СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Олександр Вороненко Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0003-3683-7278
Ключові слова: освіта, цифрова освіта, цифрова трансформація у закладах вищої освіти, цифрові навички, цифрові компетентності

Анотація

Цифрова трансформація є складною міждисциплінарною науковою проблемою, що потребує інтеграції знань з різних галузей для формування цілісного розуміння її сутності, викликів і перспектив. Вона також сприяє створенню сучасної освітньої екосистеми, орієнтованої на підготовку фахівців, здатних ефективно діяти в умовах цифрового середовища.

У статті представлено комплексне дослідження процесу формування та розвитку цифрової трансформації у закладах вищої освіти. Автор виокремлює та схарактеризовує чотири основні етапи цифровізації освітнього процесу. Запропонована періодизація дає змогу простежити еволюцію цифрових змін у вищій освіті від початкового використання обчислювальної техніки до впровадження сучасних інтелектуальних цифрових технологій та передових освітніх платформ.

У статті проаналізовано сучасні наукові підходи до визначення поняття «цифрова трансформація», її етапів, цілей та особливостей реалізації в системі вищої освіти. Особливу увагу приділено технологічним чинникам цифровізації, що суттєво впливають на перебудову змісту, форм і методів навчання, а також на систему управління закладами освіти. Розкрито вплив цифрових технологій на забезпечення доступності, безперервності та індивідуалізації освітнього процесу ключових компонентів сучасної концепції навчання упродовж життя.

Окреслено низку викликів, що супроводжують цифрову трансформацію вищої освіти, зокрема цифрову нерівність між регіонами, диспропорції у технічному забезпеченні закладів, неоднозначне сприйняття цифровізації з боку адміністрацій та педагогів, а також нагальну потребу у підвищенні рівня цифрової компетентності всіх учасників освітнього процесу.

У статті визначено перспективи подальших досліджень, зокрема оновлення методичних підходів до підготовки фахівців у цифровому середовищі, розроблення ефективних моделей цифрової компетентності для викладачів і студентів, а також удосконалення державної освітньої політики щодо цифровізації вищої освіти в Україні. Наголошено на важливості подальшого аналізу соціальних, технологічних і педагогічних аспектів цифрової трансформації.

Посилання

Voronenko I., Bohush A., Voronenko O., Klymenko N., Kostenko I., Kudrina, O. and Bozhkova V. Digital transformation research trends in Ukraine and the world: meta & bibliometric analysis. Knowledge and Performance Management. 2024. № 8(1). С. 74-90. URL: https://doi.org/10.21511/kpm.08(1).2024.06
Богуш А., Вороненко І., Вороненко О., Нагорна О. Цифрова трансформація в економіці та освіті: реалії та перспективи. Міждисциплінарні дослідження складних систем. 2023. № 23. С. 79-94. URL: https://doi.org/10.31392/iscs.2023.23.079
Вороненко О. Трансформація змісту цифровізації у закладах вищої освіти як складна міждисциплінарна наукова проблема. Соціальна робота та соціальна освіта. 2025. № 1(14). С. 315-323. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.332272
Вороненко О., Вороненко І. Цифрова трансформація освіти: нормативно-правовий аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2024. Вип. 1 (146). С. 62-69. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/20104/1/11.pdf
Черновол Є. О., Чепелюк А. В., Куртяк Ф. Ф. Щодо цифровізації освітнього процесу у закладах вищої освіти України: нові можливості та перспективи. Академічні візії. 2023. № 15. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/132
Тесля Ю. М., Заспа Г. О. Розробка концентричної інформаційної технологіїцифрової трансформації закладів вищої освіти. Управління розвитком складних систем. 2020. № 44. С. 105-115. URL: http://mdcs.knuba.edu.ua/article/view/228917/227935
Ismail Mariam H., Khater, Mohamed Zaki, Mohamed (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? 2017. URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf
Dexeus C. The Deepening Effects of the Digital Revolution. InE.Fayos-Solá, C.Cooper (Eds). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability. 2019. Pp. 43–69. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-89941-1
Бардадим О. В. Роль цифрової трансформації освіти у підготовці вчителів природничого напряму. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2021. № 1. С. 101-107. URL: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7595166
Гончарова О. І. Цифрові технології в освіті як засіб покращення доступності та ефективності навчання. 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734946/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
Райковська І. Т. Модульна структура системи комп’ютеризації економічного аналізу: функціональний склад. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2009. № 1. С. 338-359. URL: https://library.ztu.edu.ua/e-copies/Zbirnyk/Problems_%20accounting_1_13/338.pdf
Вембер В. П. Інформатизація освіти та проблеми впровадження педагогічних програмних засобів в навчальний процес. Електронне фахове видання «Інформаційні технології і засоби навчання». 2007. № 3. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/859/1/V_Vember_ITZN_3_IS.pdf
Ветчанін Є. Сучасний стан компютеризації освіти. Освітологічний дискурс. 2018. № 1-2 (20-21). С. 341-352.
Гуня Л., Лихочвор Л. Комп’ютеризація навчання на заняттях з англійської мови. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2688
Грод І. М., Федчишин О. М. Особливості і стадії розвитку цифровізації сфери освіти. 2023. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/28853/1/8_Grod_Fedchushun.pdf
Прийдак Т. Б., Яловега Л. В., Лега О. В., Мисник Т. Г., Зоря С. П. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. №5. С. 28-47.
Калініна Л. М. Стан і перспективи впровадження інформатизації освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. № 1. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/185263214.pdf
Лазько А. Томашевська І. Ключові тренди в композитах: вища освіта і цифровізація. Реформи вищої освіти в Україні: виклики, стан та перспективи : колективна монографія. 2023. С. 180-211. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/380/10386/21648-1
Биков Ю. В., Буров О. Ю. Цифрове навчальне середовище: нові технології та вимоги до здобувачів знань. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. 55. С. 11-22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mitimpt_2020_55_4
Северина Л., Здоровець О., Бєляєва О. Цифрова трансформація освіти. Педагогічні науки та освіта. 2023. Вип. XLIV–XLV. С. 76–83. URL: https:// znayshov.com/FR/27464/Ped_nauk_ XLIV_XLV-77-84.pdf
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Вороненко, О. (2025). СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 474-479. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-474-479