СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
Цифрова трансформація є складною міждисциплінарною науковою проблемою, що потребує інтеграції знань з різних галузей для формування цілісного розуміння її сутності, викликів і перспектив. Вона також сприяє створенню сучасної освітньої екосистеми, орієнтованої на підготовку фахівців, здатних ефективно діяти в умовах цифрового середовища.
У статті представлено комплексне дослідження процесу формування та розвитку цифрової трансформації у закладах вищої освіти. Автор виокремлює та схарактеризовує чотири основні етапи цифровізації освітнього процесу. Запропонована періодизація дає змогу простежити еволюцію цифрових змін у вищій освіті – від початкового використання обчислювальної техніки до впровадження сучасних інтелектуальних цифрових технологій та передових освітніх платформ.
У статті проаналізовано сучасні наукові підходи до визначення поняття «цифрова трансформація», її етапів, цілей та особливостей реалізації в системі вищої освіти. Особливу увагу приділено технологічним чинникам цифровізації, що суттєво впливають на перебудову змісту, форм і методів навчання, а також на систему управління закладами освіти. Розкрито вплив цифрових технологій на забезпечення доступності, безперервності та індивідуалізації освітнього процесу – ключових компонентів сучасної концепції навчання упродовж життя.
Окреслено низку викликів, що супроводжують цифрову трансформацію вищої освіти, зокрема цифрову нерівність між регіонами, диспропорції у технічному забезпеченні закладів, неоднозначне сприйняття цифровізації з боку адміністрацій та педагогів, а також нагальну потребу у підвищенні рівня цифрової компетентності всіх учасників освітнього процесу.
У статті визначено перспективи подальших досліджень, зокрема оновлення методичних підходів до підготовки фахівців у цифровому середовищі, розроблення ефективних моделей цифрової компетентності для викладачів і студентів, а також удосконалення державної освітньої політики щодо цифровізації вищої освіти в Україні. Наголошено на важливості подальшого аналізу соціальних, технологічних і педагогічних аспектів цифрової трансформації.
Посилання
Богуш А., Вороненко І., Вороненко О., Нагорна О. Цифрова трансформація в економіці та освіті: реалії та перспективи. Міждисциплінарні дослідження складних систем. 2023. № 23. С. 79-94. URL: https://doi.org/10.31392/iscs.2023.23.079
Вороненко О. Трансформація змісту цифровізації у закладах вищої освіти як складна міждисциплінарна наукова проблема. Соціальна робота та соціальна освіта. 2025. № 1(14). С. 315-323. URL: https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.332272
Вороненко О., Вороненко І. Цифрова трансформація освіти: нормативно-правовий аспект. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2024. Вип. 1 (146). С. 62-69. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/20104/1/11.pdf
Черновол Є. О., Чепелюк А. В., Куртяк Ф. Ф. Щодо цифровізації освітнього процесу у закладах вищої освіти України: нові можливості та перспективи. Академічні візії. 2023. № 15. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/132
Тесля Ю. М., Заспа Г. О. Розробка концентричної інформаційної технологіїцифрової трансформації закладів вищої освіти. Управління розвитком складних систем. 2020. № 44. С. 105-115. URL: http://mdcs.knuba.edu.ua/article/view/228917/227935
Ismail Mariam H., Khater, Mohamed Zaki, Mohamed (2017). Digital Business Transformation and Strategy: What Do We Know So Far? 2017. URL: https://cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk/system/files/documents/2017NovPaper_Mariam.pdf
Dexeus C. The Deepening Effects of the Digital Revolution. InE.Fayos-Solá, C.Cooper (Eds). The Future of Tourism: Innovation and Sustainability. 2019. Pp. 43–69. URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-89941-1
Бардадим О. В. Роль цифрової трансформації освіти у підготовці вчителів природничого напряму. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. 2021. № 1. С. 101-107. URL: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7595166
Гончарова О. І. Цифрові технології в освіті як засіб покращення доступності та ефективності навчання. 2023. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734946/1/%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
Райковська І. Т. Модульна структура системи комп’ютеризації економічного аналізу: функціональний склад. Проблеми теорії та методології бухгалтерського обліку, контролю і аналізу. 2009. № 1. С. 338-359. URL: https://library.ztu.edu.ua/e-copies/Zbirnyk/Problems_%20accounting_1_13/338.pdf
Вембер В. П. Інформатизація освіти та проблеми впровадження педагогічних програмних засобів в навчальний процес. Електронне фахове видання «Інформаційні технології і засоби навчання». 2007. № 3. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/859/1/V_Vember_ITZN_3_IS.pdf
Ветчанін Є. Сучасний стан компютеризації освіти. Освітологічний дискурс. 2018. № 1-2 (20-21). С. 341-352.
Гуня Л., Лихочвор Л. Комп’ютеризація навчання на заняттях з англійської мови. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/2688
Грод І. М., Федчишин О. М. Особливості і стадії розвитку цифровізації сфери освіти. 2023. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/28853/1/8_Grod_Fedchushun.pdf
Прийдак Т. Б., Яловега Л. В., Лега О. В., Мисник Т. Г., Зоря С. П. Розвиток цифрової компетентності як умова забезпечення конкурентоспроможності майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. №5. С. 28-47.
Калініна Л. М. Стан і перспективи впровадження інформатизації освіти. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. № 1. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/185263214.pdf
Лазько А. Томашевська І. Ключові тренди в композитах: вища освіта і цифровізація. Реформи вищої освіти в Україні: виклики, стан та перспективи : колективна монографія. 2023. С. 180-211. URL: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/view/380/10386/21648-1
Биков Ю. В., Буров О. Ю. Цифрове навчальне середовище: нові технології та вимоги до здобувачів знань. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2020. 55. С. 11-22. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/mitimpt_2020_55_4
Северина Л., Здоровець О., Бєляєва О. Цифрова трансформація освіти. Педагогічні науки та освіта. 2023. Вип. XLIV–XLV. С. 76–83. URL: https:// znayshov.com/FR/27464/Ped_nauk_ XLIV_XLV-77-84.pdf