ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ПАРТНЕР У РОЛЬОВІЙ ГРІ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ

Ключові слова: морська англійська мова, рольові ігри за участю ШІ, комунікативна компетентність, стандартні фрази морського спілкування (SMCP), зниження тривожності у спілкуванні, критично важливі комунікативні ситуації

Анотація

У даному дослідженні розглядається використання рольових ігор на основі штучного інтелекту (ШІ) у викладанні морської англійської мови для курсантів другого курсу інженерного факультету Національного університету «Одеська морська академія». Дослідження мало ціллю знайти засоби подолання обмежень традиційного рольового моделювання. Однією з поширених проблем є недостатній рівень володіння англійською мовою у партнера по рольовій грі, що може призводити до нереалістичних результатів рольових ігор і знижувати їхню освітню цінність.

Протягом п’яти тижнів участь у дослідженні взяли 24 курсанти. Метою було оцінити рівень залучення, емоційну реакцію та розвиток мовленнєвих навичок курсантів через імітацію професійних ситуацій морського спілкування за допомогою ШІ. Зворотний зв’язок збирався за допомогою анкетування, напівструктурованих інтерв’ю та спостереження на заняттях, а дані аналізувалися тематичним аналізом із використанням якісних методів.

Результати показали позитивний вплив ШІ на мовленнєву впевненість, емоційну стійкість та розвиток комунікативної компетентності. 78% студентів повідомили про меншій страх спілкування англійською, а 71% відзначили зниження тривожності під час взаємодії із ШІ порівняно зі спілкуванням з іншим учасником. Студенти високо оцінили негайний і м’який зворотний зв’язок від ШІ, можливість відпрацювання навичок та індивідуалізовані виправлення, особливо у вживанні технічної морської лексики та стандартних фраз морського спілкування (SMCP). Безпечне навчальне середовище під час занять із ШІ дозволяло курсантам відпрацьовувати критично важливі сценарії реального спілкування, такі, як надзвичайні ситуації, інспекції портових органів та обговорення управління екіпажем, без страху осуду з боку однолітків або інструктора.

Однак, 45% студентів надаи перевагу поєднанню ШІ з рольовими іграми за участю людей, наголошуючи на незамінній цінності реального людського спілкування. 30% учасників звернули увагу на технічні недоліки, такі, як неправильне розпізнавання акцентів або надто загальні відповіді від ШІ. За результатами спостережень, взаємодія з ШІ сприяла довшим мовленнєвим висловлюванням, активному використанню лексики, більшій мовленнєвій свободі та готовності ризикувати у висловлюваннях через зниження стресу.

Дослідження наголошує, що рольові ігри з ШІ є малостресовим, мотивуючим, та ефективним інструментом розвитку комунікативної компетентності у спеціалізіованій англійській мові, зокрема в морській англійській. Водночас підкреслюється важливість поєднання використання ШІ з живим людським спілкуванням і доцільність подальших досліджень довгострокового впливу на мовну компетентність студентів, а також удосконалення здатності ШІ враховувати культурні особливості, емоційний інтелект і невербальні комунікаційні сигнали, що є критично важливими для реальних морських операцій.

Посилання

Crompton, H., Edmett, A., Inchaporia, N., Burke, D. (2024). AI and English language teaching: affordances and challenges. British Journal of Educational Technology. №55(6). P. 2419-2786. URL: https://doi.org/10.1111/bjet.13460 [in English]
Molodtsova, V. (2023). Role-plays in developing and evaluating ESP students’ communicative competence. Kelm. №6(58). 21-27. URL: https://kelmczasopisma.com/ua/jornal/85 [in English]
Zadilska, H., Zaveriushchenko, M., Horlachova, V. et al. (2024). The role of simulation games in preparing students for communicative foreign language teaching. Revista EDaPECI. №24. Р. 166-178. URL: https://doi.org/10.29276/redapeci.2024.24.320989.166-178 [in English]
Mangas, C. (2020). Active learning in higher education: pedagogical strategies for collaborative work. Journal of Education Technologies and Health. №12. Р. 59-65. URL: https://doi.org/10.29352/mill0212.05.00295 [in English]
Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-Centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press. URL: https://doi.org/10.1017/CBO9780511733031 [in English]
Feng, L., Yun, D. (2009). Role-play in English Language Teaching. Asian Social Science. №5. Р. 140-140. URL: http://doi.org/10.5539/ass.v5n10p140 [in English]
Опубліковано
2025-05-26
Як цитувати
Молодцова, В. (2025). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ПАРТНЕР У РОЛЬОВІЙ ГРІ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (219), 207-212. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-219-207-212