ІНТЕГРАЦІЯ МОБІЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННЯ: ПЕДАГОГІЧНІ, ТЕХНІЧНІ ТА ЕТИЧНІ АСПЕКТИ
Анотація
У статті розглянуто проблему інтеграції мобільного навчання у процес викладання у закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена стрімким розвитком цифрових технологій, що трансформують освітнє середовище і змінюють підходи до навчання. Увага приділяється новим можливостям, які відкриває мобільне навчання – гнучкість, персоналізація навчання, автономність, інтерактивність, доступ до навчальних матеріалів незалежно від часу й місця. У межах дослідження здійснено аналіз еволюції мобільного навчання: від використання персональних цифрових асистентів і простих освітніх додатків на початку 2000-х до сучасних інтелектуальних платформ, що інтегрують штучний інтелект, доповнену та віртуальну реальність, великі дані та гейміфікацію. Автор акцентує увагу на трансформації ролі викладача в умовах мобільного середовища та зростанні значення цифрової компетентності як студентів, так і педагогів. Особливу увагу приділено бар’єрам, які перешкоджають ефективному впровадженню мобільного навчання: технічним (нестабільність інтернет-з’єднання, нерівномірний доступ до пристроїв), педагогічним (відволікальні чинники, низька якість деяких додатків, складність інтерфейсів), соціальним (цифрова нерівність) та етичним (захист персональних даних, надмірна цифрова залежність, проблема конфіденційності). У дослідженні обґрунтовано, що ефективне використання мобільного навчання вимагає комплексного міждисциплінарного підходу, що поєднує педагогічні інновації, розвиток цифрової інфраструктури, формування цифрової культури та розробку відповідних нормативних регламентів. У статті також окреслено перспективи подальшого розвитку мобільного навчання – інтеграція штучного інтелекту для персоналізованого навчання, застосування віртуальної та доповненої реальності для створення імерсивного освітнього середовища, використання великих даних для адаптації освітніх траєкторій та гейміфікація як засіб підвищення мотивації. Результати дослідження свідчать, що мобільне навчання має значний потенціал для вдосконалення освіти, однак його реалізація потребує стратегічного планування, підтримки викладачів, формування цифрової грамотності та забезпечення рівного доступу до цифрових ресурсів.
Посилання
Мороз Л., Ковалюк В., Масло І. Використання мобільних додатків у процесі вивчення англійської мови. Інноватика у вихованні. 2023. № 17. С. 224–230. URL: https://doi.org/10.35619/iiu.v1i17.514
Ненько Ю. Сучасні інструменти для підтримки сталого освітнього процесу в дистанційному або змішаному режимах. Теоретична і дидактична філологія :збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я.М. 2023. Вип. 35. С. 40–50. URL: https://doi.org/10.31470/2309-1517-2023-35-40-50
Попель Н. Мобільне навчання в освітньому процесі. InterConf. 2024. С. 219–224. URL: https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.02.2024.022
Радкевич О. Електронне оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. Professional Pedagogics. 2022. № 1(24). С. 323–327. URL: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.323-327
Рідель Т., Кириченко Т. Вплив мобільного навчання на викладання англійської мови. Pedagogical Sciences Theory and Practice. 2023. № 2. С. 31–36. URL: https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-05
Grace A. I., Nageswari R. Advantages of Mobile Gamification in Learning English Language. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education. 2021. Vol. 12. No. 6. P. 4212–4218. URL: https://doi.org/10.17762/turcomat.v12i6.8392
Kocha I., Baidiuk N., Stepanova N., Nenko Y. Remote Assessment in Ukrainian Higher Education Institutions: Case study. Human Sciences Journal - RCH. 2023. Vol. 16, No. 1. URL: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2023.v16.n1.a933
Norris P. Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty and the Internet World-Wide. 2001. URL: https://doi.org/10.1108/146366903322008287
Siemens G. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. 2004. Vol. 2. P. 3–10.