/view (дата запиту: 12.03.2025)
Науково-дослідний центр педагогічного краєзнавства подвійного підпорядкування НАПН України та МОН України. URL: https://fspo.udpu.edu.ua/наука/науково-дослідний-центр-педагогічно/ (дата запиту: 16.03.2025)
Онлайн-проєкт «Педагоги України: пам’ятаємо, шануємо!» Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. URL: https://dnpb.gov.ua/ua/?news=31232 (дата запиту: 11.03.2025)
Педагогічна біографіка в освітньо-науковому просторі в умовах воєнної доби. Соціальна робота та соціальна освіта. Вип.1(10). 2023. С. 200–201.
Сухомлинська О. Історія педагогіки як наука і як навчальний предмет: актуальні проблеми. Шлях освіти. 2003. № 1. С. 43.
Спогади (1861–1907 pp.). Львів. 1925.
Черкащина педагогічна: історія та сучасність : монографія / І. Албул, Г. Бондаренко, С. Діхтяренко [та ін.]; [наук. ред. Н. М. Коляда]; МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини. К. : Компринт, 2025. 215 с.
Українська історико-педагогічна наука у дзеркалі тематики дисертаційних досліджень (1995–2014) : хронологічно-тематичний покажчик закоорди-нованих тем дисертаційних досліджень зі спеціальності 13.00.01 / автор проекту і наук. ред. Сухомлинська О. В. ; наук. конс. Побірченко Н. С. Умань : ФОП Жовтий, 2014. 357 с.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Побірченко, Н. (2025). ПЕДАГОГІЧНА БІОГРАФІКА ПРО ІСТОРІЮ ДІЯЛЬНОСТІ УКРАЇНСЬКИХ ГРОМАД ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 484-488. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-484-488