КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СИСТЕМІ О.Я. САВЧЕНКО

  • Олена Шепітко Навчально-науковий педагогічний інститут імені В. О. Сухомлинського Національного університету кораблебудування імені адмірала Макарова https://orcid.org/0009-0001-8098-8527
Ключові слова: початкова освіта, модернізація, педагогічна система, особистісно орієнтоване навчання, міжпредметна інтеграція, пізнавальна активність, дидактика, компетентнісний підхід, НУШ

Анотація

У статті розглянуто концептуальні засади модернізації початкової освіти у межах педагогічної системи О.Я. Савченко  видатної української дослідниці у сфері загальної педагогіки та дидактики. Проаналізовано її наукові підходи до формування змісту навчання, розвитку пізнавальної активності молодших школярів та методичного забезпечення навчального процесу. Особливу увагу приділено особистісно зорієнтованому, компетентнісному та системному підходам, які у працях О.Я. Савченко набувають цілісного дидактичного оформлення. У контексті реалізації Концепції Нової української школи підкреслюється актуальність педагогічної спадщини вченої, зокрема щодо інтеграції міжпредметних зв’язків, оновлення змісту навчання та формування ціннісних орієнтирів у молодших школярів. Зроблено висновки про значення ідей О.Я. Савченко для сучасної модернізації початкової освіти в Україні.

У публікації розкрито концептуальні засади модернізації початкової освіти у педагогічній системі О.Я. Савченко, серед яких провідне місце посідають особистісно орієнтований підхід, компетентнісна парадигма, розвиток пізнавальної активності та самостійності, принципи системності й міжпредметних зв’язків, а також гуманізація освітнього процесу. Проаналізовано способи реалізації цих засад у підручниках, методичних рекомендаціях, концепціях і стандартах, розроблених за участі О.Я. Савченко. Зазначено, що у контексті Нової української школи ці ідеї набувають особливої значущості, оскільки відповідають запитам оновлення змісту навчання та формування в учнів здатності до цілісного пізнання світу. Обґрунтовано роль міжпредметної інтеграції як системного засобу забезпечення логічної послідовності, змістової єдності та компетентнісної орієнтації початкової освіти.

В статті обґрунтовано значущість педагогічної спадщини О.Я. Савченко для модернізації початкової освіти. Розкрито її внесок у розвиток міжпредметної інтеграції, формування пізнавальної активності та створення навчально-методичних матеріалів. Висвітлено її підхід до балансування інтеграції з чіткою структурованістю змісту, що сприяє ефективному засвоєнню знань. Підкреслено актуальність ідей вченої в умовах реформування освіти й реалізації Концепції НУШ.

Посилання

Lazarenko N., Vizniuk I. Monitorynh zabezpechennia yakosti profesiinoi osvity pedahohiv v konteksti yevrointehratsii. Comparative Professional Pedagogy. 2023. №13(1). Р. 11–19.
Савченко О. Я. Компетентнісний підхід як чинник модернізації початкової освіти. Наука і освіта: наук.-практ. журн. Півд. наук. Центру АПН України. 2011. № 4(Педагогика). С. 13-16.
Савченко О. Я. Цілісність методичної системи підручників «Літературного читання» для 2–4 класів. Проблеми сучасного підручника : зб. наук. праць. К. : Педагогічна думка. 2015. Вип. 15. Ч. 2. С. 221–231.
Усик Л. М. Науково-педагогічна спадщина Олександри Савченко. Уроки співпраці і спілкування : зб. матеріалів І Всеукраїнських педагогічних читань пам’яті О. Я. Савченко «Олександра Яківна Савченко. Уроки співпраці і спілкування» (м. Київ, 4 листопада 2021 р.) / Укладач Онопрієнко О. В. Київ. 2021. С. 94–96.
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Шепітко, О. (2025). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СИСТЕМІ О.Я. САВЧЕНКО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 479-483. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-479-483